Botulismvaccination! Hur tidigt?

lisahjelmgren

Trådstartare
Pga det extremt dåliga vädret som varit råder det stor höbrist där jag bor. Äger sto med föl vid sidan. Stoet är vaccinerat mot botulism sedan många år tillbaka och jag funderar nu på om fölet också ska få samma skydd. Troligtvis kommer jag bli tvungen att delvis utfodra med hösilage i vinter...

Mitt föl är nu 4 1/2 månad och ska få sin första vaccinering mot hästinfluensa samt stelkramp i veckan. Enl. vet. går det bra att vaccinera även mot botulism men fölets andra ägare (han har fått en delägare - en nära vän- pga ändrade ekonomiska förhållanden för er som undrar :)) ska man ej vaccinera vid så ung ålder. Jag känner till att hästar kan få en reaktion vid botulismvaccination och är rädd för att göra den lille illa. Samtidigt måste han ju få mat.

Era erfarenheter???

Min fölunge vaccinerades vid fem månaders ålder.
Tyckte att det var bättre att vaccinera och ta ev. efterdyningar av vaccinationen än att riskera dödsfall pga botulism. Mamman var då redan vaccinerad.

Hur ofta ska man vaccinera mot Botulism?
Eller rättare sagt... Efter hur lång tid har vaccinet ingen verkan längre?
Varje år, vartannat..?

Har frågor om detta med...
Jag funderar om min pålle behöver det ifall vi ska ge hösilge i vinter...
Har hört att det ändå inte är helt hundra riskfritt även om man vaccinerar? Jag har bra tillgång till hö, men funderar ändå över hösilge för att det är bättre att ge till tunn häst?

Det beror helt och hållet på VÄRDET i hösilaget/höet vad gäller göda tunn häst. Har du ett riktigt bra hö och en analyserad foderstat så ska du klara dig med det.

Och nej det är inte riksfritt att vaccinera. Men du minskar chanserna till att din häst får botulism.
Får den det och du inte har vaccinerat kommer du inte att bli glad på dig själv.

Å andra sidan kan du själv se till att förebygga att bakterierna bildas genom att ha så torrt hösilage som möjligt och se till att det kommer upp från marken i hagarna. Men man är aldrig helt garderad...

Mm, det låter vettigt. Det var 1 spruta varje mån i 3 mån som gällde för grundvaccinering va? Man kan förståss inte börja ge efter tex första mån eller andra?? Har ju ute vet. var och varannan dag nu så det kanske är lika bra att satsa på vaccin då.

Liknande trådar

Avel Överallt där jag läst, står det att stoet ska vaccineras ca två månader före fölning mot hästinfluensa och stelkramp, för att fölet ska...
2
Svar
20
· Visningar
4 518
Senast: Tingeling
·
Avel Jag kommer att i helgen få hem 12:a han är 8 månader och precis avvand. Mamman är nu såld och när nya ägarna hämtar stoet så lämnar de...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 522
Senast: Fenestra
·
Hästmänniskan Jag har lite svårt med att ta ett beslut i samband vid hästköp och tänkte att buke panelen skulle nog kunna ge mej några bra råd ;)...
Svar
6
· Visningar
1 610
Senast: Korven
·
Hästvård Det börjar nu dra ihop sig till vaccination. Grejen är den att min häst idag är fullt vaccinerad enligt konstens alla regler mot...
2
Svar
21
· Visningar
2 315
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar