Sv: Bostadsort efter separation
Det är en komplicerad fråga som det inte går att svara enkelt ja eller nej på.
Lagstiftningen är skriven utifrån att barn har rätt till umgänge med sina föräldrar. Vid tvister ska man bedöma vad som är till barnets bästa. När jag gör vårdnadsutredningar måste jag tänka ur flera perspektiv varför ett barn inte vill träffa en förälder. Det kan vara från komplicerade problem som att en förälder manipulerar barnet eller att det är något som föräldern gör mot barnet till att barnet hellre vill göra något annat just på umgängestiden.
Hur starkt man tar hänsyn till barnets uttryckta vilja beror på barnets ålder och mognad. Man tog bort den tidigare skrivelsen i lagstiftningen med angivna åldrar för att barn som är yngre än 12 år också skulle få komma till tals i domstol. Det finns skräckexempel på domar där man struntat i vad barn som varit nästan 12 uttryckt.
Min erfarenhet är att domstolar allt mer försöker döma med hänsyn till barnets bästa och inte till rättvisa mellan föräldrarna men givetvis finns det fortfarande undantag. Jag tror också att det är annorlunda i andra delar av landet än i Stockholm.