Sv: Boxvila/sjukhage när man ger smärtstillande?
Jo men jag menade ju inte att dom inte ska stå på box om dom inte får smärtlindrande, det är ju skadan som avgör, inte hur ont elelr inte dom har.
Om dom inte får röra på sig mycket så är det ju restriktion som gäller, oavsett medicinering.
Sen kan dock vissa veterinärer vara hårdare på det, just att det ÄR box som gäller om hästen får smärtlindrande, även om skadan inte är så illa, just för att EN DEL hästar kan då röra sig mer än dom annars hade gjort.
Många veterinärer vill ju inte ta risken att skadan förvärras för att hästen fick mindre ont och skuttade omkring. Det kan jag förstå. Den risken vill jag själv heller inte ta med min häst.
Sen är ju alla hästar olika, och det får man ju ta i akt.
Jag själv har båda mina på boxvila just nu, och den ena kommer vara det i flera veckor till minst trots igångsättning efter knäskada, just för att han absolut inte får skutta omkring, utan bara stärkas. och om jag släppte honom ens 10min så skulle han pajja sin led igen eftersom det inte finns nog med muskler att skydda för sån belastning just nu.
Den adnra går direkt ut i övermorgon för det var bara en sårskada som inte fick spricka medans det läkte.
Båda fick dock vara strikt inne om dom fick metacam, vilket dom fick.
Line_n: Nej det är ju upp till varje vet. att avgöra men det handlar ju mer om skadan såklart, om det är en skada som helt och hållet är ok att dom skuttar omkring på, ja då spelar ju metacamet ingen roll om dom går ute på kan man ju tro, MEN det kan ju dock vara så att medicinen maskerar symtom, så jag personligen vill inte ta den risken helt enkelt. Och förstår att vet. inte vill det heller.
Med dom symtomen din häst har skulle jag inte våga låta gå ute med smärtlindrande, för det kan maskera saker och hästen KAN röra sig på ett sätt som förvärrar skadan, speciellt som ni inte vet vad det är än.