botulism..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare gizzan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 143
G

gizzan

Hej...hur många av er som fodrar med ensilage/hösilage har gett sina vaccin?? har hört att det är 3 vaccinations sprutor?? vad kostar det att vaccinera mot det??

Sv: botulism..

ja har vaccinerat min alldeles nyligen, med tre sprutor o jag har för mig att varje spruta kostade 250 spänn men ja kan minnas fel.

alla hästar (11 st) i vårt stall är vaccinerade.
kostade 280 per spruta för mig förra året.

Min häst är vaccinerad. Grundvaccin ges tre ggr och det kostade ca 250-300 kr/gång, passade på att få lite annat gjort samtidigt, influensavaccin, tandraspning, id-kontroll, chipmärkning, så det är svårt att säga exakt vad det hade kostat om jag tagit ut vet bara för botulismsprutorna. Sprutorna ska ges med 1 månads mellanrum.

Vi har vaccinerat våra hästar nu i sensomras-höstas, och våra sprutor gick på 400 kr styck förutom sista, som gick på 350kr.
Då gjorde vi inget annat utom den vaccineringen.

sök på botulism här på forumet. finns 1000 trådar med svar på det du undrar över.

Jag har min vaccinerad. Minns inte vad det kostar...

En häst i stallet dog för 2 år sedan pga botulism. Inget vaccin ger 100 % garanti men nu har jag iallafall gjort vad jag kunnat!

/C

Vi grunvaccinerade alla hästarna i stallet förra året. Gav då 350:-/spruta. Har i år vaccinerat som vanligt. Dock är det bara en av mina hästar (av 3) som hö och inte hösilage. Den är nu på utbildning och där fodrar dom bara med hö. Valde att i allafall vaccinera eftersom att hon kommer ju hem när utbildningen är klar.

Vaccinerar också,har också varit med om botulism-fall i stallet och jag har nu gjort det jag kunnat och kan åtminstone "sova" om det skulle hända ngt.
En "ampull" med vaccinet kostar 750-800 kr och räcker till 5 hästar,så beroende på hur många som vaccinerar "samtidigt" så hamnar kostnaden därefter.(Har för mig att de måste använda vaccinet inom 1 vecka vid öppnande av ampullen)

När vi grundade så var vi 19 hästar och jag har för mig att vi betalade 200:- + reseersättning och avg. till veterinären.

Jag vaccinerar INTE.

Anledningen? Att det förbaskade vaccinet ligger förpackat om 5 doser. Dvs man måste använda upp 5 doser. Jag har 2 hästar, och ingen annan här (det här är så mycket laaaandet det kan bli) vill vaccinera. Vilket innebär att jag endera får betala för 5 doser/gång. Tre grundvaccineringar innebär att jag får betala för 3*3 = 9 doser som KASTAS.

Jag skulle kanske kunna åka till klinik och vaccinera, men det blir ett jäkla åkande (har 10 mil tor till närmsta klinik, så det blir 60 mil minst totalt för att grunda två hästar). Lilldamen är inte helt lätt att sticka heller, så hon måste stickas på klinik.

Alltså tog jag när jag började fodra med hösilage (för fyra år sedan) och djupdök i ämnet botulism, hösilage och vaccination. Pratade med flera olika veterinärer samt med Statens Veterinärmedicinska Anstalt. Svaret var entydigt överallt - sålänge man har ett hösilage med högt TS (ca 55% och över) så är risken för biverkningar från vaccinet större än risken för botulism. Botulismrisken FINNS såklart där ändå, men den är mycket mindre än om man fodrade med ensilage.

Så, jag har valt att INTE vaccinera, men jag är medveten om risken jag tar, och jag vet inte om jag skulle kunna förlåta mig själv för att jag INTE vaccinerade om någon av mina hästar skulle få botulism. Så, den dag kag kan vaccinera utan att det kostar astronomiska summor så kommer jag göra det, men som det ser ut nu blir det ogörligt.

Det finns engångsdoser att få tag på. Har turen att stå i ett stall med TVÅ veterinärsassistenter och de tar hem engångsflaskor och sprutar åt mig. Sprutar gör de gratis, men jag får betala 120kr/dos och det är nog inte "rabatterat". Sista sprutan ska ges nu och då var engångsflaskorna restade så denna gång får jag betala för fem eller ha turen och kunna dela med nån. Tänkte att det kunde vara bra för dig att veta att det finns.

Har det kommit i år då,för jag har aldrig hört att det ska finnas engångsdoser också.. :confused:

Jag vaccinerar självklart min häst. Risken att hon skall få botulism är visserligen liten, men den finns, och därför vaccinerar jag. Jag betalade 300 kr / spruta när jag grundvaccinerade.

Har också hört att det skall finnas endosförpackningar, hör med din vet. vad h*n har tillgång till och vad det kostar, det är ju det enklaste sättet.

patty skrev:
Det finns engångsdoser att få tag på. Har turen att stå i ett stall med TVÅ veterinärsassistenter och de tar hem engångsflaskor och sprutar åt mig. Sprutar gör de gratis, men jag får betala 120kr/dos och det är nog inte "rabatterat". Sista sprutan ska ges nu och då var engångsflaskorna restade så denna gång får jag betala för fem eller ha turen och kunna dela med nån. Tänkte att det kunde vara bra för dig att veta att det finns.

När kom de? *nyfiken* Jag brukar ringa till DV en gång i halvåret ungefär och höra om det inte kommit i mindre dos eller om han inte fått några fler som vill ha vaccinerat, men jag har inte hört med honoms en i höstas.

Å andra sidan, han är som han är DV här, så bara för han säger att det inte finns så behöver det inte vara så :crazy:

Men jättetack! Ska garanterat ta och utnyttja det till nästa säsong. Nu är det lite väl sent ändå, de hinner få fullt skydd lagom till att hösilagesäsongen snart är slut iaf, men de ska ju äta det nästa åt med!

:bow: :bow: :bow:

amkm skrev:
När M. fick botulism låg vårat ts på 63% på ena sorten och 67% på den andra..

Du missade när jag skrev att risken FINNS ändå men är mycket mindre än när man ger ensilage va?

Jag har aldrig sagt den inte finns, bara att den är mycket mindre än med blötare. Och som sagt, jag skulle vaccinera just för att minska risken så långt det var möjligt om det bara varit görligt inom rimliga gränser här. (Fast om det nu finns engångsdoser så ska det ju inte vara problem till nästa år iaf. hurra!)

amkm skrev:
Har det kommit i år då,för jag har aldrig hört att det ska finnas engångsdoser också.. :confused:

Jag vet att det finns för jag får iallafall små "söta" flaskor som är en/häst. Men som sagt just nu så var de restade tills efter nyår. Tillverkarna testar garanterat efterfrågan på engångsdoser så ligg på era vet. så ska ni se att det kommer mer.

Näe då,jag missade inte,ville bara påpeka att det finns fall som fått botulism på hösilage,som är skördat på bästa sätt och med bra ts osv..

Och dessutom,en annan sak,M. överlevde men stod lääääänge på Strömsholm..(och de "sponsrade" själva med en del utav kostnaderna pga att detta var ett fall de "fick in i tid" och M visade sån kämparglöd för att överleva)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 081
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 174
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
1 004
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka