Bra bok? Njae...

Terja

Trådstartare
Fick lite hundböcker i present och en av böcker var mer inriktad mot barn men väldigt rolig att läsa. Den person som översatt boken verkar inte kunna så mycket om hundar (rakhårig?) + att man märker att vi svenskar inte riktigt har samma syn på hundar.

Citat ur boken:
En stor högljudd hund, som till exempel rakhårig Retriever eller en Border Collie är inte lämpliga raser när man har små barn.

Valpar är mycket tilltalande, men de kräver mycket omsorg. De behöver toalett- och lydnadsträning, de kan också vara stökiga och destruktiva. Att adoptera en fullvixen hund från ett härbärge kanske är en bättre idé.

Välj en valp med en ren nos och rena tänder. Den ska inte ha spår av diarré runt svansen och ska kunna gå utan att halta.
:eek::eek: Detta är väl ganska självklart + att man får hoppas att uppfödaren ser till att ha friska valpar.

Vad är en hund med stamtavla?
En hund med stamtavla är ett annat namn för att hunden är renrasig. Rena raser är skapade genom att para honor och hanar som har samma drag, som till exempel färg, päls och temperament. När de blivit tillräckligt gamla, paras deras valpar ihop med valpar av samma ras eller närliggande raser. Det brukar ta 10 år och ca 8 generationer innan man avlat fram en hund med stamtavla. En renrasig hund som du köper hos en uppfödare skall ha ett certifikat och ett registreringsdokument från den svenska kennelklubben.
Renrasig?

Roligt hade jag iallafall när jag läste! :)

Hundar och Valpar - Michaela Miller

Senast ändrad:
Sv: Bra bok? Njae...

*kl*

Hoppsan:D

Men en bra hundbok somrätt nyss kommit är Bonniers nya som heter Hund. En enooorm bok med massvis om fakta om alla raser + mycket annat (ja, hundens ursprung, valpköp, uppfostran, sjukdomar och allt det där som brukar finnas).

Har bara läst om 'mina' raser än, men om dem stod det iaf jättebra.

Så den är ett hett tips:)

Gilly

Åh den måste jag kolla upp! :) Tack för tipset! På söndag smäller det! :) (jag gillar utropstecken!)

Vilken rolig bok :p
Men du, kan man inte skriva till någon som är ansvarig för boken och påpeka att de har rena faktafel i den? Det borde väl gå? om inte annat kan det nog rättas till ifall de skulle få för sig att trycka en ny upplaga ;)

Det kanska man an. Synd att de lär ut fel. På baksidan av boken står det:

Funderar du på att skaffa en hund eller kanske en valp? Lär allt du behöver veta...

... En komplett guide, så att din hårige vän kan vara glad och frisk.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 007
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Nu vill jag höra lite åsikter om mina funderingar. Jag har det väldigt svårt att hitta "rätt" hane till min tik, även om det är ett par...
2
Svar
28
· Visningar
3 184
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka