Boxgolv . . .

H

Hanna-panna

Är det direkt skadligt för hästen att ha cementgolv i boxarna, även med ett tjockt lager halm ovanpå?

Sv: Boxgolv . . .

Nej. Så länge lagret av halm, spån eller vad man nu strör med är tillräckligt tjockt så är det absolut inte skadligt. Skulle tro att cement är det vanligaste golvet i ett stall.

Vi har cementgolv i stallet. Ströar dock med spån, inte halm.. Men det har nog ingen större betydelse.. :crazy:

Är det direkt skadligt för hästen att ha cementgolv i boxarna, även med ett tjockt lager halm ovanpå?

Vad ska man annars ha som golv????

Med tillräckligt med strö, så de inte går igenom kvittar det nog vad som agerar basunderlag i en box...

hehe tillrackligt med stro har min skola till sina hastar iaf. typ 50 cm span i hela boxen och om hasten har skrapat med hoven sa man skymtar golvet far man inte ta ner det som ligger mot vaggarna utan man ska plocka in en ny bal att tacka flacken pa 5x5 cm...

Varför skulle det vara skadligt? Är väl ett bra golv att ha ur många synpunkter. Och ett rikligt spån, halm, torvlager ska man ju ha oavsett om man har ett betong eller t.ex. trägolv.

Kicki :)

Varför skulle det vara skadligt? Är väl ett bra golv att ha ur många synpunkter. Och ett rikligt spån, halm, torvlager ska man ju ha oavsett om man har ett betong eller t.ex. trägolv.

Kicki :)

Så bra! Hörde en tränare säga att det är alldeles för stumt och hårt och att hon aldrig skulle komma på tanken att ha cement/betong..
(själv har hon halvruttet trä :crazy:)

Tack för alla svar! :)

Klart det inte är skadligt bara man strör tillräckligt (oavsett strömedel)

Men om man skulle vara orolig för att det är stumt kan man ju lägga in gummimatta under.........

det ar ju inte sa att hastarna ska trava runt och arbeta pa boxgolvet, mer sta och ligga komfortabelt och utan att fa liggsar.

Jag skulle uppskatta att 95% av alla hästar i Sverige står på cement/betonggolv, det är det absolut vanligaste underlaget.
Självklart har man tillräckligt med strö ovanpå golvet.

Immer

Då i princip alla hästar i landet i dag står på det så kan jag inte tänka mig att det skulle vara farligt. :angel: Ordentligt med strö så är det inget problem!

Jag vet inte om vi har cement eller betong med något av dem är det :D
Inte skadligt alls sålänge man strör ordentligt.

Lite OT men vad är egentligen skillnaden mellan cement och betong? :S

Lite OT men vad är egentligen skillnaden mellan cement och betong? :S

Har ingen aning faktiskt :o Så bra då, blev ju lite fundersam.. Där jag har foderhästen så är det betong/cement och man blir ju orolig om man hör att det är skadligt även om det låter sjukt då så många har det :angel:
Men är det någon av er som har provat en sådan där gummimatta? :idea:

Betong är hårdare än cement kan man säga lite enkelt. Det brukar vara betong man användet till golv och inte cement.

sen ska du självklart inte ha för mycket heller!(skadligt för typ koter/ben) Lagom är bäst!!!

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
911
Senast: Lars L
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Trädgård & Växter Ifjol täckte jag ett större område kirskål med markduk. Men efter att ha läst om hur ogräs ofta växer in i markduken så den sen fastnar...
Svar
5
· Visningar
402
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.