Bot mot fladdrande skänklar och händer...

Sv: Bot mot fladdrande skänklar och händer...

Hoppa, då måste man lära sig att få starka ben. Rida i galopp med mycket korta stigläder är bra för balansen (stå upp som en jockey).
I vintras började jag hoppa med min dressyrhäst och nog kan jag säja att jag blivit en bättre ryttare (dock är jag fortfarande en fegis som hoppryttare).

Men i det här falet är väl inte anledningen att hästarna ska vara mer kontrollerbara? Meningen är ju bara helt enkelt att ryttarna ska få fokusera på sig själva vilket är enklare med en arbetande häst. För jag tror visst att det går att få en bra form med hjälp av inspänning, beror självklart på vilken typ man väljer men barnet ska ju ändå RIDA, inte åka häst.

Jag förstår vad syftet är men jag håller fast vid mina två "dåliga punkter" som i mitt huvud är stora argument för att låta bli :p
Angående att kontrollera hästen med inspänningen så skrev jag att jag tycker det är mer ok att spänna in en ponny för att den är dokumenterat svårriden (skenar, stegrar sig) när en ung ryttare ska rida än vad jag tycker det är ok att spänna in för sitsträning eller att hästen ska slita mindre på sig av att gå "i form" (för det senare är ofta självbedrägeri :p)

hmm. det spelar nog ingen roll hur länge vi diskuterar det här, vi lär tycka olika iallafall :D
Men jag förstår hur du tänker.. Även om jag inte riktigt håller med..

Nej som sagt, olika filosofier, olika metoder.

Min filosofi är ju som sagt; så lite, men så effektiv och icke-skadlig sitsträning som möjligt. Just att rida ut barbacka i skogen (även om man har barbackapad-/gjord eller halsring eller dylikt att hålla i) tycker jag är bland det mest effektiva och minst skadliga. För att sen finslipa kan man bli ledd/longerad, men jag tror att longering kan vara skadligt iom att longering öht sliter på hästen om det blir för mycket, har man en obalanserad ryttare på så lär det slita mer. Men när man redan hittat grundbalansen och ska slipa på sitsen kan det vara en bra idé.

Sen så anser jag ju att inspänningstyglar sällan ger en ÄRLIG form. Är ingen rejäl motståndare mot inspänningstyglar, tycker mest att man oftast gör sig en björntjänst om man använder dom för att få hästen i form (det är som sagt lätt att få spänningar när man sätter en stark ram, och spänningar i överlinjen förhindrar ärlig form).

Sen att andra gör på sina sätt och enligt sina filosofier tycker jag är helt ok. Det kan knappast göra någon skada om man inte gör det ofta och mycket.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
404
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 396
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Detta är fakta om vad som har hänt, diskutions frågan kommer senare,detat rör sig inte om häst utan om hur jag ska kunna prata med...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 890
Senast: worthless
·
Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Fossing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka