boxdörrmått

Z

zanne

Hej ska bygga ett nytt stall och sett att det är 120cmx220cm som gäller för boxdörr.Jag har en shettis och undrar om det ska vara dom måtten eller om man kan bygga mindre dörr.Det är synd om den inte ska kunna se ut.

Sv: boxdörrmått

OK. Nu har jag läst det, och vad de menar är att själva dörröppningen ska vara 120x220, inte att boxdörren ska vara så hög.

Immer

okey men ingen som kan rekomendera en bra dörr höjd till en shettis, trodde dom menade dörr+galler=220cm

Jag hade lite plastplank över när jag byggde mitt stall så den lille fick en egenhändigt designad front. Idag är extraförstärkningen borta (jag var lite rädd att han skulle få för sig att hoppa ut):angel: .
Boxen är ca 2,2*2,2 & fronten är ca 1m hög.

l_dsc00007.jpg

Boxdörren bör vara 1,2x2,2m, det inget krav. Jag tror att en bra höjd på dörr till liten ponny kan vara just så den kan kika ut med huvudet, lägre behöver den inte vara.

Det är egentligen inbrottsgaller.
Kontakta någon firma som tillverkar sådana, det finns en hel del att välja på :idea:

Immer

har man dörr som är såpass hög i den fasta delen (dvs inte gallerdelen) att ponnyn inte ser ut kan djurskydd klaga på det istället.

Skrev nog lite dåligt, menade att hästen skulle kunna få ut huvudet just över dörrkanten (om man inte vill ha galler). Har själv en Shettis som har lite lägre dörrhöjd och i början buttade han upp dörren med sin kroppsvikt. Har nu starkare lås, men ska däremot göra om dörren så den blir lite högre för säkerhets skull.

Immer: Menade självklart öppningen. Står dock enbart boxdörr i bestämmelserna men vet att de menar öppningen.

120x220cm är inte rimligt för en dörr. Tänk p att takhöjden ska vara minimum 220 cm i ett stall. Ska du då ha en dörr som går ända upp till taket?:p

Enl Dsm ska skiljeväggen vara (minst ) 0,95 m (exl galler ) för shettis
Dörren ska väl ha samma mått ?

Liknande trådar

Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 619
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Anläggning Vilken kamera i stall kan ni rekommendera? Den ska gå på simkort 4G och en ska kunna se feeden i sin mobil. Ska få in kundhäst på...
Svar
6
· Visningar
977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross