Bra Blocket annonser??

Sv: Bra Blocket annonser??

Mina föräldrar köpte sin senaste hund från en annonsör på blocket.
En seriös kennel med jättefina valpar.

Jag annonserar ibland på blocket och jag vill nog tro att mina annonser uppfattas som seriösa och jag har sett många, många seriösa annonser på blocket och liknande siter.

Visst finns det rötägg, men de finns ju överallt och är inte begränsade till just blocket..

Självklart finns det seriösa på Blocket också.
Men de dränks liksom i alla konstiga blandras annonser, det ena märkliga än det andra...

Sedan har vi alla de som skriver renrasig x valp säljes, vid närmare undersöäkning så visar det sig vara oreg!

jag köpte min på blocket.. .lite av en slump för jag ringde uppfödaren men fick inget svar.

Skulle åka och titta på andra valpar när uppfödarens man ringer och undrar om jag har ringt (sett mitt nr på telefonen (ej mobiltelefon))

jo det hade jag ju... och så tog jag en omväg och hälsade på dom och sedan dom försttänkta.
Men föll pladask för blocket-valpen :D

Uppfödaren till vårt lejon annonserade där & hon är jätteseriös.

Mina blocketfavoriter är "renrasig men oreggad",
"blandning med raserna X,Y,O,P,T & U (gärna blandat ur grupp 1-10..) som kommer bli en fin familjehund som gillar agility",
"mailen är lånad" m fl.. :angel:

Presic som på alla andra siter där hundar annonseras ut.

Är väll egentligen bara på rasklubbarnas annonssidor, som det enbart finns seriösa annonsörer..

Kan inte hjälpas man blir lite frågande inför alla blandras annonserna på blocket…
Finns hur många konstiga som helst…
Men finns det bra annonser också tro?
Inte lätt att hitta, men den här tycker jag verkar bra!
http://www.blocket.se/vi/14660672.htm?ca=23_6_s

Haha ärligt så får jag intrycket av att dom inte är så bra.. Det är lite för mycket snack för min smak.
Är man dessutom en sååå bra uppfödare (och då menar jag inte bara uppfödare som tar bra hand om sina valpar för det gör nog dom flesta hur seriös eller oseriös aveln än är, utan en avel som får fram bra hundar också) som dom vill påskina att dom faktiskt är så brukar man inte behöva annonsera på tex blocket. Jag ställer mig hellre i kö och väntar på en valp från en riktigt välkänd kennel än att ta en valp från en förmig helt okänd kennel som jag sett på en annons, men så håller juh jag på med schäfrar så det är inte så svårt att hitta bra kennlar(även om det verkligen finns gott om väldigt oseriösa med!) jag förstår att det kan vara svårare om man är ute efter en mer ovanlig ras.
Det jag tycker är intressant med just den annonsen du länkar till är att dom inte värkar föda upp sina Chitzu(stavas?) på utseände vilket jag tror är ovanligt för denna ras, brukar dom inte vara just utställningshundar? dom Går juh NATULIGTVIS att ha till annat än utställning men jag tänkte om det inte är absolut vanligast? SÅ om dom är seriös så måste det väl vara positivt att det finns dom som faktiskt avlar på ett bra psyke med och inte bara på utseände?

Ska kanske tillägga att jag absolut inte klandrar folk som annonserar ut sina valpar på blocket! Om man tex bara har en kull någongång ibland så måste man juh försöka sälja valparna på någotsätt och alla måste juh börja någonstans. Menar bara att om man är en riktigt seriös Kennel som har flera kullar om år så borde man ha ett så pass bra ryckte att annonsera på egen hemsida(om kommande valpkullar) och annonser för själva hemsidan/kenneln borde räcka.
Det är juh också som du skriver väldigt svårt att sålla bort oseriösa från seriös när det gällar annonser.

Faktum är att jag håller med dig!
Länkade till denna endast av den orsaken att den togs som exempel på en seriös Blocket annons på ett annat forum:angel:
Och alla där håll med, utom jag då....:o
Tyckte det kunde vara värt att pröva vad det tycktes här!

Den här uppfödaren föder tydligen upp 4 olika raser, två bruks raser och två dvärg hunds raser.
Min spontana fråga var hur kan man ha så många avelsdjur/ras att man kan göra vettiga urval?
Eller avlar man på det man har, tja då tycker i vart fall inte jag det är speciellt seriöst.

Vet att jag oftast är ensam om att tycka att om man bara har tex 1-2 tikar så har man liksom inget att välja på, det är dom eller ingen uppfödning alls.
Har man däremot tex 5-6 tikar, så är det inte hela världen om en inte uppfyller de avels krav man har bestämt sig för.
Finns fler kvar att använda!

Dessutom tycker jag att det måste vara svårt att ha full koll på 4 olika raser, blodslinjer, vilka som ger vad, vilka som passar ihop, resp dom som inte gör det, vilka som vinner just nu och varför med mera.
Ja kort och gott ha koll på rasen!

Min spontana fråga var hur kan man ha så många avelsdjur/ras att man kan göra vettiga urval?

För att man hållit på under många år och har myckt goda kunskaper om olika linjer, hälsa, mentalitet etc.etc. i de olika raserna.

<<---- föder upp 3 olika raser och vet vad jag pysslar med inom alla raserna :angel:

Vet att jag oftast är ensam om att tycka att om man bara har tex 1-2 tikar så har man liksom inget att välja på, det är dom eller ingen uppfödning alls.
Har man däremot tex 5-6 tikar, så är det inte hela världen om en inte uppfyller de avels krav man har bestämt sig för.
Finns fler kvar att använda!

Hmmm; så få tikar = dåligt avelsmaterial?

Personligen tycker jag att få, men bra, är att föredra. Då hinner jag med mina tikar. Det blir inte så många kullar, men i gengäld hinner jag träna med dem och känner deras svagheter och styrkor ordentligt. Blir det för många som inte håller måttet omplacerar jag.

I dagsläget har jag 2 avelstikar, en valp på tillväxt + en som inte håller måttet för avel, men passar mig perfekt på alla andra vis. Enligt ditt resonemang skulle jag då ha dåligt avelsmaterial, eftersom jag inte har så många att välja på. Så ser inte jag på saken.

Jag tror att flera med mig ser till att de hundar som ska gå i avel håller måttet - även om man inte håller sig med 5-6 stycken. Jag tror inte heller att om man har 5-6 tikar så behåller man skräp. Jag kan unna mig lyxen att behålla 1 hund helt för min egen skull och ändå ge henne ett komplett liv, men jag har omplacerat andra som av en eller annan anledning inte ska avlas på. Har man många hundar måste man oftare för hundens bästa omplacera de som inte kan gå i avel. Annars flyter de bara omkring vid sidan av. Krutet läggs ju på de som ska meriteras.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 654
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 028
Senast: MML
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
696
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka