Bot mot fladdrande skänklar och händer...

break_a_leg

Trådstartare
Finns det någon sådan? Många yngre ryttare har ju ibland svårt att styra sina armar och ben = överdrivet stora rörelser. Själv är jag ju emellanåt en hemsk människa som använder både "snören" och pinnar för att få kroppsdelarna att vara stilla :o

(Dessutom undrar jag om inte Tysklands ponnytävlingar med inspända ponnyer är rätt bra, då kan de små ryttarna koncentrera sig på att sitta "rätt".)

Sv: Bot mot fladdrande skänklar och händer...

Du är inte ensam! En av mina tränare är en ren djävul på det där :o
Ibland äre så illa att hon lägger tyglarna i kors och då är man illa ute om man inte slutar upp med att rida så förb*nnat med händerna :angel:

Mina tränare morrar ofta om att det är så svårt med tonåringar som växer! Och jag tror faktiskt att mycket fladdrande hänger ihop med att man inte riktigt har koll på hela sig själv när man växer så mycket :D

Det är svårt med de som växer, speciellt de som ränner iväg snabbt på kort tid...

Finns det någon sådan? Många yngre ryttare har ju ibland svårt att styra sina armar och ben = överdrivet stora rörelser. Själv är jag ju emellanåt en hemsk människa som använder både "snören" och pinnar för att få kroppsdelarna att vara stilla :o

Jag tror det finns flera orsaker. Inte att förakta är ju det faktum att många barn idag har ruskigt dålig grovmotorik. Jag träffar i ridskoleverksamheten barn i åldrarna ca 5-8 år som inte kan hoppa jämfota, springa baklänges eller balansera på en cavaletti. Det är ganska självklart att de inte kan koordinera fina hjälper... :crazy:

Mycket fladder kommer också från rädsla och spändhet. Det behöver inte vara så att barnet själv medger, eller ens vet att det är ängsligt. Bristande balans -> osäkerhet -> spänningar -> fladder

(Dessutom undrar jag om inte Tysklands ponnytävlingar med inspända ponnyer är rätt bra, då kan de små ryttarna koncentrera sig på att sitta "rätt".)

Ja och nej. Det är ju inte på tävling som man ska lära sig detta utan hemma. Smartare är egentligen att rida inspänt hemma och träna in en balanserad sits och sedan tävla när det funkar. (Eller rida de inspända klasserna för att få lite tävlignsrutin förstås.)

Jisses, någon gräns borde det finnas för hur mycket man får "utnyttja" hästar för sin egen sitstränings skull :crazy: illa nog att bli longerad..
Det är ofta mycket lättare att sitta på en häst som är inspänd, men vad hjälper det om man inte själv kan rida hästarna till en balanserad form? Man kommer kanske "alltid" behöva ha hästen inspänd för att kunna sitta bra :p

Jag har egentligen inget ngt ohjälpligt fall hemmavid, det är inte konstant fladder ;)

Men egentligen är det väl inte bara ett barnfenomen, jag har sett vuxna kvinnor rida på Msv nivå i Sverige och fladdra omkring mer än vad mina barn gör...

Angående inspända ponnyer i Tyskland: Men måste man verkligen tävla då? Är det inte bättre att träna vidare tills sitsen är så pass balanserad och följsam att de kan rida utan inspänningar och sen börja tävla?
Tävlingar för barn på inspända ponnyer är som att börja i fel ände för mig.

Att spänna in ponnyer och sätta en unge på låter också som fel ände enligt mig.

Vad är det hemskt med att ha en inspänd häst någon gång då och då och blir longerad för att sitsträna?
(Att däremot tävla på detta sätt är för mig inte OK)
Sitsen är så oerhört viktigt och ibland går det inte att lyckas få till allt på en gång och ännu svårare om man har en dålig sits, är det inte bättre att lära sig sitta orentligt för att sedan ha lättare att rida hästen rätt utan att behöva tänka på sin sits.

Den bästa hjälpen för mig att få en mer stilla hand har varit att rida med repgrimma (och enbart 1 "snöre"). Balansen i kroppen blir helt annorlunda när man inte koncentrerar sig så mkt på sina armar :smirk:
Svårt med barn - det har ju, som sagt, med motorisk mognad att göra också. Kan tänka mig att annan idrott och rörelse (dans?) där man övar koordination skulle göra ridningen mindre flaxig för många. En hopptränare jag hade får ett antal år sedan var jättenoga med att ryttaren regelbundet tränade sin kropp och koordination på backen, för att bli bättre till häst.

Själv är jag ju emellanåt en hemsk människa som använder både "snören" och pinnar för att få kroppsdelarna att vara stilla

Tänkte precis föreslå detta :devil: men så såg jag att du själv hade skrivit det.

Ridspö eller pinne mellan fingrarna och så hösnöre mellan stigbygel och sadelgjord kan göra underverk. :angel:

Fladdriga händer kan också vara behjälpt av en lite löst spänd halsring i symbios med vanliga tyglar. Jag har då knutit ihop ett par gamla tyglar och hängt runt halsen. Faktiskt inte alls så dumt, som det låter :idea:.

Senast ändrad:

Varför är det att utnyttja hästen? Korrekt inspänd arbetar den ju bra, måste vara mycket bättre för hästen än att springa omkring i obalans. Och meningen med att låta barn rida inspända hästar är ju att de ska lära sig sitta korrekt = korrekt inverkan. De får också en bättre känsla för när hästen går rätt.

Att ha armbågarna intill sidorna o tumme mot tumme kan ge bättre handställning.
Fladdriga skänklar brukar vara pga sitsproblem eller för långa läder/ dåligt tramp i stigbygeln.

Vad är det hemskt med att ha en inspänd häst någon gång då och då och blir longerad för att sitsträna?
(Att däremot tävla på detta sätt är för mig inte OK)
Sitsen är så oerhört viktigt och ibland går det inte att lyckas få till allt på en gång och ännu svårare om man har en dålig sits, är det inte bättre att lära sig sitta orentligt för att sedan ha lättare att rida hästen rätt utan att behöva tänka på sin sits.

Det som är illa är inte att ha hästen inspänd enstaka gånger, det som är illa är överlag hur vi "utnyttar" hästar för att lära oss, framförallt när det kommer till sitsträning eftersom hästen då inte blir lotsad rätt av sin ryttare utan ska knalla på oavsett hur knasigt ryttaren sitter :p den blir "övergiven" av sin ryttare skulle man kunna säga.
Men så är det ju, man sliter på hästar länge innan man lärt sig rida icke-slitande. Många kanske aldrig ens kommer dit. Dock tycker jag man ska tänka på VAD man gör för sitsträningens skull, att spänna in en häst tycker jag är bland det sämsta eftersom man ändå inte får en ärlig form, bara en mer "lättsutten" form. En ryttare som är van vid att rida med inspänd häst för att träna sitsen kommer med största sannolikhet ändå få problem när de ska RIDA utan inspänning. Känns som fel ände att börja i.

Varför är det att utnyttja hästen? Korrekt inspänd arbetar den ju bra, måste vara mycket bättre för hästen än att springa omkring i obalans. Och meningen med att låta barn rida inspända hästar är ju att de ska lära sig sitta korrekt = korrekt inverkan. De får också en bättre känsla för när hästen går rätt.

Det är väl här åsikterna går isär. Jag anser att det är halvt omöjligt att få en bra form med inspänningstyglar. Man kan få en för ögat bättre form och en mer balanserad form som är lättare att sitta i men det är ju en annan femma. Att använda inspänning när ungar ska rida för att hästarna ska bli mer kontrollerbara, det tycker jag är en betydligt bättre anledning än att man ska "lära sig sitta". Av anledningen jag skrev i inlägget ovan.

Jisses, någon gräns borde det finnas för hur mycket man får "utnyttja" hästar för sin egen sitstränings skull :crazy: illa nog att bli longerad..
Det är ofta mycket lättare att sitta på en häst som är inspänd, men vad hjälper det om man inte själv kan rida hästarna till en balanserad form? Man kommer kanske "alltid" behöva ha hästen inspänd för att kunna sitta bra :p

Fast hur vill du rida hästen till en balanserad form om du inte själv har hittat en balanserad sits?

I bl.a. tyskland så longerar de ju ryttarna i evigheter innan de får lov att rida på riktigt. Jag tror att detta är ett mycket bra koncept! En häst som blir riden av en duktig ryttare några gånger i veckan, och blir longerad några gånger.

Hellre det och ryttaren hittar balansen, än att ha en "dålig" ryttare i flera år.

Hittar man väl balansen så kommer händer/armar och ben relativt naturligt.

Jag har alltid haft en relativt bra balans, men har haft skumpande händer. Försökt och försökt, och NU, efter att jag har gett upp, har jag fått de händerna jag hela tiden eftersträvat! Vad jag har gjort är att jag ansträngt mig på att ha tummen upp och en böjning i handleden, samt fått blodad tand på att tävla;)

Fast hur vill du rida hästen till en balanserad form om du inte själv har hittat en balanserad sits?

Det är det som är grejen, självklart behöver man sitsträna vilket automatiskt orsakar slitage på hästen (just eftersom det nästan är omöjligt att samtidigt fokusera på hästens form och balans). Därför är det BRA att sitsträna men så effektivt som möjligt.
Att sitsträna med inspänning anser jag är bland de sämsta alternativen av två skäl:
1. Själva inspänningen riskerar att slita på hästen om det triggar den till spänningar i överlinjen (vilket de ofta men såklart inte alltid gör). Att spänna in en häst med en obalanserad ryttare ökar risken för att hästen ska få spänningar eftersom den kommer känna sig mycket mer blockerad och få svårare att korrigera sin balans.
2. Om man sitstränar på en häst som man "mekaniskt" får att gå i bättre balans/mjukare steg så kommer det inte ge lika snabb effekt som att t ex rida ut barbacka i skogen. Det blir inte lika många rubbningar i ryttarens balans som h*n får lära sig korrigera.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
404
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 396
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Detta är fakta om vad som har hänt, diskutions frågan kommer senare,detat rör sig inte om häst utan om hur jag ska kunna prata med...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 890
Senast: worthless
·
Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Fossing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka