Bozita Feline Funktion?

Dentaku

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av eller kan säga något om detta, tydligen relativt nya foder?

Min katt har fått flytta hem till mig nu, hon ska bo här på vintrarna och hos min mamma på somrarna(för att inte sabba grannsämjan här då hon inte drar sig för att gå in i andra hus och spöa upp katter... :o ).

Idag var jag och handlade foder, även om hon får mycket blötmat så vill jag ha en skål med torrfoder framme också. Eftersom hon gillar att äta väldigt lite i taget kan hon då äta torrisar t ex under natten. Affären hade ganska få sorter, hos mamma har hon fått RC vilket fanns men jag tyckte att Bozita Feline Funktion verkade vara fullt jämförbart innehålls- och näringsmässigt och dessutom svensktillverkat, så jag köpte Indoor & Sterilised. Det var dock några år sedan jag hade någon som helst koll på kattmat, så det vore intressant att höra synpunkter! Jag vet att blötfoder ofta är det bästa men jag vill som sagt ha torrfoder som komplement. BARF är inte att tänka på med den här katten; det enda hon äter förutom kattmat är mesost...
 
Sv: Bozita Feline Funktion?

Som jag förstått det så är alla sorter baserade på fisk? Vilket får mig att dra åt öronen lite. I övrigt vet jag inte mycket mer om det. Vet man att katten funkar på fisk så varför inte, du säger ju själv att det mest bara är komplement.

Jag har läst nånstans att fisk ska vara skadligt att ge i för stora mängder, men jag kommer inte ihåg var, hur eller när jag läste det. Så det kan ha varit något påhitt, eller så handlar det om extrema mängder. Men det kan ju vara bra att ha i bakhuvudet.

Jag ger också mina katter nästan uteslutande blötmat, men har alltid torrfoder framme ifall de vill knapra i sig några bitar.

Jag kör mjau kycklingfrossa eller fest eller vad det heter, mina missar älskar det, lite för mycket till och med. Det är ju inte ett jättebra foder, men jag tycker det är acceptabelt att ge som godis typ. Innan så har de kunnat peta i sig några bitar torrfoder om jag varit sen med blötmaten, men annars har de alltid väntat. Nu går de och småäter av torrfodret ganska ofta, och sen äter de blötmat med god aptit också, tjockisarna.. :love:
 
Sv: Bozita Feline Funktion?

Nej, det här är baserat på kyckling(även om det innehåller lite torkad fisk). Så här ser innehållsförteckning och näringsvärde ut på den sorten jag köpte:

Sammansättning: Kyckling (torkad kyckling 25%, färsk svensk kyckling 4%), bagerivetemjöl, majsmjöl, köttmjöl, animaliskt fett, ris, kycklingbuljong, cellulosafiber, majsgluten, torkad ishavsfisk, heläggspulver, melassjäst, betfiber, kaliumklorid, dikalciumfosfat, jäst (ß-1,3/1,6-glukaner, 0,05%), L-karnitin (0,005%).

Berikande tillsatser per kg: Vitamin A 10 000 IE, vitamin D3 1 000 IE, vitamin E 60 mg, metionin 2000 mg, taurin 1000 mg, koppar 10 mg (koppar(II)sulfat, pentahydrat), mangan 7 mg (mangan –II & -III oxid), zink 70 mg (zinksulfat, monohydrat), jod 0,5 mg (kalciumjodat, monohydrat), selen 0,3 mg (natriumselenit).

Analytiska beståndsdelar: Protein 32%, fettinnehåll 14%, kolhydrater (NFE) 33,2%, växttråd 3,7%, mineraler (råaska) 7,1% (kalcium 1,1% , fosfor 0,9 %, magnesium 0,09%), vatten 10%. Omsättbar energi 1450 kJ/100g.

Helt klart inte ett av de allra bästa torrfodren på marknaden om man ser till köttinnehåll men det borde inte vara ett av de sämsta heller? Som sagt så är det värt en del för mig att det är svenskproducerat och i och med att min katt i huvudsak kommer äta blötfoder så ger jag nog gärna det här om det inte är kat(t)astrofalt dåligt förstås.
 
Sv: Bozita Feline Funktion?

Jaha, där ser man. Jag kollade in det för ett tag sen nämligen och såg bara 'alla våra foder är baserade på ishavsfisk' eller något sådant, sen tittade jag inget mer. Jag tycker inte det är jättedåligt foder. Jag ger ju som sagt mjau själv som inte är bättre.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hjälp! Jag håller på att gå vilse i kattfoderdjungeln :crazy: Min lilla Alice är nu åtta månader (:eek:) och kastrerad så jag tänkte...
2 3
Svar
43
· Visningar
12 810
Katthälsa Har sökt runt lite bland trådarna men inte tyckt att jag hittat det jag letat efter riktigt. Har två katter, varav honan är riktigt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 596
Senast: Kratus
·
Övr. Katt Har provat RC Indoor, RC Light, samt IEMS Light. Inget av dem tycker jag är speciellt bra. Har inte lust att lägga multum på kattmat...
Svar
6
· Visningar
985
Senast: Vica
·
Övr. Katt Fick hem mina två "på-prov"-katter i söndags. Det är en kompis kompis katter som hon tyvärr inte kan ha kvar längre, så vi tänkte testa...
Svar
19
· Visningar
2 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp