Botulismvaccin?!

A

AnnaVirrPanna

Min häst har under säkert nästan tio års tid käkat hösilage och i början hade jag honom vaccinerad mot botulism, på senare tid har dock veterinärerna där jag bodde till för inte så länge sen sagt att det är onödigt, dels för att det är så pass hög % ts och för att det kräver så pass mycket "föroreningar" i fodret för att det ska kunna vara någon fara för botulismbakterier.
Nu har jag som sagt flyttat hästen och han äter hösilage här med hösilaget har 65%ts och nu undrar jag hur jag ska göra ska jag vaccinera honom eller inte. En av de andra i stallet ska också ha hösligae på hennes häst och hon vill vaccinera sin... Har ni några funderingar och tankar om detta? Har inte själv pratat med veterinären stallet här har men hon som också ska ha hösilage har gjort det och då sa han att hon skulle veccinera...Hur resonerar era veterinärer?
Tack för svar
MVh Anna

Sv: Botulismvaccin?!

Tycker absolut att du ska vaccinera! Har hört om många hästar som gått bort av botulism:( ! De e´ju bättre att vara på den säkra sidan!

Min veterinär rekommenderar vaccination. Vi har alla hästar i stallet vaccinerade. Hade man inte vaccinerat och hästen hade fått botulism hade jag ångrat mig även om det nu är liten risk då det inte är så vanligt.

men man kan ju undra varför de andra veterinärerna sa att man inte behöver?
:confused:

I två år hade jag min häst uppstallad hos en veterinär. Hans hästar var inte vaccinerade, trots att de fodrade med hösilage, och han menade att det fanns risker med vaccinet också. Samt att vaccinet bara är verksamt mot några av de olika arter av botulismbakterier som kan förekomma.

När jag flyttade min häst ville den nya stallägaren att alla inackorderingar skulle vara vaccinerade mot botulism, så jag lät vaccinera Besten. Nu, tre år senare, har jag fortsatt att revaccinera och vår nye häst har just fått sin grundvaccination.

Immer

Min häst är vaccinerad mot botulism trots att hon aldrig ätit hösilage. Har man väl grundvaccinerat mot det är det bättre att hålla igång vaccinationen än att strunta i det. De kan ju få botulism av annat än hösilage med, om man har otur.

Det bästa är väl att vacciner. För tänk om det händer något.
Men det är lite förrvirande när vissa vetrinärer säger att man ska men andra säger att man inte behöver. Så vad göra man som häst ägare när man bara vill sin häst väl......

Becca85 skrev:
Det bästa är väl att vacciner. För tänk om det händer något.
Men det är lite förrvirande när vissa vetrinärer säger att man ska men andra säger att man inte behöver. Så vad göra man som häst ägare när man bara vill sin häst väl......

Nej precis det är ju det som är jobbigt man litar ju på sin veterinär, men den nya veterinären sa att han tyckte om jag ville vara helt säker skulle jag vaccinera, även om han trodde risken var liten eftersom det är mest i ensilage som botulismbakterien förekommer... men nu gör jag som han tycker så kan jag iaf känna mig ganska lugn :)

Men jag undrar en sak till sist jag grundade för botulism var det bara en eller möjligtvis två sprutor med visst långt mellanrum...hur är det nu?

// Anna

Min häst har käkat hösilage hela sitt liv. han e 5 år nu. han är inte vaccinerad. veterinären sa att om man plockar hö i höpåsar så ser nam ju hur allt hö ser ut då e risken väldigt liten att man ger hästen "dåligt" hö. Har hästarna därimot fri tillgång på hösilage och man ställer ut en hel bak så e de ju svårt att veta hur balen ser ut en bit in.. då va de bäst att vaccinera.

Jag har för mig att vi tog 3 sprutor i grund vac. med ett visst antal veckor emellan, sen ska det tas med 1 års mellanrum. Alla kusarna i vårat stall är vaccinerade 16 st.

Nu har pållen fått sig en spruta. Lika bra det tyckte jag...han är ju ändå det viktigaste jag har *sch säg inget till sambon*
Vi hade en lång disskution jag och veterinären som verkade mycket vettig dock lite rädd för hästar tror jag...Men jag glömde fråga honom om en sak....Om en häst får borulism visar den några symtom då eller lägger den sig bara å dör? Har dålig koll. Nån här som vet?

En häst som får botulism dör på från några timmar (i bästa fall) till 30 timmar eller nåt efter "kontaminering".

Symptomen för en som aldrig sett det förut är en häst med vad man tror, foderstrupsförstoppning i första hand. Därefter stelkramp en timme senare..

Hästen kan vara fullt frisk vid frukosten och död till lunch.

AM

usch va läskigt tur att jag valde att vaccinera då iaf...

Min pappa var på någon slags kurs ja minns inte om vad men veterinärerna sa att de var bara ca 5 fall på 10 år av botulism.

roge skrev:
Min pappa var på någon slags kurs ja minns inte om vad men veterinärerna sa att de var bara ca 5 fall på 10 år av botulism.

Antar att du vet att mörkertalet är hur stort som helst...

AM

Nafayette skrev:
Antar att du vet att mörkertalet är hur stort som helst...

AM

Varför skulle det vara de?

Om pengar skulle spela in så skulle dom ju säga att man måste vaccinera, annars tjänar dom ju inget på de.

Naggur skrev:
Min häst har käkat hösilage hela sitt liv. han e 5 år nu. han är inte vaccinerad. veterinären sa att om man plockar hö i höpåsar så ser nam ju hur allt hö ser ut då e risken väldigt liten att man ger hästen "dåligt" hö. Har hästarna därimot fri tillgång på hösilage och man ställer ut en hel bak så e de ju svårt att veta hur balen ser ut en bit in.. då va de bäst att vaccinera.

Precis så sa min vet med. Min är inte vaccinerad.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 661
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
Hästvård Vad gör man med en häst som krubbiter så intensivt att det påverkar hälsan? (Ska börja med att påpeka att hästen i dagsläget inte har...
2
Svar
29
· Visningar
2 940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat