BoT hasskydd för spatt?

JossanW

Trådstartare
Någon som använder Back on Track hasskydd på spatthästar? Är det bra eller dåligt? Hjälper det? Åsikter/Synpunkter tas gärna emot gällade detta :-)

Sv: BoT hasskydd för spatt?

Känner en som använde has skydd men inte pga av spatt utan för gallor men de funkade kanon :) hästen blev mycket smidigare i de benet efter en tids användande!

Jag använde det på min förra häst som hade spatt i ena bak (+ mycket annat), och jag rekommenderar det starkt! Jag märkte skillnad, han blev alltid bättre och smidigare :) jag använder mycket BoT produkter förutom detta; paddar vid senskador och framknäskydd för artros, och jag har alltid varit nöjd. Min häst kunde vara rätt så styv innan användning (han blev efter med benet pga styvhet vilket gjorde att han såg lite oren ut), efter användning märktes spatten knappt! Så ja, jag rekommenderar BoT för spatt! :)
Kom ihåg dock att man måste använda det rätt, jag har använt det i flera år och testat mig fram, och kommit fram till hur man använder skyddet bäst: först och främst måste man "vänja" benet vid effekten (det står på en lapp som man borde få med när man köper skyddet), först endast 2 h på, sedan lite längre och till sist t.ex över natten. Man ska inte använda skyddet för mycket, eftersom jag har märkt att om man använder det i säg, ungefär över en vecka, slutar det liksom fungera, tror att det är något med att effekten avtar/benet vänjs för mycket. Sedan när man behöver det (när hästen är sämre) fungerar det inte lika bra längre. Så använd det inte när hästen har sina bättre dagar, och lämna bort det genast som du ser en förbättring om hästen varit sämre (om inte hästen blir sämre igen, då får skyddet åka på). :)

Det där stämmer inte. Jag har använt mitt bot armbågsskydd i minst 8 år dygnet runt och tar bara av det vid dusch och det fungerar fortfarande exakt lika bra som i början. Däremot får man byta ut skydden med något års mellanrum om man använder det jämt eftersom de slits. För att få bästa effekt ska skydden användas dygnet runt men minst tolv timmar/dygn.

Jag har pluggat på om BoT och saker som magnetskydd osv finns ingen forskning som på ngt vis stödjer effekten. Minns inte var jag fann detta med vet att jag sökte ingående om det. Men å andra sidan finns u många positiva erfarenheter av det.

Jag är jättenyfiken på det där med tillvänjningen . Jag ser ingen logik eftersom de flesta sen efter "vänjning" gör uppehåll och sen bara använder lite då och då/vid behov . Då är det ju aldrig tal om tillvänjning igen så såvida inte ngt fenomen unikt just för användandes av denna produkt i fråga om typ kroppsminne existerar så köper jag inte tolkningen som görs av konsument gällande detta råd . Jag tror producenten har avsett det som en försiktighets standardgrej ifall ngn häst skulle visa sig överkänslig eller dylikt .

Man ska vänja in varje gång man börjar använda skyddet igen och inte bara första gången. Därför finns det heller ingen anledning att hålla på och hatta hit och dit med skydd på en kronisk skada utan man använder det hela tiden för bästa effekt. Orsaken till att man ska vänja in är för att blodgenomströmningen ökar så mycket så man själv eller hästen kan tillfälligt få mer ont om man inte gör det. Man ska vänja in nya skydd också även om man är van att använda bot sedan tidigare eftersom ett nytt skydd har så mycket starkare effekt än det gamla om det gamla är mycket använt.

Fast jag känner inte en enda människa som gör så . Inte heller står det så i bruksanvisningen . Jag vet faktiskt ingen som använder bot pga kronisk skada permanent utan man använder det vid tex en temporär skada , eller vid en ansedd ökad belastning på hästen tillfälligt osv osv .

Så bara för att du inte känner någon som gör så så ska man inte göra så? Jag har lång erfarenhet av att använda bot och jag vet hur det fungerar. Jag har pratat mycket med tillverkarna och de håller med mig i mina upplevelser. Vad som står i bruksanvisningen ändras då och då så jag håller mig till det jag vet fungerar. Jag använder bot på kroniska skador/smärtor på mig själv och det fungerar alldeles utmärkt och ger mycket god smärtlindring.

Jag är inte vare sig ute efter att ifrågasätta dig personligen eller tjafsa faktiskt . Läs gärna utan att dra växlar . Jag har aldrig skrivit att man inte ska göra så , jag har skrivit var ges den informationen den har inte gått fram hos ngn jag vet ? Jag är ärligt intresserad och som jag skrev så använder inga jag vet bot på det sättet och inte heller är bot själva tydliga i sina direktiv . Jag blir Dock utifrån din reaktion nyfiken på varför du går igång och anser att du vet direktiven som gäller utan tvekan ? Förklara gärna ? Kanske jobbar du med produkten och vet mer än ngn konsument tex ?

Jag går inte igång på det du skrev. Det jag undrar är varför du menar att det inte kan vara så bara för att du inte känner någon som gör en sak så tycker du att det inte är så.
Nej jag jobbar inte för bot. Jag är tyvärr för sjuk för att kunna jobba alls. Det är därför jag har så mycket erfarenhet av bot eftersom jag med hjälp av bland annat bot försöker dämpa smärtorna som bor i min kropp.
Problemet är att när man pratar med folk som jobbar hos Back on Track så säger de att jag har helt rätt i mina iakttagelser och de har även ändrat i sin produktinformation efter att jag påtalat vissa saker men tyvärr har de inte skrivit dit att man bör vänja in igen om man inte har använt bot på ett tag för det verkar ju tyvärr inte som att folk förstår det. Det tycker jag är synd eftersom det då kan bli att både djur och människor får ont istället för att få lindring. På min senast köpta bot produkt så står det att man ska använda den stegvis och öka användningstiden sakta och att man sedan ska använda den i minst 8 timmar/dygn efter invänjning, helst mer och i minst 10 helst 20 dagar innan man utvärderar effekten. Det står ingenstans att man kan hatta lite hit och dit med den och bara ha den på lite då och då och bara köra på när den en gång är invand. Det är något som folk har hittat på själva.

Fast exakt . Du läser det jag skrivit som kritik jag frågar ! Eftersom inte en själ jag känner sen bot funnits , använder produkten som du beskriver och ingen info finns som du beskriver det . Varken mer eller mindre . Så tagga ner . Det har inget att göra med vare sig att det inte kan vara så eller ngt tyckande bara där blir det ju tydligt att du läser det jag skriver från ngt eget perspektiv eftersom du ju väldigt tydligt skrivet exakt det jag frågat om , varför går du igång för det gör du - totalt obefogat .

Var kan alla läsa om det du redovisar ang hantering av bot ? Jag är som sagt genuint intresserad eftersom jag vet att det kan ha mkt bra effekt Ffa enligt eget perspektiv som människa med bot prov .

Edit : ser att du editerat ditt inlägg massor och det förklarar mkt av det jag frågat om och jag förstår mkt bättre . Som sagt är Infon mkt bristfällig och kryptisk därav att 99 procent av häst användare vågar jag påstå aldrig ens reflekterat över försiktighets graden . Å andra sidan har väl ingen ngnsin stött på problem pga bot ?

Senast ändrad:

På min senast köpta bot produkt så står det att man ska använda den stegvis och öka användningstiden sakta och att man sedan ska använda den i minst 8 timmar/dygn efter invänjning, helst mer och i minst 10 helst 20 dagar innan man utvärderar effekten.

Så står det på mitt hasskydd som jag precis har fått hem. Första 2-3 dagarna ska det bara användas upp till 4 timmar, men sedan i minst 8 timmar.

Jag har förresten köpt det till min häst i ungefär samma syfte som TS undrar över. Min häst har röntgenförändringar i glidlederna i ena hasen, och jag tänker göra ett försök med att se om BoT kan hjälpa hennes trasiga has. Själv har jag blivit hjälpt av BoT vid skada i ena armen, och är övertygad om att det kan ha effekt på i alla fall vissa individer och vissa skador. Det återstår att se om det fungerar lika bra på min häst som det gjort på mig!

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 406
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·
Hemmet Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av...
Svar
12
· Visningar
432
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur