Bortsprungen hund -lyckligt slut

AnnaKarinA

Trådstartare
Idag var vi i stallet, Hugo med som vanligt. (amstaffmix, 4 år).
I hagen så fick han en stöt av staketet och spraing iväg, vrålandes. Vi har bara stått i stallet i en vecka, så han hittar ju inte.....

Han brände rakt ut i skogen, jag tog bilen och åkte efter vägen, ropade och visslade. Ingenting.
Tog min stackars häst, som inte blivit riden på ett bra tag, och red rakt ut i urskog, där det inte ens finns stigar. Han kände att nåt var på gång, och kastade sig upp och ner för berg, kröp under välta träd och ålade sig igenom träskmark. :love: Ingen hund, så jag lämnade honom i stallet och tog bilen.

Efter flera timmars letande insåg jag att jag skulle få leta länge, han försvann vid 13´och nu var klockan strax 18. Jag tänkte att jag får åka hem, packa mat och ficklampa och gå ut i skogen, för jag lämnar inte min Hugo där ute.

Vid sex ringer polisen, och jag åker till en familj som bor några mil bort. På baksidan av deras villa leker Hugo med deras tre barn, och tre av grannarnas barn. Frun i huset var hundrädd, men hade nu blivit botad. När barnen sa "sitt", då satte sig Hugo, sa de "ligg" la han sig.
Han hade fått mat och det gick ingen nöd på honom, men han blev självklart superglad när jag kom. Utan koppel så litade han blint på familjen, hoppade snällt in i deras bil, och gjorde allt de bad om.

Innan på dan, åkte jag förbi ett större stall, där det fanns några lösa hundar. Jag stannade och gav dem mitt nummer, ifall han skulle springa dit. Men där sa de "vi kan ju inte ta fast en lös amstaff, de är ju vassa från början och han kommer ju vara inställd på att försvara sig".... så ibland är det bättre med folk som är heeeelt ovana vid hund, för de tänker inte så konstigt. ;)

Hugo4.jpg
 
Sv: Bortsprungen hund -lyckligt slut

Skönt när det slutar väl. Knepigt det där med staffarnas rykte. Om dom nu har sett animal planet så borde väl folk veta att det INTE är folk dom är vassa mot mer än vad andra hundar är generellt.
 
Sv: Bortsprungen hund -lyckligt slut

Jag har ju själv en "kamphundsmix",så mitt hjärta blöder så klart lite extra när jag läste att din sprungit bort! :cry:

Men vad underbart skönt att han var helt oskadd,och att du kunde åka och hämta han! Och vilken underbar familj det verkar vara! :love: (Har du funderat på att skicka tex ett blombud till dom som tack kanske? :) )

Min älskar barn han med,vet inte hur många ggr jag fått lov att hämta han hos grannen ute i deras sandlåda bland alla barn! :angel:
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 513
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp