Botulism??

Sv: Botulism??

Ordet hösilage började användas i sverige redan på 60 talet om kraftigt förtorkat ensilage i lufttäta silos.
Vid hög ts får man inte lika kraftig pH-sänkning o därför är lufttätheten extra viktig.
PL

Vad kostar en vaccinering mot Boutilism ca och hur ofta måste de vaccineras?

Om höt legat i en siloboll visst är det väl ändå hösilage?
Höt min häst skall äta i vinter ligger i en siloboll men de påstår ändå att det är torrhö, jag får ändå inte helt ihop detta med att det skall kunna vara samma typ av hö som om man haft det i vanliga öppna höbalar. Känns som att det då kan vara värt att vaccinera iaf.

Ja jag är en hönsmamma :angel:

Vet att i Norge vaccinerar de inte alls mot Boutilism (iaf inte under den tiden jag jobbade där) iom att risken är så liten, men det känns ändå skönt att göra det iom att det finns en risk, om än liten...

Botulism orsakas av jordbakterier eller i vissa fall av döda djur som hamnat i balarna. Jord kan komma in i balarna om man hugger för lågt eller vänder gräset där det t ex finns mullvadshögar. Det finns flera typer av botulism bakterier och vi kan bara vacc. mot en typ så man går inte säker ändå.

Mig veterligen är Ensilage syrat med ensileringsmedel typ Myrsyra eller Promyr, detta ges till kor i första hand då de har ett annat matsmältningssystem än hästen.

Silage har inget tillsatt medel. Om man utfodrar syrat grovfodet till häst så bör man ge tillskott på E-vitamin.

Risken för botulism är som sagt liten. Men det säjs att risken är större vid högre TS. Har inget belägg för detta.................

Min häst har vaccinerats i 8 år och kommer att fortsätta göra det

Skalmeje

Nej risken är lägre vid högre ts!
Blött ensilage kan ha bra kvalite även utan tillsatsmedel. De flesta tillsatsmedel fungerar inte så bra i torrt material.
PL

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
348
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
671
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka