Boxvila efter ledinjektion

Marvin

Trådstartare
Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led?
Jag glömde fråga veterinären och jag får inte ihop det riktigt. 😅

Gissar att det är av samma anledning som jag ska hålla mig i stillhet 24 timmar efter att jag fått en kortisoninjektion i min SI-led:

Läkemedlet ska få en chans att vara kvar på rätt plats (leden) och hinna verka. Läkaren förklarade att om jag rör på mig, så sprids läkemedlet ut utanför leden, och injektionen blir inte effektiv.

Infektionsrisk har jag fått till mig. Jag har dock aldrig förstått varför risken skulle vara då mkt större i hagen jämfört med inne i boxen, som ju inte direkt hålls kliniskt ren hela tiden.
Veterinärer gör ju väldigt olika kring detta dessutom. Vissa vill ha dem på box ett dygn efter och vissa inte.

Som jag har tolkat det är det också att minska risken att få in något i leden, oklart hur effektivt det är dock eftersom ett så litet stick väl borde sluta sig ganska snabbt

Edit: såg att MiniLi var lite snabbare 😅

Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led?
Jag glömde fråga veterinären och jag får inte ihop det riktigt. 😅
Det är för att medlet ska stanna lokalt i leden och inte tryckas ut i kroppen. Efter några dagar har det gjort det stora jobbet så då gör det inget om hästen börjar röra sig som den vill igen.

Var tvungen att dubbelkolla mina gamla journalanteckningar. När min häst bedövades i en led (men det inte släckte hältan, så ingen behandling) så var det ändå boxvila ett dygn. Så en positiv sidoeffekt är säkert att medlet ska stanna lokalt, men det måste även vara att skydda injektionsplatsen och leden från skit.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 811
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
2
· Visningar
233
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 094
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar