Botulism!!

Sv: Botulism!!

Det krävs en viss miljö för att toxinet ska utvecklas. Syrefritt och jord/kadaver (clostridium botulinum är en jordbakterie) samt blött. Enligt insatta UTVECKLAS inte toxinet i ts över 50 % (vissa säger t o m 40 %), därmed inte sagt att det inte kunnat bildas innan och därmed finns kvar efter att ts höjs.

Det har utomlands förekommit toxin i bl a bakat foder (kuber) som ju är snustorra. Toxinet har då bildats i någon av beståndsdelarna (kanske lucern?). Teoretisk sett kan du alltså få botulism av havre, hur många vaccinerar sin häst för att den äter havre?

Misstankar har förekommit härnere i Skåne att hästar som drabbats har fått botulism genom att beta på strandängar som under vintern stått under vatten. Toxinet har då bildats under vatten (syrefritt, blött, jord) och sedan när vattnet sjunkit undan funnits kvar i någon del av marken. Svårt att få bekräftat, men fullt möjligt - om än maximalt oturligt!

Vimzis skrev:
det finns 3 typer av botulium-bakterier A, B, C och vaccinet skyddar mot de 2 förstnämnda.
(Tror inte Sveriga haft några fall av typ C)

Saxat från "frågor och svar" på Hippocampus hemsida:
Det finns åtta olika typer av botulinumtoxiner i världen. I Sverige finns typ B, C och E. Av dessa har endast typ B påvisats hos häst i Sverige.

I USA och Australien har man under många år vaccinerat hästar mot botulism av typ B med god effekt. Samma vaccin finns numera i Sverige på generell licens och kan beställas av veterinärer från SVAs avdelning för försäljning och distribution.

Lovisaleonora_ skrev:
Det krävs en viss miljö för att toxinet ska utvecklas. Syrefritt och jord/kadaver (clostridium botulinum är en jordbakterie) samt blött. Enligt insatta UTVECKLAS inte toxinet i ts över 50 % (vissa säger t o m 40 %), därmed inte sagt att det inte kunnat bildas innan och därmed finns kvar efter att ts höjs.
Har läst någonstans att toxinet inte utvecklas i ts över 30%!!! Letar febrilt, men kan inte hitta artikeln... :crazy:

Har också hört lägre än 50 %, men eftersom hästägare extremt sällan har ts-halter under 50 % känner jag mig rätt trygg i att sprida just det talet :D

Okej! Tack för alla svar! Ingen som vet hur lång tid det är mellan grundvaccineringarna?

Hästen är inte vaccinerad, men äter hösilage. Varför? Känns onödigt...
Vår veterinär tar 400kr/spruta och det är väl 3 sprutor hästen ska ha..då är det 1200kr.

Det är en ovanlig sjukdom och jag tror att många väljer att inte vaccinera, är själv en fegis och vågar inte ta risken (1 på tio tusen?)
Men hade jag tio hästar hade det kanske varit mer en kostnadsfråga, då det faktiskt blir drygt 10000-12000 för grundvacc av botulism....
Flesta hästägare som jag känner med många hästar vaccinerar inte, däremot folk med en häst vaccinerar oftare (där jag bor)...

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
340
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
325
Hästvård Jag försöker googla men hittar inte svar på frågan... Efter att hästen fått sin årsvaccination, hur lång tid behöver det gå innan man...
Svar
4
· Visningar
684
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar