Bortsprungen hund kom rätt

Vad är det för "border collies" som hamnar i rescues och skickas till Sverige? Eller menar du hundar som ser ut som border collies?
De seriösa rescues som är inriktade på BC skickar mig veterligen inte hundar utomlands.
Menar du mig eller?
Jag menar BC-mixar, ber om ursäkt. Men tog för givet att när vi snackar adoptionshundar så snackar vi inte seriös renrasavel. Många fall hundar som inte vill valla och border collies som fått valpar med grannens någonting och så vill/kan inte ägaren ha valparna. Då ringer dom rescues och ber dom hämta hundarna, alternativt slänger ut dom på gatan så får de kommunala hundfångarna fånga in dom, alternativt binder dom utomhus så någon tar sig an dom.

Du får gärna berätta mer om de rescues som är inriktade på BC. Jag är seriöst intresserad :) Du kan gärna få skicka ett PM då det blir lite OT. Eller länka någon sida där jag kan läsa om dom.

Vad är det för "border collies" som hamnar i rescues och skickas till Sverige? Eller menar du hundar som ser ut som border collies?
De seriösa rescues som är inriktade på BC skickar mig veterligen inte hundar utomlands.
Alla nackar/skjuter inte odugliga vallhundar, en del kastar bara ut dem så they can fend for themselves.

Jag tar för givet att man inte använder rasbetäckningar när man pratar om hundar med blandras/okänd bakgrund.

Det finns massa information på nätet om arbetet med att omhänderta, rehabilitera/utvärdera och omplacera border collies i uk till arbetande hem.

Menar du mig eller?
Jag menar BC-mixar, ber om ursäkt. Men tog för givet att när vi snackar adoptionshundar så snackar vi inte seriös renrasavel. Många fall hundar som inte vill valla och border collies som fått valpar med grannens någonting och så vill/kan inte ägaren ha valparna. Då ringer dom rescues och ber dom hämta hundarna, alternativt slänger ut dom på gatan så får de kommunala hundfångarna fånga in dom, alternativt binder dom utomhus så någon tar sig an dom.

Du får gärna berätta mer om de rescues som är inriktade på BC. Jag är seriöst intresserad :) Du kan gärna få skicka ett PM då det blir lite OT. Eller länka någon sida där jag kan läsa om dom.

Håller absolut med i det sistnämnda. Minns mycket väl synen av alla hundar som drällde runt på Turkiets gator förra sommaren. Usch. Oavsett hur välanpassade hundarna än är till sitt samhälle så skar det i hjärtat att se hundar, smala som fågelungar ligga och sova i brunnarna på stranden medans jag visste att min hund (förmodligen) låg hemma i soffan med sambon och åt popcorn. Men det är väl egentligen inte det som gör mig mest ledsen/arg. Utan snarare hur alla människor bara struntar i det. Vi satt på en restaurang och fick besök utav 3 golden valpar som smygit sig under vårat bord. Restaurangägaren såg det och kastade bestick åt dom och det blev total kalabalik. Jag började faktiskt gråta för jag TYCKER inte att det är rätt. Det ligger i deras natur att föröka sig och eftersom att vi kan göra någonting åt det så tycker jag moraliskt sätt att vi borde göra det också!

Jag var med om en skitjobbig grej i Grekland för många år sedan. Vi skulle precis lämna en taverna när jag hörde hjärtskärande pip på bakgården.

Det visade sig att en tik hade valpat och lämnat den enda valpen mitt på gården i stekande sol. Det var den som pep, medan tiken verkade ha stängt öronen och satt och slickade sig i rumpan i skuggan.

Jag varken kunde eller vågade ta mig in genom stängslet, jag hade ingen aning om hur tiken kunde tänkas reagera. Så jag gick in i tavernans kök och sa "ni får nog gå ut kolla på gården, en hund verkar ha lämnat sin nyfödda valp ute i solen". Varpå den jag pratade med glatt ropade till nån annan "har du hört, hon har fått valpar" och fortsatte lägga upp mat :cry:

Men bland det jäkligaste är att folk som gillar hundar förgiftar dem. Det händer i t ex Grekland och Thailand. Om någon blir irriterad över att grannens hund springer runt deras hus eller skäller hela nätterna kan de lägga ut mat med gift i. Det är vidrigt.

En svensk familj med en resort i Thailand där jag bott har tagit hand om många herrelösa hundar som sökt sig till dem. En av dem blev förgiftad och det var på håret att de klarade henne. En djurrättsorganisation på ön har veterinärklinik men det var nära att de inte hann dit i tid för de fick ringa runt för att hitta en tuk-tuk-förare som kunde tänka sig att köra dem med hunden, ön är övervägande muslimsk och då befattar man sig inte med hundar.

Familjen skickade då hem den andra hund som de hade just då till Sverige, en stor, snäll och lite korkad hund som inte var streetsmart nog att överleva i Thailand. Det räddade nog livet på honom men jag undrar hur han har det här. I Thailand brukade jag träffa på honom nere på stranden när han hade varit och badat på egen hand och rullat sig i sanden efteråt.

Fasen vad jag blev långrandig ... Men poängen var lite att jag förstår folk som vill rädda hundar från det där livet, även om jag egentligen tycker att det är bättre att ta en omplaceringshund här hemma.

Förlåt @mandalaki. Jag hoppade över lite delar i din text (är alldeles för blödig när det gäller sånt här.)
Men jag håller med dig, även fast att jag egentligen bara hade velat köpa en herrgård och ta hem alla hundarna till mig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka