boxbyggarfråga??

I

indigo95

hej jag lånar min kompis inloggningsnamn här för jag är inte meddlem här.. men jag tänkte fråga en sak jag har fått en tom loge att bygga boxar i :) och jag är jätteglad över detta.. men nu har jag en fråga för jag vill ha de så öppet och ljust som möjligt så då hade jag funderingar på att bygga 2 st stora boxar 4*4,5 m. men nu till min fråga kan väggarna till boxarna vara som ett trästaket? alltså 2 st tvärgående tråplankor ( hoppas ni förstår hur jag menar ).. Jag tycker att de vore ju inte värre än att hästen står i sjukhage... för jag gillar iden att dr blir så luftigt..
jag kan ju säga att boxarna kommer att stå en bit ifrån varandra så hästens kan inte nå varandra dom kommer att stå mitt emot varandra med en 3 meters mred gång imellan.

någon som kan reglerna bättre än jag om detta ??

och tack för lånet indigo95 för att jag fick annvända ditt nick här inne..

Sv: boxbyggarfråga??

inte mkt hjälp man fick här :confused::angel:
Jag undrar hur hållbart det blir med två tvärslår. Det ska ju hålla för en spark och så. Dessutom blir det så att ströet antagligen kommer att glida ur boxen. Hästen ska inte kunna riskera att fastna under eller mellan "spjälorna" Jag tänker att hästen får en ganska liten yta trots allt (alltså inte att boxen blir för liten utan om man jämför med en sjukhage etc.) Dessutom är det väl inte så ofta som en häst ligger ner i en sjukhage (?) men i en box ligger den ju oftast ner under någon del av natten. Helt enkelt så tror jag det blir svårt att få till det utan att skaderisker uppstår. Om du har täkta väggar, men skippar galler på överdelen så kommer du i alla fall få ett luftigt intryck tror jag. Glöm inte heller att det måste finnas insläpp för dagsljus i ett stall och då räcker det inte med att man har dörren öppen större delen av dygnet (med tanke på att det är en loge och de brukar inte ha några ljusinsläpp). Vad som gäller står på jordbruksverkets hemsida.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka