Bot mot knarrande sadel?

J

julius

Är det någon som vet vad man gör åt en knarrande sadel?? Jag har provat att smörja hela sadeln.. Jag har provat att putsa och inte smörja sadeln efteråt.. Men den knarrar likt förbaskat. Det är ju så irriterande med det där knarrandet när man ska försöka rida dressyr..

Det kan inte vara så att det är något innuti sadeln som knarrar? I såfall är sadeln på väg att gå sönder eller så år den redan sönder. Jag skulle ta den till en sadelmakare och be denna titta på sadeln bara för att vara säker, om du inte kan hitta ljudets "uppkomst".

den behöver nödvendigvis inte ha gått sönder för den knarrar.
då jag köpte min nya sadel till min första häst,
knarra den i ett kör.

om den knarrar när den är gammel,kan den även vara torr.
men du har rätt om att den borde kollas upp av en sadelmakare

Har du testat att smörja alla de där "konstiga" grejerna också? Som under lillkåpan som täcker stigläderfästena? Sedan kan det vara så att ortspetsarna knarrar när de rör sig i sin lilla ficka... då är det ju inte så mycket att göra.. köpa öronproppar :crazy:

Försök lokalisera VAR det knarrar... ibland kan det tom kännas :)

Var sitter ortspetsarna? Har aldrig hört talas om ordet förut.. Ska putsa och smörja hela sadeln + alla konstiga delar. Sen får vi se om det hjälper.

Jag tror inte att det är något inne i sadeln som knarrar.. Men riktigt säker kan jag ju aldrig vara.. Ska kolla igenom hela sadeln imorgon.. Och om jag inte hittar ngt själv får jag ta kontakt med en sadelmakare eller någon som är väldigt duktig på sadlar.

Hej!

Det finns något som vi brukar kalla 'Natural squeekers'.
Sadlar som gnisslar eller knarrar helt utan anledning.
Man hittar helt enkelt inte vad det är, och sadeln är hel.

Lustigt.........

Hug your horses!
/Mike :devil:

Smörj igenom den ORDENTLIGT!
Jag hade en sadel som knarrade som f*n förut, men efter att jag smort den 2 gånger är den helt tyst. :)

Ja det stämmer, så sa min sadelmakare också. Men jag provade att smörja sadel med ren grönsåpa efter nogrann rengöring, först ett lager med fett som fick ta sig in under ett par dagar. Sen torkade jag av överskottet, därefter lades ett lager såpa på. Knarret försvann, och jag fick även en sadel som var enkel att rengöra. :D

Varför smörjde du in sadeln med såpa? Har aldrig hört talas om att man kan göra det.. Nyfiken i en strut. :)

Nu har jag smörjt igenom precis hela sadeln där det går att smörja. Jag har smörjt den flera dagar i rad men den knarrar likt förbaskat..
Den knarrar t.o.m när man bär den.. usch jag blir så trött...

Jag undrar ju vad grönsåpan är bra för. Varför smörjer man med grönsåpa?
För att rengöra hänger jag med på: Men det var någon här som skrev att de först smörjer in sadeln med fett, och sedan även med grönsåpa..
Och då undrade jag vad det var bra för eller varför man smörjde med grönsåpa efter..

Jag använder grönsåpan för att rengöra och smörjer sedan med ett fett el balsam.

Man jag kan tänka mig att de som gör tvärtom gör det för att få en hinna av såpan som kullager/glidmedel på lädret för att det ska knarra mindre...
Hur nyttigt det är vet jag dock inte eftersom jag inte testat...

Precis likadant för mig! Men efter två rejälka smörjningar slutade det knarra. Antagligen var den torr..

Liknande trådar

Utrustning Kan man smörja en lädersadel med rapsolja? Blir det bra? Ska försöka putsa upp en halvrisig sadel och har tyvärr ingen läderolja...
Svar
5
· Visningar
854
Senast: Liten
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3