Boxvila pga förlamning/balansrubbning

M

moonjumper92

Min 4åriga shettis blev för tre veckor sedan förlamad i bakbenen och fick balansrubbningar. Veterinären kunde inte hitta något fel. Vi tyckte att symtomen och förloppet påminde om virusabort så vi tog blodprov men där var inga antikroppar mot virusabort. Vilket iofs var skönt att det inte var något smittsamt, men nu är vi ännu mer undrande vad det kan vara. :confused:

Hon har självklart stått inne i boxen hela tiden eftersom hon inte har kunnat gå eller resa sig själv. Hon har bara kunnat ställa sig upp om vi har dragit upp henne och stöttat på alla håll och kanter. Hon har helt plötsligt bara kunnat trillat omkull handlöst bakåt.
Nu börjar det iaf bli bättre. Hon reser sig själv och har inte vad vi sett trillat på nästan en vecka nu. Nu har vi börjat gå ut med henne i stallgången några minuter varje dag och det är där jag har ett litet problem som jag undrar över.
Hon går liksom på tårna på bakhovarna och verkar inte vilja/kunna sätta ner trakterna riktigt. Det ser ut som att det blir lite bättre efter varje gång vi har haft henne ute.
Varför går hon så? Kan det bero på att hon har stått på tjock halmbädd i tre veckor och att senorna på något vis blivit "förkortade" eller nåt? Är det någon som har erfarenhet från något liknanade? Finns det någon risk för överansträngning?

Ska tillägga att vi inte har möjlighet att gå utomhus med henne ännu pga att vår stallingång har ett trappsteg ner för att komma ut och dels tror vi inte hon har tillräcklig balans för att ta sig ner där och sen om hon trillar där ute och inte kan resa sig själv så kan vi inte få in henne i stallet igen pga trappsteget.

Tjock halmbädd har vi haft pga att hon har sprattlat så mycket med framhovarna att hon grävde upp den vanliga bädden och fick liggsår :cry:

Sv: Boxvila pga förlamning/balansrubbning

Men vad säger veterinären? Har denna inte varit ut sedan det akuta stadiet? Jag skulle nog ta ut veterinär igen och kolla igenom hästen... Det kan ju beror på väldigt mycket saker, speciellt när man inte har hittat orsaken från början... Sprickor i ryggrad, nacke, muskelproblem osv... En rejäl koll skulle nog behövas, åka in till djursjukhus och få det hela röntgat osv.

Jag gissar hej vilt och har säkert fel, men leta lite på slinger... en nervsjukdom som skapar rörelse rubbningar, vet inte om det kan vara värt att kolla

ska tillägga att vad gäller frågan så har jag inget råd direkt...

Senast ändrad av en moderator:

Jag skrev aldrig det men jag har haft kontinuerlig kontakt med vet. hela tiden. 1:a veckan var vet ute tre gånger och vi hade telefonkontakt varje dag, 2:a veckan var vet ute två gånger och vi hade telefonkontakt varannan dag, nu 3:dje veckan har vet varit ute 1 gång och vi har haft telefonkontakt var tredje dag, nu ska vi bara ha telefonkontakt 1 gång i veckan pga att det ändå blivit så bra som det blivit.
Hästen är noggrannt genomgången (dock inte röntgad) just med tanke på skador på nacke/kotor, muskler och dyl men inget har hittats. Hon är inte sned eller har ont någonstans.
Första dagen fick hon antiinflammatoriskt och smärtstillande men det svarade hon inte alls på så andra dagen fick hon kortison och efter det blev hon bättre. Fick sedan kortison en gång till efter två dagar och blev åter igen bättre och sen har det bara gått framåt hela tiden dag för dag.
Vi har även haft kontakt med hbg djursjukhus men de hade aldrig varit med om något liknande.

Ska tillägga att hon går som sällskapshäst och gör således inte speciellt mycket mer än knallar runt lite i hagen tillsammans med min andra häst. Då det hände var det snö på marken och inga märken efter att hon gått omkull kunde hittas, inte heller några sparkmärken efter den andra hästen hittade vi (det trodde vi inte heller men allt måste ju kollas upp).

Vi har kollat upp det men varken sjukdomsförloppet eller rörelsemönstret stämmer med slinger eller någon liknande sjukdom.
Det var annars en sak som även vet trodde först, men som vi senare kunde stryka.

Fråga veterinären om det är idé att ta ut en Equiterapeut, Equiatriker, Fysterapeut eller Kiro.

Det kan mkt väl vara en nervinklämning, eller någon inflammation som har med nerv att göra eller någon form av låsning (Typ nackspärr i ryggen) som gör att signalerna stängs av.

Jag behandlade en 5 årig bordercollie då veterinärerna stod handfallna, han hade samma symptom som du beskriver, idag är han 9 år och friskare än någonsin.

Även hästar har jag sett och behandlat med liknande symptom, alla med svåra låsningar i Bäckenregionen/Ländregionen.

Alltid i samrådan med veterinär förstås.

Jag söker egentligen inte efter funderingar vad som kan va fel för det har vi så många själva.

Utan det jag vill veta är om det är "normalt" att hästen har problem med att sätta ner trakterna efter en längre boxvila.
Är det någon som har erfarenhet från något sådant?

men kanske sjukdomen i sig är relaterad till att hästen inte vill sätta ner trakterna?

Jag kan svara att jag inte varit med om det, att de inte vill sätta ner trakterna när de haft boxvila.

jo, det är det man inte vet och därför ville jag veta om det hade hänt någon annan ang det med trakterna vid boxvila.

Jag har haft hästar på boxvila i som längst drygt två månader (absolut boxvila, inga promenader). Stod på halm. Inga problem emd traktisättning.

SÅ jag tror tyvärr det där har med sjukdomen på något vis. Kanske 'förvärrat' av om hon försökt avlasta genom att stcka ner tån i bädden och på ett tag inte 'rätat ut' senorna, men avlastningen är ju inte 'boxvilanormal' den heller, så..

Har träffat häst som betedde sig som trådskaparen beskriver.Hade en typ av botulism.

Tänkte detsamma om just fästingsjukdomar, men det boder väl vet. ha kollat upp?

ankans skrev:
men kanske sjukdomen i sig är relaterad till att hästen inte vill sätta ner trakterna?

Jag kan svara att jag inte varit med om det, att de inte vill sätta ner trakterna när de haft boxvila.

Jag har också haft häst på 4 månader boxvila och hon hade heller inte några problem med att sätta ner trakterna.

Det troligaste är att det på något sätt har samband med de andra symptomen.

/// ghost

Jag köpte henne i höstas och de förra ägarna fodrade med hösilage men vi använder bara hö. Kan botulism dyka upp så långt efteråt?

Vi har också haft funderingar på någon fästingsjukdom men vet. säger att det inte kan vara det. Och man vill ju gärna kunna tro på vet.
Men jag har ju läst här att det finns de som haft någon fästingsjukdom och som vet sagt att det inte är det, men så var det det ialla fall....

Ja, det är någon liknande avlastning vi har funderat på eftersom hon har inte kunnat stödja sig på bakbenen alls och då har vi sett att hon har lagt otroligt mycket vikt på frambenen och stått liksom framåtlutad.

I alla fall igår så började hon sätta ner hela hoven så det verkar som om det släpper nu. Jag hoppas det "bara" har varit "avlastningssymtom" och inte något som sjukdomen har gett.
Nu har hon dessutom börjat böja på benet när hon ska flytta fram det, innan har hon bara skruvat på det och dragit fram det på något vis. (Ungefär som om man själv har ont i benet och inte kan böja det i knäet så vrider man det utåt och drar det framåt, och får på så sätt fram det.)

grannens häst har balansproblem som troligen kommer ur erilichia. Kan ju vara värt att kolla upp. Hushållningssällskapet i Kalmar ta ca 500 för att kolla upp ett blodprov. Det kand et kanske vara värt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 651
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Kort bakgrund: jag mådde väldigt dåligt i tonåren vilket ledde till att jag var inaktiv, tröståt en massa o gick upp väldigt mycket i...
Svar
10
· Visningar
1 752
Senast: tanten
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 891
Senast: skuggi
·
Svar
4
· Visningar
2 032
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka