Bovete till eksemhästar.

Sv: Bovete till eksemhästar.

Fast det jag funderar över är, om sommareksem kommer inifrån så borde det väl inte vara säsongsbundet (dvs endast på sommaren)? Och blir dessutom hästen symptomfri genom att man minskar/tar bort exponeringen av knott... ja då vill jag nog påstå att eksemen inte orsakas inifrån.

Sedan finns det ju givetvis även hästar med eksem som är foderrelaterade eller miljöbetingade (t.ex. kvalster), men dessa hästar har ju då även eksem under perioder och säsonger som ligger utanför "knottperiod", så jag anser att man därmed ganska lätt borde kunna urskilja vad eksemen beror på.
Kommer dock eksemen inifrån, ja då blir ju hästen hjälpt av att rätta till problemet, kanske genom mineraltillförsel, foderändring eller som i ditt fall alger.
Det viktigaste är ju att man först utreder vad hästen är allergisk emot (eller om problemet kommer inifrån) och sedan behandlar därefter..

Jodå, men om hästen äter något som till gränsen överbelastar systemet och sedan blir attackerad av en svärm flygfän som blir pricken på i-et så är det ju inre påverkan, och yttre förstås. Men i det fallet gäller det att kolla upp om det finns någon inre påverkan innan man bestämmer sig för att det är en yttre.

En annan sak som gör att jag tänker i de här banorna är det ökade antalet exemhästar bland med raser som i flera generationer inte visat tendens på sommarexem men plötsligt en dag står där och är helt blodiga. Kan det kanske ha något att göra med dagens kraftfoder? Alla möjliga pellet/müsli i stället för fodret för 20 år sedan som främst bestod av olika råprodukter såsom betfor, havre, kornkross, vetekli och rena hemmagjorda blandningar av dessa.. Jag vet att jag inte är den enda som tänker i de här banorna och jag har inget emot müsli eller pelletfoder, så länge det fungerar för individen.

Måste också uppmärksamma Killitch. Har ett halvblod som är knottallergiskt och kliat av sig både man och svans till följd av detta. Förra året provade jag Killitch för första gången och det var helt suveränt. Visst det kostar lite men det är det helt klart värt för exemet försvinner verkligen. I år började jag behandla henne en gång i veckan redan i april och hon är helt exemfri! Nu under knottsäsongen behandlar jag henne 3ggr i veckan i förebyggande syfte. Då vädret varit lite ostadigt i veckan har hon gått med endast regntäcke istället för exemtäcke och då varit exponerad för knotten men ändå inte haft en tendens till att klia. Medlet stimulerar ju även man- och svanstillväxten så hon har aldrig haft så fin man och svans som nu :D

*KL*
Köp på Ebay eller någon online drugstore i brittanien! Det enda medlet som verkligen funkar för hästen, blir billigt i längden eftersom man inte måste prova nya salvor och tillskott som inte funkar hela tiden! Man kan också be veterinär skriva ut recept på salva som apoteket blandar till åt en. Sök på Benzylbenzoat så hittar ni info om detta!

Jag får inte tag på det i Sverige längre ser jag, där jag köpte det har dom det inte kvar. I panik beställde jag nu två liter från ett onlineapotek i England. Ska klara mig några år nu :) Tänker INTE bli utan när hästen för första gången sedan jag köpte henne, faktiskt har man och svans i behåll, och viktigast av allt, INGEN KLÅDA.....

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·
Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
3 145
Senast: sthu
·
Islandshäst Min isis fick eksem förra sommaren då han kom till mig. Vi bor på landet med mycket skogsbygd och massor av insekter och ingen direkt...
Svar
6
· Visningar
1 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka