Bortsprungen hund

Sv: Bortsprungen hund

Håller alla tummar och tår för att hunden hittas snart!

Tyvärr jobbar jag hela helgen åt ett annat håll, så har ingen möjlighet att leta... Tog dock en omväg till stallet och har haft ögonen öppna, samt berättat för bekanta som brukar vara i området där han sist sågs, som även de ska hålla ögonen öppna...

Nu har han blivit sedd igen!

Han har rört sig ifrån området innan Varuträsk, till Varuträsk och förbi, över 95 och över till Bjurån.
Det var några som såg honom idag, han verkar halta riktigt illa, först nu på vänster och sedan höger, men han saktar inte av utan springer i 35 km i timmen framför bilen... :(

Vi var ute, 6 personer 4 hundar varav en löptik, dom andra spårhundar men inget spår hittades, ingen reaktion alls, sen vart det för mörkt för att fortsätta och vi tappade bort honom, igen.

Usch, är så uppgiven, vet inte hur vi ska få tag i honom, när han inte reagerar på någonting och när han trots skadade bakben (han har kanske blivit påkörd, vem vet) det har regnat hela dagen nästan, men inatt ska det frysa på och sen hålla sig på minus, och jag är livrädd för att han ska frysa fast någonstans. Mat finns det ju lite i skogarna, är jakt och det ligger lite allt möjligt smaskigt här och där, så går han bara av vägen och hittar det så klarar han sig ju ett tag så sätt...

Lilla fina skrutten!

Vet inte riktigt nu, eftersom att han inte verkar stanna på ett ställe, han rör sig hela tiden och han reagerar varken på människor, hundar så vet jag inte riktigt hur vi ska få tag på honom.
Även om jag känner hopp att han lever, så känner jag mig modfäld, över skadan, hur långt han springer och hur vi ska få tag på honom.

Alla dom som hjälpte till idag ska ha tusen tusen tack! :bow:
Jaktlaget i Medle (för er skelleftebor som vet ungefär vart han rör sig) ska hålla ögonen öppna.
Nu är det bara att hoppas och vänta på nästa tips, vi ska ut och köra tidigt i gryningen imorgon.

Funderar på om det enda sättet är att köra bakom honom, eftersom att han håller sig på vägen, och rent köra tills han stupar, om man inte kan få in honom med nät/håv eller annat... Fast frågan är ju hur länge man behöver köra, och om det skadar mer än det nyttar.
Usch vet varken ut eller in, jag hoppas han kan vila lite inatt och att han syns igen imorgon, han har iaf fortfarande reflexhalsbandet på sig, vilket gör att han syns bra, tack gode gud för det!

Här kommer en karta på vägarna han misstänks ha sprungit.
Den mitt i "smeten" är därifrån han började, punkterna är där han helt säkert ha blivit sedd, de är även utmärkta med klockslag och datum.
Han har helt klart slagit av på takten nu, men det är inte så konstigt om han är så allvarligt skadad som han verkar vara.

Det är inte säkert att han sprungit in i Kåge eller ej, det på kartan är utritat som om han genade, annars har ni Kåge en bit upp i början på sträcket.
Det kvittar ju eg om han sprang där eller ej, men en överblick över vilka sträckor det rör sig om får man ju iaf...
Han kan ju även på slutet ha sprungit runt sjön, ingen vet då ingen sett honom den biten.

Senast ändrad:

Sorry, glömde svara på detta inlägg.

Hoppas din lilla vovve har mer tur än vad min verkar ha.
Detta är verkligen en mardröm :cry:

Har lagt in en efterlysning på det jaktforum jag häckar på och ber de som jagar i området att hålla koll efter den lille.

De pm:ar mig om de ser/fångar in vovven och i så fall pm:ar jag dig här på buke.

Hoppas det var ok?

Rakarns vilket område, man tänker inte på hur stort det va innan.

Självklart är det ok!

Mitt nr finns på norran annonsen som är länkad på första sidan, det är bara att slå en pling om jag inte är aktiv här på forumet då utan ute och letar runt. Har tappat koll på hur många som tagit mitt nr sedan i onsdags, ger det till varenda stackare jag ser mer hund, alla som rör sig i rätt område osv.

Jenilee: Nej, det är stort när man ser det sådär !

Usch vad fruktansvärt! Jag kan inte göra annat här nerifrån mer än skicka digitala tröstkramar. :(

Hoppas verkligen att det här löser sig på bästa sätt.. Stackars alla er inblandade, både hund och människor.. :`(

Ville bara säga att även jag har slängt ut en lite info till folk jag känner där runomkring som kontaktar mig direkt om dom uppmärksammar något. Ringde en vän här i Umeå med en grym spårhund också, som tyvärr var bortrest, liten chans men man hade ju kunnat försöka iaf. :(

Jag håller alla tummar jag kan och tänker på er hela tiden!

Man kan inte mer än försöka, inte så mycket att göra åt dock.
Ju mer som håller utkik, desto större chans att han kan komma hem.

Tack, tummar behövs!

Senast ändrad:

Nu har jag blivit inspirerad att träna sök med vovven.. Vet inte om hon är ämne för det, men testa går ju, dels som en kul grej och dels kan det kanske komma till nytta någon gång.

Nej men...! Herregud vilken mardröm! :eek: Lider verkligen med er och hoppas han kommer tillbaka välbehållen snart!
Skickar styrkekramar och lovar att hålla både öron och ögon öppna (ska även säga till sambon så han kan kolla när han är ute och kör!)

(Kom att tänka på att det ändå är tur i oturen att han har reflexhalsbandet på sig)

Jag har ringt mina bekanta i trakten, och bett dom hålla utkik efter hunden!
Håller tassar och tummar för er.

* Jenny *

Jo det är tur i oturen att jag alltid klär på mina djur reflexer, även dagtid!

Tack till alla som håller tummarna, har inte sett någonting nu på morgonen men vi fortsätter att leta!

jag håller mina tummar hela dagen, hjärtat klappar eftra för pudlar (har två själv) och mitt hjärta höll på att slitas i bitar när den yngsta (11 mån nu) var 4-5 mån och sprang lös på ett köpcentrums parkering kl 17:30 dagen efter löning, 3500 p-platser och en lös valp som har mycket spring och lek i sig..
din verkliga mardröm med hunden är ute i flera dagar längs trafikerade vägar kan jag nästan inte föreställa mig hur hjärtslitande det är.. :( *riktigt stor styrkekram*

håll ut, han är förmodligen trött nu.. ta med kopplet och halsbandet till platsen där han sågs senast, även om det luktar illa så känner han igen doften.. (precis som mina älskar vomben, fastän de luktar kobajs)

hoppas att ni får tag på honom i helgen *håller tummar*

Fast grejen är ju den att han verkar aldrig stanna på samma plats, han rör sig hela hela tiden.
Har lagt ut hans filt där han sågs innan men det hjälper inte eftersom att han inte stannar på ett och samma ställe...

Han är antagligen helt utmattad, hungrig och har ont stackarn :(

Det hoppas jag också !

Tur ni fick tag på din lille, kan inte ha varit roligt :(

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
717
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 412
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 731
Senast: Milosari
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 145
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka