boxvila vs proteintillskott kvoter mm

Moppa123

Trådstartare
Om en häst står på boxvila, jag har dåliga värden på höet, om jag ger 150g soja/dag så blir kvoten smrp/MJ = 4,79. ( med hö, lucern soja osv osv).
Kvoten ska enligt vad jag läst vara på runt 6. ( det är så jag räknat ut behovet iaf). Är det detsamma för boxvilande hästar vs hästar som är ute ??
Jag försöker dra ner energi(hö) med att ge halm, men det var inte så uppskattat :)

Sv: boxvila vs proteintillskott kvoter mm

Jag är inte riktigt säker men tycker att proteinbehovet inte bör minska lika mkt som energibehovet om hästen vilar. Den gör nog inte av med så mkt energi.Det beror naturligtvis på vad du hade räknat på tidigare. Det betyder att kvoten alltså bör vara högre för en häst som vilar.

Om den är skadad så är det viktigt att den får proteiner för att kunna bygga upp kroppen igen.

Jag är inte riktigt säker men tycker att proteinbehovet inte bör minska lika mkt som energibehovet om hästen vilar. Den gör nog inte av med så mkt energi.Det beror naturligtvis på vad du hade räknat på tidigare. Det betyder att kvoten alltså bör vara högre för en häst som vilar.

Om den är skadad så är det viktigt att den får proteiner för att kunna bygga upp kroppen igen.

Jo, hon har fått en hovbensfraktur, men går det åt mer protein att läka kroppen? frågan är var gränsen går att det blir för mycket protein, vad är det som händer då?

Jo, hon har fått en hovbensfraktur, men går det åt mer protein att läka kroppen? frågan är var gränsen går att det blir för mycket protein, vad är det som händer då?

Om det går åt extra mkt proteiner vet jag inte precis men det är säkert viktigt att hästen får den vanliga proteingivan. Om hästen får för mkt proteiner så omvandlas en del av det till energi och en del av det utsöndras.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka