Botulism-sporer

S

Sessiagh

Hur stor är risken att ett botulism-smittat hösilage kan "smitta" vanligt hö om det befinner sig i samma utrymme?
Alltså, dåligt hösilage ligger i samma lagringsutrymme som friskt hö?
/Sessiagh

Sv: Botulism-sporer

Botulism bakterier bildas väl när det kommer in ett dött djur i blaen som ruttnar där inne, lr om hästarna äter massa lerigt grovofder från marken som har fått botulism bakterier från jorden...
Botulismsporer har jag aldrig hört talas om ...

Sporerna bildar inte gift. I syrefri miljö kan de sporulera=aktiveras och bilda sitt toxin. Det är inte farligt att få i sig cl botulinus sporer i sig. De finns i vissa hästar magtarmkanal normalt och ställer inte till skada om den snälla bakteriefloran inte skadas. Men det är farligt om sporerna hamnar i en syrefri miljö med pH över 4,5. Även i hårt packad dåligt hö eller spannmål kan sporulering ske. Men inte i luften på en torr skulle. HH

Tack för svaret! Jag ska genast vidarebefordra det till min hästs fodervärd. De hade fått in sämre hösilage i stallet och lagt det sidan om höet, som ligger luftigt (från stora rundbalar). Hon var orolig och jag vågade inte svara på det.
Tack igen!
/Sessiagh

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 115
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 545
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
1 129
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka