Bostadsort efter separation

buschiq

Trådstartare
Jag funderar lite över det här med boendet för barn efter skilsmässa/separation. Exet tog pick och pack och flyttade 23 mil bort i princip över dagen, ny kommun och nytt län. Både jag och sonen var jättechockade men vi har fått hantera vardagen vartefter, ibland går det bra och ibland gråter vi mest, så där som det blir.

Nu har det gått en månad och eftersom jag fått söka försörjningsstöd måste jag söka jobb över hela landet (självklart) och jag verkar ha fått napp 33 mil bort från där vi bor idag, åt fel håll från exets bostadsort. Tackar jag nej kommer vi antagligen att stå utan försörjning helt framöver.

Kan exet neka att sonen byter adress, trots att han inte bor i kommunen själv längre? Vad händer då, vårdnadstvist eller kan rätten bara konstatera vart sonen bor med mig och skriva honom där, åtminstone tillfälligt?

Usch, jag får ont i magen av det här, jag har inte bett om att flytta, jag vill det verkligen inte men det verkar inte som om vi har något val. Självklart vill jag inte att sonen ska behöva byta skola och kompisar, han skulle ha det mycket bättre här men får jag ingen jobb så får jag inte...
Önskar exet kunde tänkt lite mer med det stora huvudet och lite mindre med det lilla, det handlar ju ändå om hans enda son! :crazy:

Sv: Bostadsort efter separation

Har inget svar på din fråga, men hör av dig om du behöver hjälp med något! Hur gammal är sonen?

här kallas det gruvrallare jobbar borta på veckorna och hemma till helgen, om ni inte är jätte oense kan man lösa det att du jobbar borta och sonen är hos sin far under veckorna:confused:

Givetvis beror det ju mycket på lönen och hur bostads situationen ser ut om det är ekonomiskt möjligt

Sonen är 12.

Nja, med en pappa i orsa och en mamma i jönköping tror jag inte att det är möjligt att pendla, speciellt inte som exet vill leva sitt eget liv nu. Då måste ju sonen ändå byta skola och kan lika gärna flytta med mig tänker jag, han säger själv att han helst vill bo med mig oavsett vem som frågar.

Jag är mest rädd att pappa kan neka flytten och vad gör vi då liksom, vi kan ju inte leva på luft.

Jag är mest rädd att pappa kan neka flytten och vad gör vi då liksom, vi kan ju inte leva på luft.

I ditt fall skulle jag flyttat och ta ev strid i efterhand. Tror inte pappan har så mycket att komma med i en sådan när han redan dragit 23 mil själv.

Jo, det är ju det jag hoppas, men varken jag eller sonen vill riskera att han måste bo hos pappa framöver så jag tänkte att jag kanske måste kolla upp det här först. Ska prata med en jurist också tänkte jag, jag ville bara höra om någon här hade några erfarenheter att bidra med ;)

Men, jag håller med, det känns som det bästa vi kan göra.

Har svårt att tro att han skulle kunna sätta käppar i hjulet ang att ni flyttar.
Han har ju redan flyttat själv.

Nej, är det korta svaret. Det jag sett är att han kan neka, då utreds var barnet bor, och sedan blir han skriven hos dig i alla fall. Gördel kanske kan korrigera om jag har helfel..

Tack för svaren, jag hoppas ju att det är så det kan bli, men man kan inte låta bli att oroa sig ändå. De ser väl på vart barnet har sin huvudsakliga dygnsvila har jag för mig om det kommer till det, men förhoppningsvis ska det väl inte behöva gå så långt. Nu har jag inte hunnit kontakta någon lite mer kunnig ännu, men ska tag i det så snart som möjligt.

Jag får helt enkelt lägga lite extra krut på att vara snäll och tillmötesgående mot exet gissar jag, det skadar inte i alla fall ;) Sen vill jag ju absolut att pappa och son ska ha bra kontakt, för sonen som snart blir tonåring är det ju jätteviktigt, så jag gör vad jag kan för att de ska prata och träffas regelbundet. Inte det lättaste med en son som inte vill prata i telefon, man får lirka lite :D

Sitter och kollar upp vilka advokatfirmor som finns i mitt närområde, vilka jag skulle kunna fråga om råd och funderar lite på... visst är det bättre att vänta lite och kontakta dem om det blir aktuellt med flytt, inte behöver man ha någon som "back up" eller?

Usch, jag ville verkligen inte hamna i den här situationen och är det någon som inte behöver den här extra stressen är det sonen, han har det jobbigt som det är. Suck!

Kan exet neka att sonen byter adress, trots att han inte bor i kommunen själv längre? Vad händer då, vårdnadstvist eller kan rätten bara konstatera vart sonen bor med mig och skriva honom där, åtminstone tillfälligt?

Ja, pappan kan vägra skriva under adressflytten.
Då startar skatteverket en utredning om vart barnet skall skrivas.
Det första dom går på är vart barnet spenderar flest dygn, och i ditt fall förstår jag det som att sonen är hos dig på heltid. I sånna fall är det inget problem utan sonen kommer skrivas hos dig. :)

Har inte barn rätt att bestämma vilken förälder de vill bo med från 12 och uppåt?

Jo,men har för mig att pappan kan vägra gå med på flytt som försvårar att dom kan träffas regelbundet.

Pappan kan däremot aldrig tvinga sonen att bo tex varannan helg/vecka eller liknande efter att sonen fyllt 12.

Fast har pappan endå dragit 23 mil bort så har han väll gjort sin åsikt i det hela ganska klar. Däremot kan han ju vägra skriva på och godkänna flytt bara för att jävlas.

Kan uppdatera tråden med att jag tagit upp diskussionen med pappan igen och han säger (just nu i alla fall) att sonen får flytta med mig om situationen uppstår och att han kommer att skriva på. Kanske krånglar det ändå i framtiden men just nu verkar han positiv i alla fall, tack och lov.

Tack vare att vi började prata om det här har vi pratat om en massa annat som gått fel tidigare också och det känns som vi har en lite bättre grund att bygga våra nya liv på framöver. Det är inte en drömsituation med tanke på sonen, men kanske löser det sig hyfsat ändå.
Idag åkte sonen på väg hem till pappa och ska vara där över helgen och han lät riktigt positiv till resan innan så det känns bra i mammahjärtat! Huvudsaken är ju att han mår bra i röran som blev!

Har inte barn rätt att bestämma vilken förälder de vill bo med från 12 och uppåt?

Det togs bort 1 juli 2006. Nu säger lagen att man ska ta hänsyn till barnets ålder och mognad vad gäller hur stor vikt man ska ta vid barnets åsikt.

Ser att jag nämns i tråden och passar på att förtydliga vad som gäller.

Föräldrabalken och folkbokföringslagen samarbetar inte. Enligt föräldrabalken ska föräldrar som har gemensam vårdnad samarbeta och komma överens om var ett barn ska bo och båda underteckna flyttanmälan. Enligt folkbokföringslagen ska man vara skriven där man bor. Då kan verkligheten bli så här;

Ena föräldern flyttar med barnet och skriver själv under flyttanmälan. Då ser folkbokföringen att det saknas underskrift av en vårdnadshavare och kontaktar dem. Man konstaterar att barnet fysiskt bor på den nya adressen och folkbokför barnet där även om ena föräldern motsätter sig det.

Jo,men har för mig att pappan kan vägra gå med på flytt som försvårar att dom kan träffas regelbundet.

Pappan kan däremot aldrig tvinga sonen att bo tex varannan helg/vecka eller liknande efter att sonen fyllt 12.

Fast har pappan endå dragit 23 mil bort så har han väll gjort sin åsikt i det hela ganska klar. Däremot kan han ju vägra skriva på och godkänna flytt bara för att jävlas.

Fel. Den som har ett barn stadigvarande boende hos sig ska se till att underlätta umgänget med den andra föräldern. Det är vad lagen säger. Det betyder inte att man ska lägga sig platt för den andras önskemål men t ex erbjuda att man ser till att barnet kommer till och frpn den föräldern varannan helg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: Myzan87
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 137
Senast: lundsbo
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 097
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar