Bra, billig mat

kolblakkur

Trådstartare
Ger mina katter RCdietfoder nu, men nu när de börjar nå sin målvikt funderar jag på ifall det finns något billigare alternativ. Är det billigare att börja med Mjaus blötmat? Lägger nog runt 900:- i månaden nu på kattmat :crazy: (har fyra katter). Finns det någon "restprodukt" man kan hitta i köttdisken som brukar vara billig, som man kan ge? :)
 
Sv: Bra, billig mat

Jag har 7 vuxna katt och de äter ca 10kg RC för 709kr... Vilken storlek på säcken köper du? Ju större säck destå billigare blir kilopriset...
 
Sv: Bra, billig mat

Jag skulle nog inte byta om dom håller fint hull på det dom får.
Kanske bara jag som inte tycker 225 kr i foderkostnad för ett djur för en månad är ngt att tjaffsa om?
Men i annat fall kanske det finns ngt likvärdigt foder som säljs i större förpackning?
 
Sv: Bra, billig mat

Ja, det var lite så jag tänkte. 6 kg går snabbt med fyra katter och det brukar löna sig att köpa större säckar.
 
Sv: Bra, billig mat

Ger mina katter RCdietfoder nu, men nu när de börjar nå sin målvikt funderar jag på ifall det finns något billigare alternativ. Är det billigare att börja med Mjaus blötmat? Lägger nog runt 900:- i månaden nu på kattmat :crazy: (har fyra katter). Finns det någon "restprodukt" man kan hitta i köttdisken som brukar vara billig, som man kan ge? :)

Jag vet inte säkert men är ganska övertygad om att det blir billigare med Mjau blötmat. Dessutom är det är ju oerhört mycket nyttigare för katterna. På Granngården och vissa Lantmännen-butiker går det att köpa 1 kgs burkar. Köper man ett helt flak så brukar det bli hyfsat billigt.

Jag brukar köpa kycklinghjärta, kycklingmage och broskben till mina katter som extra smaskens.
 
Sv: Bra, billig mat

Ok nu vet jag inte hur överviktiga de var från början men kan du tex inte ta ett "normalt" foder ej veterinärfoder och sedan portionera måltiderna?

Jag gav min ena obesity under ca 6 månader. Det tycktes vara bättre bukfylla så hon inte blev hungrig mellan måltiderna. Och var hon hungrig rev hon ut saker ur skåp och hyllor i jakt på mat. Blötmat funkade inte av olika skäl.

Nu äter hon dock vanlig mat utan problem. Uppvägt 3 gånger om dagen.
 
Sv: Bra, billig mat

Burkarna finns ju på livsmedelsaffärer också. Mina katter tycker dock inte om burkarna, de vill bara ha tetrapak varianten.... Men är de tjocka så antar jag att de är ganska glupska så då går kanske burkarna med?
 
Sv: Bra, billig mat

Ska kolla ifall vårt Lantmännen säljer Mjau. Bör bli billigast att köpa ett helt flak :)
 
Sv: Bra, billig mat

Här är det billigare att köpa ett helt flak på ica. Visserligen i 635 grams burkar men kilopriset blir lägre än om man köper en kilos burkar ett helt flak hos Lantmännen.
 
Sv: Bra, billig mat

Kolla om du får mängdrabatt om du köper ett helt flak.
Köpte själv ett större antal tetraförpackningar med blötmat förra veckan, och då blev det billigare styckpris om man köpte 16st eller fler. Det stod ingenting om det på hyllkanten, fick veta det först i kassan.
 
Sv: Bra, billig mat

Det bästa du kan göra är att Barfa katterna, dvs ge kött, ben, hjärta och lever. Det näst bästa är att ge blötmat. Mjau eller Bozita är de bästa sorterna. Det är många som bantat sina katter och fått de att hålla en bra vikt genom att ge blötmat. Mycket nyttigare, och förmodligen också billigare än dietfodret,
Om du vill ge kött, kan du köpa kött med kort datum. HAr du ngn återförsäljare av färskfoder för hundar, brukar även de sälja köttkross. Men du kan inte bara ge kött. Väljer du att komponera maten själv, m¨åste du ge både muskelkött, hjärta, lever och ben. Om du öker på BARF här på forumet, hittar du mycket information.
 
Sv: Bra, billig mat

Har hittat det på Willys nu för samma pris :) Kanon, blev jätteglad. Kommer spara många hundralappar på det :)
 
Sv: Bra, billig mat

Mina katter äter ca 1 burk av Mjaus blötmat om dagen, tillsammans. Det blir ca 30 burkar och 300 kr/månad. Tror att mina äter hyfsat mycket så jag tror säkert du skulle kunna komma undan billigare. Brukar köpa på willys för ca 10 kr/burk.

De flesta håller dessutom vikten bättre på blötmat än på torrfoder. Dessutom är ju blötmat i princip alltid bättre för en katt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 193
Senast: Marvin
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 294
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 746
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp