Bra bok för foderstatsberäkning?

Silver Girl

Trådstartare
Någon som kan rekommendera en bra bok där det står (relativt lättfattligt) om foderstater och hur man räknar ut dem?

Spelar ingen roll om boken är inriktad enbart på foder eller på hästhållning/hästskötsel i allmänhet.

Sv: Bra bok för foderstatsberäkning?

Det finns väl nån bok som heter "utfodringens ABC"? Kommer inte riktigt ihåg, men de finns såna böcker du letar efter! Hade såna i min utbildning. Den är i serien med 3 böcken, Hästens anatomi/fysiologi.. svammel.. men de kanske ger nån ledtråd! Ridsport har väl de böckerna om jag inte minns fel!

Tack, det låter lovande, ska kolla upp den.

Jag har tittat i flera olika böcker på bibliotek och i bokhandlar. Ofta står det mycket om hur hästens matsmältningssystem fungerar och om olika typer av foder, men inte om hur man beräknar foderstater, så därför vill jag vara säker på att den biten finns med innan jag beställer något över nätet (blir ju alltid lite krångligt om man måste skicka tillbaka).

Har hittat två böcker av Christina Planck; Hästens näringsbehov och utfodring och en som bara heter Hästens utfodring. Den senare är billigare, men finns även foderstatsberäkningar med i den? Någon som vet?

Var länge sedan jag tittade i dem, kanske kan du låna dem på biblioteket så länge, till du vet vilken du tycker bäst om?

de känns väldigtbekanta! Har nu tänkt till lite o den boken jag menade innehåller mest om magsmältningsapparaten. De böckerna som Lovisa rekommenderar visar på hur man räknar! Hästens näringsbehov och utfodring verkar vara den som innehåller det du behöver veta! Annars så finns ju hippocampus foderstatsberäkningsprogram på nätet! Det funkar bra! Men det är jättenyttigt att läsa om de man stoppar i sin häst!

En del av Christina Plancks böcker skrevs för mååååånga år sedan och har sedan uppdaterats (eller vad heter det när det handlar om böcker?) Frågan är vilka upplagor ett bibliotek har så kolla när boken är tryckt om du lånar. Kunskapen om häst och foder har ökat ganska mycket de senaste decennierna.

Rätt foderstat - bättre häst hade vi som läromaterial i skolan när vi läste foderlära. Rekommenderas.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Min tvååriga tik har precis blivit diagnostiserad med en autoimmun ögonsjukdom och vi ska påbörja behandlingen där immunförsvaret trycks...
Svar
1
· Visningar
670
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Finns det någon bra bok att rekommendera om hästars utfodring? Det är ju en djungel som är omöjlig att täcka med en bok men något...
Svar
2
· Visningar
349
Senast: malumbub
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 260
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka