Boxvila för 5 mån fölunge?

L

Lina4ever

Jag tror att min fölunge har fått en hovbensspricka... Han haltar kraftigt och stödjer bara på tån.
Vet har varit hemma och kunde inte fastställa, så nu är det röntgen som gäller...
Vi har givit det några dagar i förhoppning om att det är en hovböld, men han är lika dålig än.
Då kommer min fråga... När det gäller hovbensspricka måste hästen stå boxvila.. Hur gör man.. Ska jag låsa in stoet oxå...?? Det blir ju ett måste. O det är tydligen oxå ett måste med boxvila vid en spricka...
Usch... Håller tummarna för att det bara är en hovböld trots allt....

Sv: Boxvila för 5 mån fölunge?

Hade det varit min fölunge hade jag krävt att de genomfört röntgen omgående, för att säkert veta och inte utsätta hästen för onödigt lidande. Fick du inte råd från veterinären att ha hästarna inne? Tycker det verkar ganska konstigt... Hade inte släppt ut dem förrän hovbensspricka är helt uteslutet.
Lycka till!

Sv: Boxvila för 5 mån fölunge?

Min fölunge fick en spark i hagen när han var 5½ månad (just när jag hade tänkt avvänja faktiskt :mad: ). Det visade sig ha blivit en lös benbit som vet rekommenderade att vi skulle ta bort så det blev operation och därpå följande boxvila.
Svaret på din fråga är JAPP! stoet blev också tvunget att stå inne och sen i sjukhage (sammanlagt 8 veckor). Gissa om hon var LESS på sin bebis när han fortfarande KRÄVDE mjölk och var 7,5 månad stor? För att inte tala om hur less hon var på att stå i en sabla sjukhage med honom när det inte var det minsta fel på henne själv?? :smirk:

/JES

Liknande trådar

Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 580
Hästhantering Tänkte höra med er här om ni har några tips eller knep på hur jag/vi kan lösa ett problem: Jag har en valack som stått på boxvila och...
Svar
5
· Visningar
2 036
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972
Hästvård Har en 3-årig welsh hingst som inte mår riktigt bra och skulle se vad alla kloka människor här säger, för jag blir då inte klok på...
Svar
4
· Visningar
1 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka