Boxvila - Hästen uttråkad

C

CarolineB

Hej! Jag behöver definitivt lite tips till min häst som tyvärr just nu har boxvila.

Problemet är att hon är så uttråkad! Dessutom så är hon flockens ledaren och man ser att hon inte alls gillar att inte ha "koll" på alla de andra hästarna. Vi har försökt att underlätta lite genom att någon av de andra hästarna får stå inne samtidigt och sedan skiftar vi efter ett par timmar.

Hon får ingen ro inne och springer mest runt och har dessutom börjat äta på boxinredningen trots att hon oftast har både mat och halm i boxen.

Så vad finns det att göra? Jag tror tyvärr inte det är möjligt att göra en sjukhage till henne, för hon river ner staketet och springer ut... Trots rejält staket och ström.

Hoppas på många tips, det är jobbigt att se att hon inte trivs alls med boxvilan...:cry:

Sv: Boxvila - Hästen uttråkad

Det är jobbigt det där:crazy:

Kan du inte göra en liten hage där hon kan gå med en häst hon fungerar bra ihop med? Och brevid de andra hästarna så hon har koll. Kankse inte optimalt om hästen inte får röra sig alls, men en liten hage där dom inte kan springa? Det är ofta bättre än att hästen står och snurrar/springer runt i boxen. Och så fri tillgång på grovfder förstås.

Det går inte att hänga upp morötter å äpplen eller så, i balsnören, i boxen så hon kan syselsätta sig lite gran med att försöka få tag i godsakerna?

Det hade min häst när han fick stå inne pga hovböld, fast han kanske va mer lättroad än din pålle.

Kram juvel

Hej! Jag behöver definitivt lite tips till min häst som tyvärr just nu har boxvila.

Problemet är att hon är så uttråkad! Dessutom så är hon flockens ledaren och man ser att hon inte alls gillar att inte ha "koll" på alla de andra hästarna. Vi har försökt att underlätta lite genom att någon av de andra hästarna får stå inne samtidigt och sedan skiftar vi efter ett par timmar.

Hon får ingen ro inne och springer mest runt och har dessutom börjat äta på boxinredningen trots att hon oftast har både mat och halm i boxen.

Så vad finns det att göra? Jag tror tyvärr inte det är möjligt att göra en sjukhage till henne, för hon river ner staketet och springer ut... Trots rejält staket och ström.

Hoppas på många tips, det är jobbigt att se att hon inte trivs alls med boxvilan...:cry:

Jag är lika tacksam för tips. Har en unghäst som ska ha boxvila, har fraktur på strålbenet på ena fram. Boxvistelse fungerar inte, hon snurrar runt runt, reser sig, stampar med frambenen (inte bra), sparkar på inredningen. Vi har tre hästar i stallet, och att då ta in en i taget gör ju att en blir ensam i hagen, och jag kan ju inte låta båda de andra stå inne hela dagarna.
Sjukhage är byggd, liten, men hon river ner den och tar sig in till de andra, genom att sparka sönder och härja. Och de dagar hon håller sig kvar i sjukhagen så hinner hon gå ett maratonlopp och stampa och resa sig åtskilligt..
Vad göra?

Hej,, en sak jag direkt kommer att tänka på. Har du tidigare tränat denna häst för boxvila??? Många glömmer bort den träningen och hamnar då i din situation den dagen kommer när det blir aktuellt.

Det är ofta lika dant den dagen en häst som akut måste transporteras in till klinik i transport men inte tidigare har last tränats.

Träning är ingen ting man utför i ett aktut läge utan det skall tränas in och befästas långt tidigare.

Tips: Gå ut i skogen och beklä boxen med grenar o rötter så hästen får lite stimmulans...
Det anses utifrån denna länk http://www.harmonyhorse.se/harmony.htm
som naturlig hästhållning.

Ytterligare tips: Ta inga rötter från Idegran då det är direkt dödligt och utlöser fång vilket vi har uppmärksammat erfarenhet av.

Det kanske inte hjälper men min kompis brukade plocka en hel pappkasse med gröntgräs och lägga längs kanten runt hela boxen, då hade han något att göra iafl ;)

Hej,, en sak jag direkt kommer att tänka på. Har du tidigare tränat denna häst för boxvila??? Många glömmer bort den träningen och hamnar då i din situation den dagen kommer när det blir aktuellt.

Det är ofta lika dant den dagen en häst som akut måste transporteras in till klinik i transport men inte tidigare har last tränats.

Träning är ingen ting man utför i ett aktut läge utan det skall tränas in och befästas långt tidigare.

Tips: Gå ut i skogen och beklä boxen med grenar o rötter så hästen får lite stimmulans...
Det anses utifrån denna länk http://www.harmonyhorse.se/harmony.htm
som naturlig hästhållning.

Ytterligare tips: Ta inga rötter från Idegran då det är direkt dödligt och utlöser fång vilket vi har uppmärksammat erfarenhet av.

Jag undrar hur man tränar hästen för att den ska klara stå på boxvila längre tid, finns det något konkret tips? Tacksam för svar.

Antiqua: Nje.. sjukhagen får max vara 5x5 så det fungerar tyvärr inte...:(

Juvel: Bra tips, det är värt att prova!:)

coari: Nej, hon är inte tränad för det. Jag har inte hört talas om ngt som gör det heller, så hur går det till?:confused: Att sätta upp grenar kanske är bra, så kanske hon äter dem istället för inredningen...

Earl_grey: Hehe, ja, det får jag testa:)

Tycker du ska ha sjukhage med andra hästar som står still i små hagar intill. Är hon bråkig så be veterinären skriva ut lugnande en vecka så hon hinner lugna sig. Fri tillgång till hö och stilla stående hästar brevid fungerar alltid. Givetvis bra el i tråden.
Finns inte någon som kan ställa sin häst i liten ruta brevid din. Om inte måste man nog överväga att skicka bort hästen till rehab hem där det finns massor av hästar i små rutor.

Jag undrar hur man tränar hästen för att den ska klara stå på boxvila längre tid, finns det något konkret tips? Tacksam för svar.

Enda är att be sin veterinär om lugnade medel för hästen ett litet tag för att den inte ska stressa upp sig.

Jag håller med dej!
Blir hästen så stressad så att den skadar sig själv, bör man ge den lite lugnande!

Min häst har boxvilat i ett par månader nu....

:bow: vetranqil :bow:

Min unghäst (som skadade sig tredje dagen hemma hos mig) har fått Vetranqil, men blir bara lugn i ett par timmar, men ett hår av hin när det lugnande går ur kroppen, blir sur och anfaller allt som rör sig, blir nästan "bakis". Samma med de lugnande sprutor hon fått på kliniken.

Vi har sjukhagen i ett hörn av stora hagen och de andra två hästarna håller sig i stort sett alltid helt nära unghästen.
Vad mer kan man göra?

Enda är att be sin veterinär om lugnade medel för hästen ett litet tag för att den inte ska stressa upp sig.

Funderade just på att träna en häst till boxvila, kan inte vara möjligt?! Instinkten och hästens stora kroppsmassa är ju gjord för att röra sig konstant 24 timmar om dygnet och att då stänga in den på boxvila vid sjukdom/skada är ju inget man kan lära / träna hästen till ???
Tack för svar! Klart att enda sättet att få hästen lugn, instängd, är att ge den "droger"

Jag håller med dej!
Blir hästen så stressad så att den skadar sig själv, bör man ge den lite lugnande!

Min häst har boxvilat i ett par månader nu....

:bow: vetranqil :bow:

Oj, vilken sjukdom / skada orsakar boxvila så länge?

Jo min fick stå i boxvila 4 månader för det. Skrittpromenader vid hand enbart, men eftersom hon bara var 1 år och tokig att leda av tristessen så blev det bara vila.

För att vävnad och ben ska läka så effektivt och bra som möjligt krävs rörelse, självklart inte hastigt i ett akut skede, men bara efter någon /några dagar behöver kroppen påbörjad rörelse för att producera och stärka uppbyggnad av muskler och vävnad för att sedan ökas successiv.

Att ha hästen på boxvila i flera månader kan inte vara ordinerat av vet? Eller?
Rörelse efter förmåga = snabbare, effektivare och ”starkare” läkning process!

självklart är boxvilan ordinerad av vet!
Min häst har två frakturer på vä fram.

vi kombinerar nu vila och handskritt en kvart om dagen!

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 226
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har precis köpt ny häst som går i en flock med ca 20 andra hästar i en gigantisk hage (ca 10 hektar). Problemet är att jag inte kan...
2
Svar
22
· Visningar
3 054
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 094
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka