botulismvaccin HJÄLP!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare missmuppsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 751
M

missmuppsan

hejsan..

skall ställa min häst på lösdrift och han skall då gå på hösilage, men hur gör man, skall han vaccineras innan han får börja äta eller lär man vänta tills sista sprutan är tagen?

tacksam för snabba svar...

Sv: botulismvaccin HJÄLP!

Jag utryckte mig nog lite fel där..

De jag menade var : lär hästen först få grundvaccineringen innan man kan ställa den på hösilage, eller kan han börja gå efter första sprutan?

Jag utryckte mig nog lite fel där..

De jag menade var : lär hästen först få grundvaccineringen innan man kan ställa den på hösilage, eller kan han börja gå efter första sprutan?

Efter 2 sprutor har jag hört att det är ok att börja ge hösilage, de ska ju ha 3 ;)

Tillverkaren ger inga garantier förrän grundvaccinationen (= 3 sprutor m 4 v mellanrum) är utförd. Nu är ju risken med botulism i hösilage (clostridier trivs bättre med lägre pH och lägre ts varför riskerna i ett foder med över 60% ts är mkt små) så du kanske vågar chansa och "tjuvstarta" efter andra sprutan...

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 117
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 231
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 296
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025