Box eller spilta...?

B

Benzon_lover

I "vårt" lilla stall finns det två boxar, vilka inte uppfyller exakta krav på storlek men som ändå funkar för vår C-ponny och "sällskapshettis".
Vår önskan är att kunna ha plats för två större ponnier eller hästar, för att dottern skall få rid och stallsällskap. Enda sättet att lösa detta på är att ta väck boxarna och göra två spiltor... :confused:...vilket samtidigt bär mig emot då jag rent spontant tycker att boxboendet är trevligare.
Enda erfarenheten jag har av spiltade hästar, är från ridskolan som jag red på, på slutet av -70talet... :crazy:
Ni som har erfarenhet av BÄGGE delarna, vad skulle ni gjort och varför?
( I övrigt är stallet regelmässigt rätt, med takhöjd, golvbeläggning, flera dörrar och fönster.)
/ "Lillis" mamma

Sv: Box eller spilta...?

är det enda chansen att kunna ha mer än en ridhäst så är det väl inte så mycket att göra åt... dock tror jag att det är svårt att hyra ut spilta om det var så ni hade tänkt göra. Spilta är mera lättmockat än box, speciellt om man har ston. Är hästarna ute mycket så tycker jag inte att det är någon nackdel med spilta. Annars är kanske lösdrift ett alternativ eller uteboxar!?

har dom ett fönster framför varje spilta och du har galler vid överdelen inne så dom ändå kan se runt i hela stalldelen är spilta absolut inget problem..

jag vill hellre ha spiltor för att mina framtida hästar ska ändå vara ute såpass mycket och att mocka spiltor sparar min rygg..

Tack för svar! :bow:
Hästarna är alltid ute från gryning till skymning och så fort vädret stabiliserat sig något skall de gå ute dygnet runt. Har också tänkt att det påverkar om man MÅSTE ha box eller inte...sköt att höra någon annan som resonerar likadant!
Galler har jag faktiskt inte tänkt på men det var ju en ide, fast måste man ha "vägg" ända upp, kan man inte bara avsluta väggen på boxhöjdsnivå? Ena långsidan och kortsidan skulle bli ytterväggar. Bägge spiltorna skulle få fönster, på ytterväggarna.

jao, är hästarna snälla mot varann och spiltorna bredare än normalmåttet så kan du juh ha utan galler, annars räcker det om du har galler 60-70 cm längst fram i spiltorna, så att dom får vara lite ifred..

BeastieBabe skrev:
jao, är hästarna snälla mot varann och spiltorna bredare än normalmåttet så kan du juh ha utan galler, annars räcker det om du har galler 60-70 cm längst fram i spiltorna, så att dom får vara lite ifred..

Inget problem, spiltorna skulle inte vara brevid varandra. De blir i såfall i varsitt hörn...De kommer inte att kunna nosa på varandra men kan ha koll via den lägre sidoväggen...Anser ni det tillräckligt socialt?

Benzon_lover skrev:
I "vårt" lilla stall finns det två boxar, vilka inte uppfyller exakta krav på storlek men som ändå funkar för vår C-ponny och "sällskapshettis".
Vår önskan är att kunna ha plats för två större ponnier eller hästar, för att dottern skall få rid och stallsällskap. Enda sättet att lösa detta på är att ta väck boxarna och göra två spiltor... :confused:...vilket samtidigt bär mig emot då jag rent spontant tycker att boxboendet är trevligare.
Enda erfarenheten jag har av spiltade hästar, är från ridskolan som jag red på, på slutet av -70talet... :crazy:
Ni som har erfarenhet av BÄGGE delarna, vad skulle ni gjort och varför?
( I övrigt är stallet regelmässigt rätt, med takhöjd, golvbeläggning, flera dörrar och fönster.)
/ "Lillis" mamma

Nån mer som har nåt att säga om et...? :bow:

det låter jättebra tycker jag, då har ni juh en gång fram till krubborna och vattenhinkarna utan att behöva gå in i spiltorna :)

jag tycker att det låter kanon ;)

du får gärna fota lite före och efterbilder och lägga ut :idea:

Man kan inte tänka sig lite andra banor? Tex bygga rejäla utboxar mot ena stallväggen?

Jag skulle inte tveka att hyra in min häst i ett stall där det fanns möjlighet till utebox... Det finns ju en uppsjö av olika varianter...

Sen kan ni ju inreda med en ordentlig sjukbox inne... och resten av utrymmet till ordentliga platser att sköta, sadla, verkningsplats.. osv..

Ett gemensamhetsutrymme, och en rejäl sadelkammare...

Detta är nämligen nåt som jag själv går och grunnar på. Har fyra boxar idag(två håller måtten, men två är lite för små för stora hästar)... Kan utöka med två spiltor... men då blir det väldigt trångt i stallet..
Så jag har börjat att fundera på detta med uteboxar i stället. Bygger man själv så kan man ju ha vilken storlek man vill på de boxarna.

Hästarna bor ute men vårdas och sköts och görs klara för ridning inne.
En tanke bara....

Min kompis hade eget stall förut med boxar till tre av hästarna medan lillponnyn fick en spilta. Det fungerade bra.

Dock skulle jag personligen INTE ställa min häst i en spilta då jag tycker att det är lite trist - även om den är ute väldigt mycket. Och jag tror även att det kan vara svårare att hitta folk som vill stalla upp i spilta. Men finns intresse - kör på!

Gärna före och efter bilder!

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 519
Senast: Roheryn
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka