Boxvila/sjukhage när man ger smärtstillande?

MiniLi

Trådstartare
Hade en veterinär ute idag. Hon sa att om hästen skulle få antiinflammatoriskt så måste man begränsa rörelsen och bara motionera under kontrollerade former. Hon föreslog för min häst metacam och boxvila/sjukhage eller vanlig hage utan medicin.

Jag har inte träffat på någon veterinär som varit så strikt innan, har hänt flera gånger att hästen fått gå i vanlig hage trots medicinering.

Hur ser ni på saken? Hur brukar ni göra?

Sv: Boxvila/sjukhage när man ger smärtstillande?

Behöver hästen boxvila/sjukhage så ställer jag den i det. Känns meningslöst att ge hästen behandling om man inte är villig att ge den bra förutsättningar till att läka.

Så tänker jag :)

Kan det inte bero lite grann på vilken typ av skada det är man behandlar för?

Min fick en spark på ena bakknäet i höstas och gick då i egen mindre hage ett tag för att han inte skulle busa omkring och förvärra skadan.

Han fick också ett sår för ca en månad sedan som resulterade i lymfangit men i det fallet har han fått gå i sin vanliga hage eftersom rörelse har en positiv effekt på lymfangiten.

Vad har hänt med din häst?

Ska starta en behandling med Metacam idag på en pålle här. Fick inga såna restriktioner av veterinären. Han får det för en svullnad i skapet som vägrar ge sig med penicillin, där moderat motion bara var bra. Han går på 7 hektar.

Jag tror absolut att det beror på VARFÖR man ger hästen preparatet. Inte ATT man ger det.

Hur strikta råden ang. sjukhage är beror Väldigt mycket på veterinären.
Har fått rätt motstridiga råd vid behandling av likvärdig skada från två olika veterinärer. Dessutom beror det på hästen också - är den lugnare i gruppen än om den stressar själv inomhus/i boxhage, med ökad belastning och förslitning som resultat?
Frakturer och andra skador som kan riskera att förvärras redan vid lätt motion är ju självklar boxvila. Däremot kanske en kotledsinflammation, carpit, spatt etc mår bättre av lätt men ständig rörelse i en Lugn flock?

Självklart är det så, det var därför jag skrev att behöver hästen boxvila så ställer jag den på det.

Däremot har jag aldrig hört så strikta restriktioner om boxvila bara för att man ger metacam.

En av mina blev biten svårt i halsen,fick Metacam, men fick gå i vanlig hage. De gånger det har varit leder,sår på ben o.sv. har det varit
boxvila och sjukhage som gällt.
Varför får hästen medicin?

svarar alla

I det här fallet så är hästen svullen i ett framben men visar inga tecken på smärta eller hälta. Veterinären tyckte sig känna att senfästet var huvudproblemet men sa samtidigt att hon inte var orolig då det var en så liten svullnad samt ingen hälta.

Det var alltså okej för skadans skull att gå i stor hage trots att jag berättade att han busar ibland. Men om han fick medicin skulle han stå i sjukhage för då fick han inte busa.

Jag är också van sedan tidigare att skadan får avgöra. Kändes dock inte riktigt så nu..

men alltså. Metacam är smärtstillande, så om vet ordinerat det så bedömer hon ju att hästen har känning från benet, dvs metacamet är ordinerat som smärtstillande. så huruvida han inte visar smärta eller ej är ju rätt orelevant i den bemärkelsen?

jag tycker det är logiskt att hästen inte ska röja runt på smärtstillande, för smärtan maskeras av medicinen, varpå en häst kan skada sig ytterligare om den dessutom inte känner att den har ont. smäll upp en sjukhage och var glad att den inte fått boxvila : )

Ja alltså, jag tänker göra som hon har ordinerat.

Ville mest höra om era erfarenheter då jag inte stött på det här innan, inte på det här sättet :)

Min veterinär vägrar skriva ut smärtlindrande om hästen inte är på boxvila/sjukhage, just för att han tycker det är för stor skaderisk...när dom inte har lika ont längre så är det ju stor risk att dom då gör skadan värre genom att röra sig för mycket.

Jag håller med, kan låta hårt men om man tänker på det logiskt är det ju sant.

oavsett vilken typ av skada det rör sig om?

Min veterinär vägrar skriva ut smärtlindrande om hästen inte är på boxvila/sjukhage, just för att han tycker det är för stor skaderisk...när dom inte har lika ont längre så är det ju stor risk att dom då gör skadan värre genom att röra sig för mycket.

Jag håller med, kan låta hårt men om man tänker på det logiskt är det ju sant.

Fast det stämmer inte riktigt tycker jag, dom hästar jag träffat på som har haft ont har struntat fullständigt i det när dom blivit glada eller så och sprungit och hoppat precis lika mycket trots smärtan. Dom verkar inte riktigt fungera på det sättet att dom tar det lugnare pga att dom har ont.

Sen vet jag att skaderisken är betydligt större iallafall för min häst att ha honom i sjukhage eller boxvila än ute i hagen och därför skulle jag aldrig sätta honom i sånt om det inte är väldigt avgörande för hans liv. Veterinärer har också hållt med mej när det gäller det att om hästen kan vara ute så ska dom vara det. Klart man inte behöver sätta dom i samma hage som någon väldigt busig och aktiv häst.

Jo men jag menade ju inte att dom inte ska stå på box om dom inte får smärtlindrande, det är ju skadan som avgör, inte hur ont elelr inte dom har.

Om dom inte får röra på sig mycket så är det ju restriktion som gäller, oavsett medicinering.
Sen kan dock vissa veterinärer vara hårdare på det, just att det ÄR box som gäller om hästen får smärtlindrande, även om skadan inte är så illa, just för att EN DEL hästar kan då röra sig mer än dom annars hade gjort.
Många veterinärer vill ju inte ta risken att skadan förvärras för att hästen fick mindre ont och skuttade omkring. Det kan jag förstå. Den risken vill jag själv heller inte ta med min häst.

Sen är ju alla hästar olika, och det får man ju ta i akt.

Jag själv har båda mina på boxvila just nu, och den ena kommer vara det i flera veckor till minst trots igångsättning efter knäskada, just för att han absolut inte får skutta omkring, utan bara stärkas. och om jag släppte honom ens 10min så skulle han pajja sin led igen eftersom det inte finns nog med muskler att skydda för sån belastning just nu.

Den adnra går direkt ut i övermorgon för det var bara en sårskada som inte fick spricka medans det läkte.

Båda fick dock vara strikt inne om dom fick metacam, vilket dom fick.

Line_n: Nej det är ju upp till varje vet. att avgöra men det handlar ju mer om skadan såklart, om det är en skada som helt och hållet är ok att dom skuttar omkring på, ja då spelar ju metacamet ingen roll om dom går ute på kan man ju tro, MEN det kan ju dock vara så att medicinen maskerar symtom, så jag personligen vill inte ta den risken helt enkelt. Och förstår att vet. inte vill det heller.

Med dom symtomen din häst har skulle jag inte våga låta gå ute med smärtlindrande, för det kan maskera saker och hästen KAN röra sig på ett sätt som förvärrar skadan, speciellt som ni inte vet vad det är än.

Självklart ska en häst inte röja runt i hagen när den får smärtstillande. Men då får man ju se till hur olika hästar uppför sig. En del hästar håller sig mkt lugnare om det får vara kvar i sina gamla rutiner och inte bli ställda i box eller sjukhage, medans andra är såna som kanske dagligen leker lite väl mkt i hagen. Jag har tidigare fått ordination om sjukhage men så talat med vet. och förklarat att hästen håller sig mkt mera lugn i vanliga hagen och då har det inte varit några problem. Sen beror det ju självklat på vad det är för skada.

Jo men jag menade ju inte att dom inte ska stå på box om dom inte får smärtlindrande, det är ju skadan som avgör, inte hur ont elelr inte dom har.

Oavsett skada så har min häst aldrig ställts på boxvila när han har fått smärtstillande, en gång var det något med ögat och en annan gång en senskada som han faktiskt gick i hagen med precis som vanligt med metacam i 10 dagar för att hindra inflammationen. Vet sa inte ett ljud om att ställa honom på box, däremot begränsa hagen lite så han inte kan röra sej lika mycket men hagen var endå väldigt stor. Visst var det en risk att han skulle springa och dra upp den mera men det hände inte.

Gången med ögat så red jag som vanligt trots smärtstillande, kontrollerade former och hästen gick i hage som vanligt, klart jag inte red hårdare pass utan vanlig motionsridning. Och jag skulle aldrig ställa hästen på boxvila pga att ögat krånglar.

Vet jag har träffat har aldrig förespråkat boxvila på något sätt sålänge det då inte är en skada som garanterat går upp om den rör på sej för mycket. Dom har menat att boxvila förstör oftast mera än vanlig hagvistelse. Om inte annat för att hästar ofta blir stressade av boxvilan och kan skada sej pga det antingen i boxen eller när dom väl får komma ut.

Senast ändrad av en moderator:

Beror ju helt på orsaken. Ibland ger man smärtstillande för att "lura" hästen att röra sig normalt, andra gånger för att minska lidandet vid en skada. I det senare fallet är det förstås inte så klokt att släpa ut hästen i en stor hage eftersom den garanterat kommer att röra sig för mycket när smärtan minskar.

Boxvila blir väl mer och mer ansett som "ute". Även hos folk, där man insett att sängliggande sällan är läkande. Men som sagt, vissa allvarliga skador kan kräva det. Medicinen i sig kräver förstås inte vila, om man t ex gett den pga smärta i ett skadat öga som någon nämner.

Grattis till att äntligen ha träffat en smart veterinär säger jag....

Oftast blir skadan värre om hästen rör sig och belastar för mkt. Ett djur fattar inte att det måste ta det lugnt trots att det inte gör ont pga medicinen! Det tänker: aha, det gör inte ont, nu är jag frisk! Och uppför sig därefter.

Smärta är kroppens sätt att skydda sig från ytterligare skada. Då säger det sig själv att om man förstör den mekanismen vid att ge smärtstillande så måste man också se till att hästen inte kan röra sig särskilt mkt. Dvs sjukhage.

Jag anser dock att en häst som inte har rejält ont ska heller inte ha smärtstillande, nsaid har massa biverkningar och det är fullständigt onödigt att proppa i hästen om den inte ens är halt. Låt den vila tills svullnaden är borta.

Nu gavs ju metacam som antiinflammatoriskt i första hand, inte bara som smärtlindrare.

och har hästen en inflammation så ska den inte heller röja runt : )

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 312
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross