Boxhyra i nybyggt stall??

F

Filou

Jag har min uppstallad på ridkola men stallarna har blivit utdömda och de planerar nu för att bygg nytt. Ingen är orolig för att stallet inte ska vara frächt/funktionellt, vi undrar mer om hagar och rutiner m.m.
Det är tänkt att det ska ingå 2-4 fodringar, utsläpp, foder och strö utöver boxen. Vi har också tillgång till ridhus på förmiddagar och efter halv nio på kvällen. Ridskolan ligger i ett litet samhälle.
Vad tycker ni är lämplig boxhyra för Ponny resp Häst och vad tycker ni skall ingå?

Kan ta ridskolan här: Oxå litet samhälle, 3 fodringar, in/utsläpp, strö ingår. Man har en helg i månaden tror jag tillsammans med en annan, då man tar hand om privat o lektionshästar (ca 25 st).
Här finns dock 2 ridhus, så det ena är nästan alltid ledigt. Tror det kostar 1500 för stor häst, då ingår foder oxå (inga tillskott). Kanske 1300 för ponny.

1500 tkr jag borde va lagom hos er. Det är väl smidigt om hö, havre, strö, fodringar o in/utsläpp ingår. Är det ett litet samhälle är det kanske inte såå stor konkurrans om platserna (annars kan ju hyran lätt höjas 500-1000 kr), och eftersom ni inte har tillgång till ridhus på kvällar så tkr jag hyran ska dras av ngt.
En ridskola har oftast lite lägre kostnader för foder o strö, då man köper in stora mängder, än vad ett mindre privatstall gör.

Ja vi har också så att man får delar upp helgerna mellan privatryttarna (vi är 10 st så en hel helg var tionde vecka)

De har planer på att lägga kallhyra på ca 1000 kr och sen var det 2300 för ponny tror jag och då ingick tre fodringar samt utsläpp,hö,krafftfoder och strö (torv)
Jag tycker det låter som mycket... :confused:

Ja det tkr jag oxå låter mkt, men det är svårt att säga när man inte vet hur läget är, om det är stort intresse på boxplatserna osv.
Har ni paddockar? Bra ridvägar? Tränare? Sånt spelar oxå in.
Det är kanske väldigt billigt här där jag bor, så det är kanske därför jag tkr ditt stall låter dyrt :confused:

Jo vi har ju iof en paddock men ingen tillgång till tränare förutom ridlärarna. Det finns en ridväg men det är dåligt med marker till hagar, både vinter och sommar.

det är många som tycker priset är högt men nu har iaf två personer fått i uppdrag att räkna mer noggrant.

Får man förresten fråga vad du får betala för sommarbete och vad som ingår?

jag bor i sthlm ovh får betala 1550kr för lösdrift.
Ganska dyrt tycker jag men efterfrågan är STOR.
Hästägarna delar på helger och kvällsforingarna. (en eller två fodringar per vecka)

ridskola 1: 2500 kr för häst. 4 fodringar/dag + in och ut. Tillägg för täckesbytning och lindor. Spån, 10 kg hösilage och max 4 kg kratffoder som havre, grund och max 2 kg groov. En helgdag var 6 vecka på 6-7 tim då ridskolehästrna ska mockas åt och privathästrna ska in och ut. Sammanlagt ca 50 hästar.
Ridhus med minimal ridtid i dock mer tid på kvällarna än dej. Mellanstor stad.

Ridskola 2: Kallhyra på ca 1000-1200 kr inkl havre, spån, mineraler, in/ut och fodringar 4 gg/dag. Dom har mindre stalltjänst o mer tid att rida i ridhuset.

1800 kr minst tycker jag låter rimmligt om det ingår 10 kg hö, kraftfoder för 5 kr beroende på vad som erbjuds, spån, 4 fodringar/dag, in/ut och tillgång till ridhus.

Det låter vettigt! Ridskola ett är väl ungefär som de hade tänkt sig med foder och så men det rbjuds bara havre,betfor + ensilage. 1800 skajag lägga som förslag :idea: då kallhyran är 1000 kr.

tycker ni 1000 kr är rimligt att betala över sommaren även fast man inte stå där, alltså betala för sin plats...

nej det tycker inte jag,man kan jnu betala halva under sommaren t.e.x :)

Man skall betala kallhyran över sommaren om man inte är där. Det tycker jag är helt logiskt och riktigt. Stallägaren behöver ha sina kostnader täckta över sommaren också - speciellt när det är ett nybyggt stall för då finns det lån som skall amorteras - året runt.
/Jenny

Ja det är sant, men lånen lär ju inte vara så höga eftersom kommunen bygger stallet då det är en ridskola och ridskolan skall hyra...(efter mycket tjat) Men det klart att hyran skall ju betalas....Fast frågan är vad underhållet på stallet är under sommaren..

Vi fick betala hela kallhyran under sommaren när vi inte hade hästen där men då kunde vi oxå ha tillgång till boxen om vi vela.
Däremot om dom använde eller hyrde ut boxen medans vi var borta betalade vi inget eller enbart hälften av kallhyran.

Det var ju rätt smart... :D

Nu är jag nyfiken på hur det nya stallet blir...det går såååå långsamt..

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Anläggning Det är så att jag, min sambo å vän ska hyra ett stall med 8 boxar varav vi själva har 3 hästar så de är 5 boxar kvar.. värmd...
2
Svar
39
· Visningar
3 719
Senast: Fille
·
5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 504
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama