Bra eller dålig deal?

L

Luva

I mitt stall där jag står har jag blivit erbjuden att i vinter lunchfodra tre lördagar + en söndag och då få en sänkt stallhyra med 400 kr.

Vi har ca 55 hästar på gården, 8-10 hagar. Brukar vara ca 1 kg/häst på lunchen (ev mer vid extremt kallt väder).

Jag har aldrig gjort detta tidigare, så undrar, skulle ni tycka det var värt det?
Jag vet att jag då "låser" upp mig på lördagar, men kniper det så har jag en som kan byta/ta mitt pass i nödfall.

Sv: Bra eller dålig deal?

Ganska många hästar. Hur lång tid är det beräknat att ta? Det känns väl som en ok deal rent generellt om det tar en timme/gång, MEN det där att du faktiskt är uppbunden varje helg är ju kanske inte så roligt...

Jag hade ALDRIG gått med på det.

Dels att du låser upp dig varenda helg.
Det är MÅNGA hästar som ska utfodras.
Jag hade inte ens ställt upp på det där min häst står och då är det 2 höpåsar som ska ut.
Måste du åka tex bil till stallet? Om det behövs så är det ju inte ens soppapengar till å från stallet som gör det värt det.

Nej jag tycker det är förlite pengar för att det ska vara värt det.

Beror på hur mycket 400 kr betyder för dig och hur pass mycket omak det är att fodra. Har du ont om pengar och vänder på slantarna kan det vara värt det, förutsatt att du inte har reskostnader speciellt för att fodra (t ex tar du fodringen när du ändå är ute och rider din egen häst).

Förutsätter vi att det tar en timme är timlönen 100 kr svart. Det är ungefär 145 kr vitt (för din del, räknat på 30 % skatt, extrainkomst). Det är alltså ingen höjdardtimlön, men å andra sidan är det ju inget jobb du sökt direkt.

Det är nog bara du som kan svara på om det är värt det. Du kan också fundera som så att det är billigare att stå i ett kollektivstall, för där får man ju t ex ta de här fodringarna du funderar på. Fast oftast flera stycken. Man blir alltså uppbunden men mot lägre stallhyra.

Menar du 3 lördagar och en söndag per månad under hela vintern och att du får "betalning" i form av sänkt hyra med 400kr per månad?

När brukar du vara ute i stallet om helgerna? Om det är så att du oftast ändå brukar vara därikring runt lunch så är det ju enklare mot om du måste åka ut en extra vända bara för att luncha, då måste du räkna ut vad det kostar i tid och drivmedel för att ta dig ut.

På klubben med ungefär hälften av antalet hästar tar det 10 minuter att fodra lunch, men då är hösäckarna redan iordninggjorda. Så om det tar 20 -30 minuter hade jag tackat ja, men det är för att jag brukar rida på förmiddagarna och vara klar till lunch :) , dessutom så skulle 400:- för MIG vara trevliga pengar att inte behöva betala.
Men där får man fundera över hur mycket ens egna tid är värd.

100 kr för att släpa på 55 kg hö och dessutom binda upp varje helg. Njae, det hade nog inte varit värt det för mig. Men det beror ju på flera saker. Brukar du vara i stallet vid den tiden/bor nära stallet eller kommer du att behöva köra extra ibland, är höpåsar iordningställda eller ska du väga upp foder också, är det smidigt att fodra eller är det långt till hagarna/bökigt att ta sig till utfodringsplatserna?

En annan viktig detalj är den att det är lätt att lägga på extrajobb när det betalas per dag, inte per timme.

Det blir ju lätt så att "du kan väl... (vattna/ta av grimma/sätta på extratäcke etc) när du ändå fodrar, det går snabbt". Så klart, för det kostar ju inget extra. Är det betalning per timme blir det snabbt mer pengar av alla små extrainsatser, men här går det att lura in en hel del om man inte ser upp.

Är det tre lördagar och en söndag på hela vintern och sänkt hyra alla månader så är det ju en superdeal. Men är det tre lördagar och en söndag i månaden och sänkt stallhyra bara dom aktuella fodringsmånaderna tycker jag dealen är kass.
På mitt förra stall hade jag insläppet av ca. 10 hästar 1-2 ggr i veckan och fick sänkt med 500, vilket motsvarade ca30% av hyran. Helt ok om vädret var hyfsat, rena pinan när det var snöstorm eller snålblåst.

Jag instämmer i varje ord i det Lovisaleonora skrivit, det är bara du som kan avgöra om det är en bra eller dålig deal utifrån de förutsättningar som råder i DITT liv.

Det är lätt att bli utnyttjad om man sitter i en taskig ekonomisk sits, så se alltså upp, var noga med vad för skyldigheter och rättigheter som ingår i den tänkta dealen.

kl

Jag hade inte gjort det, man blir så lätt utnyttjad som tidigare personer skrivit. Man får alltid mer att göra "när du ändå är där" och man är alltid uppbunden även om det bara tar en liten stund.

Har själv jobbat så, skulle bara mocka och si och så... jobba 2 timmar, som alltid blev 3... eller 4... och eftersom jag tyckte om dom som hade stallet kunde jag inte riktigt säga ifrån heller... och jag gick tillslut in i väggen med en smäll!

Nu kanske jag svävade iväg, är sjukt trött... men kontentan är att din fritid är mer värd än lite extra pengar (tycker iaf jag).

Menade 3 lördagar + en söndag i månaden för - 400 kr i månaden.

Saken är att jag har en box, men ägaren vill få bort min häst ifrån den eftersom den är så pass stor så två hästar kan stå i den (jag delade den med en annan tjej men hon flyttade i sommras).
Ingen har visat intresse om att vilja dela box, därför vill stallägaren att jag ska byta box mot en normalstor och en annan tjej som har två hästar i stallet skulle ta dubbelboxen.

Min del i dubbelboxen är 700 kr lägre än en normalbox pga att dubbelboxen är en utebox.

Man är ju inte gjord av pengar (tyvärr) och sa att jag hellst inte vill flytta eftersom det blir lite dyrt, då sa hon att om jag då lunchfodrar 3 lördagar + en sondag i månaden skulle jag få boxen för 400kr mindre(alltså för 300kr mer än vad jag betalar nu).

Men vi får se vad som händer, för nu vägrar den andra tjejen att ta dubbelboxen.

Aldrig i livet att jag skulle gått med på det!

Vill hon flytta på din häst från din box så får hon erbjuda dig att hyra den boxen för samma som del i en dubbelbox tills dess att du kan få flytta in din häst i en box med en häst som det funkar att stå med!

Det är iallafall vad jag anser. Visst hon vill säkert tjäna pengar på att fylla upp boxen med två hästar istället för en, men vill tjejen ha häst i din box får hon flytta in en av sina i den och sen hyra en normalbox till den andra, eller som jag skrev ovan, att du får en normalbox men betalar för del i en dubbelbox. Se bara till att få det på kontrakt så inte stalläagren sen går och ändrar sig när du väl står i boxen som är dyrare.

Dock skulel jag säga nej, det låter verkligen som att stallägaren försöker lura dig till att betala för mer.

400:- för 4 st lunchfodringar som är satta på helgen, och där du låser upp dig helt VARJE helg, är inte ett bra pris. Det är alltså en hundring i inkomst per helg för att vara låst och inte kunna göra spontana saker...
Tro mig, din frihet är mer värd än så, när du inser det kommer du att vilja sluta fodra men du har inte tillgång till den billiga hyran.
Tycker att iom att det är stalläagren som vill flytta på dig, så får denna också bjuda på en hyresreducering tills dess du får en boxkompis i delad box som din häst trivs med. (som sagt)

om jag då lunchfodrar 3 lördagar + en sondag i månaden skulle jag få boxen för 400kr mindre(alltså för 300kr mer än vad jag betalar nu).

Summa sumarum: Du får tre lördagar + en söndag som extra arbetspass och ÄNDÅ betala 300 kronor mer per månad! :eek:

Och sen så har jag kommit på, jag kommer behöva byta skåp. Där jag har mitt skåp idag finns det värme ( på vintern ca +10). Om jag måste byta så får jag mitt skåp precis brevid boxen, där är det ingen värme.

Kul att kläderna när man ska byta om kommer vara iskalla. Sen om jag vill lägga på ett täcke efter ridpasset, då kommer det också vara iskallt.

Samt i sadelkammaren där jag står nu har jag två tränshängare (har mycket träns och olika nosgrimmor), byter jag får jag 1, vilket betyder att antingen får jag ha det som inte får plats i skåpet (där det då kommer vara samma temp som ute, alltså minusgrader på vinter) och riskera att det blir förstört eller välja ut vad jag vill ha i stallet och ha resten hemma på vintern :crazy:

Bättre att du lägger den tiden på ett riktigt extrajobb, där du ändå lär tjäna mer än 400:- i månaden, eller ser dig om efter ett annat stall

du ska alltså ha helgtjänst varje helg, varje månad hela vinterhalvåret för 400 spänn i månaden?

huruvida det är värt det kan ju bara du bedöma, om du aldrig åker bort och ändå är där mitt på dan 99% av tiden så visst. Personligen hade jag ALDRIG valt att bli så låst för 400 kr i månaden. ALDRIG. 55 hästar är ju otroligt mycket jobb, borde ta dig vesäntlig tid.

400 kr på en stallhyra månadsvis är rätt mycket pengar dock beroende på vad det handlar om. hade det varit vardag av ngn anledning i utbyte av ngn tjänst så hade nog många nappat. Men helgerna VARJE helg? inte jag iallafall.

utöver detta ang. dubbelbox och flytt till annan box: helt sanslöst.
personligen förstår jag inte hur ngn ö.h.t skulle vilja ha två hästar i en och samma box. Idioti.

Senast ändrad:

utöver detta ang. dubbelbox och flytt till annan box: helt sanslöst.
personligen förstår jag inte hur ngn ö.h.t skulle vilja ha två hästar i en och samma box. Idioti.

Varför idioti att ha två hästar i samma box?
Framförallt många med islandshästar har många ggr flera hästar i samma box, förutsatt att boxen är tillräckligt stor för det såklart.
Jag upplever det många ggr som positivt.
Min lillkille är betydligt lugnare och tryggare när han har sin kompis med sig i boxen än när han står själv trots att han har hästkompis i boxen bredvid.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 668
Senast: Mabuse
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp