C

Catthhh

stavas det så?
Är det någon som vet något fall där det förekommit i rundbals hö?
Eller finns det bara i ensilage o hösilage?

Sv: Boutalism

Vet int exakt. men vad jag har hört så varför man vaccinerar mot boulism är ju just därför att hästarna äter hösilage. Hästen behöver det vaccinet för att när dom packar in höet och ja, jag vet inte vad dom gör men har i sånt där jäst så att det blir just -silage så om det då har kommit med någon död råtta eller liknande så bildas det en gas som gör att hästan kan insjukna (?). Är dom vaccinerade mot det så är ju risken betydligt mindre.

Så jag antar att det bara är just -silage.
Men det är vad jag tror.

Kan säkerligen förekomma men är nog ovanligt.Bakterien vill ha en syrefattig miljö och det blir det inte så lätt i traditionellt hö.

Det kan väl förekomma har jag för mig. Men det är väldigt ovanligt, större risk med silage.

Jo, botulism kan komma från hö men det är oerhört ovanligt.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Någon som vet vilken hästars som Oskar Öhrströms häst Ivory är? Det finns hästraser som orkar mer än andra , men var fick Oskar och...
Svar
3
· Visningar
267
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka