Botulism - vaccinering - risker

HannaZ

Trådstartare
Pratade med en veterinär häromdagen ang botulism/vaccinering/antal fall per år.

Han sa att han hört siffror som sa att:
ca 10 hästar som INTE är vaccinerade och ÄTER ensilage dör plötsligt/oförklarligt per år.

Av de hästar som ÄR vaccinerade och äter ensilage är siffran 0.

Han menade alltså att det vaccin som finns tillgängligt hjälper mot den enda sorts botulinum-bakterier som finns i Sverige.

Jag har tidigare hört att det aktuella vaccinet endast hjälper mot en sorts bakterier och att det finns andra stammar/sorter botulinum som det inte tar och att man därför inte är säker även om man vaccinerat.

Om jag lyssnar till den här veterinären så känns det helt plötsligt lönt att vaccinera, men vad säger ni andra, och vad säger aktuell forskning/statistik?

Sv: Botulism - vaccinering - risker

Det låter som väldigt höga siffror på hästar som dött, från mina källor är det lika många på ca tio år som är bevisade dödsfall av botulinum.

Det hästarna dör av är själva giftet som bakterierna tillverkar och inte bakterien i sig. Det finns ju olika bakterier inom botulinum släktet men att det skulle finnas fler än en som kan producera det dödliga giftet vet jag inte om jag håller med om. Jag vaccinerar själv mina hästar, mest för att jag är skrockfull och tror att om jag låter bli så kommer dom självklart att drabbas......

Jag har läst på http://www.ensilagenytt.se/ att de senaste hästar som har drabbats har gjort det pga att de ätit hö direkt från marken. Det finns så många teorier så man kan omöjligt bli klok på det.
Frågade vet vad hon rekommenderade. Hon svarade att det är bara en liten procentandel av ovaccinerade hästar som drabbas, men om man är den lilla andelen, då är det ju irriterande. Sant. Så mina är vaccinerade. Då har jag i alla fall gjort vad jag kan.

Så ni menar alltså att vaccinerade hästar är säkra?

Vet ni om det finns info nånstans om huruvida det bara finns en sorts botulinumbakterier som producerar toxiner som kan orsaka allvarlig skada?

Med tanke på att man vaccinerar mot botulinum typ B och det finns två typer av botulinum till, A och C. Man vacc bara B för att det är det vanligaste.. Så borde risken finnas att en vacc häst får botulism ändå.

Har dock inte uppdaterat mig dom två senaste årena om dom fixat ett fullständigt vaccin nu. Fanns inte då iaf när jag var på g att börja ge mina plastat grovfoder, avstog då jag insåg att det kunde gå lika illa trots vacc.

Jag tror inte på att hästen är helt säker bara för att man vaccinerar, eftersom man endast vaccinerar mot en sorts botulism. Eller?

Det var ungefär min tanke tidigare, men enligt den här veterinären så ser man inga botulism-fall bland hästar som ÄR vaccinerade vilket tyder på att det bara eller nästan bara är en sort som florerar i sverige.

Tror faktiskt ändå att det får bli till att vaccinera.

Jag tror att man ska ta reda på mer själv, än att lita på EN veterinär.
Hör med fler, det är bara att ringa runt.

Bakterien finns i allt hö, dvs småbalar som ligger ute o torkar också. Bakterien finns i jorden! O i höbalar där det finns döda djur i, det är lätt att det kommer i åkersorkar, snokar, rådjurskid o även kattor, när de kör med stor rundbalaren.

Vi har inte vacc. men vi väger upp allt hö varje dag, jag känner på det o luktar, vi slår i och för sig höet själv, med lite längre stubb, sen sprätter vi inte så mkt när det ligger o torkar.

Jag började grundvacc, o beställde tid för nästa runda, när vet. var här. Sen när det var dax ringde jag o kollade så han kom ut, då fanns det inget vacc. i sverige, så jag skulle få göra om hela grundvacc. Far o flyg sa jag o skippade det!!

Det är sex år sedan!;)

Känns som det där att man vaccinerar mot ett slags virus fast det finns så många att man lika gärna kan låta bli är nåt som följt med från influensavaccinet.

"Förutom förorenat foder kan också sticksår eller infektion
via det nyfödda fölets navel vara en inkörsport för bakterien,
men det är mindre vanligt. En annan möjlighet är bildande av
botulinumtoxin i hästens tarm. Det finns åtta olika typer av
botulinumtoxiner i världen. I Sverige finns typ B, C och E.
Av dessa har endast typ B påvisats hos häst i Sverige.
Giftet påverkar nerver, och ger en tilltagande förlamning,
i slutskedet drabbas även andningsmuskulaturen.
"

Från Hippocampus

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Min katt Freja utreds just nu för allergi. Har en bra dialog med vet. Hon har lämnat två blodprover, ett för foder och ett för...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: Glimra
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 261
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 226
Senast: Summerwind
·
T
Övr. Katt Jag märkte i början av året att min gamla katt hade en knöl i magen, just under revbenen finns en oliv-vindruvsstor knöl. Det känns som...
Svar
1
· Visningar
5 293
Senast: Haukur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama