Bortskavd päls

bokslukaren

Trådstartare
min katt får pälsen bortskavd av sitt halsband, och undrar om det är vanligt det sitter inte hårt eller ngt sådant (kan ju inte sätte det lösare för risken att han fastnar :( )

finns det något som hjälper mot det?? eller är det bara så :crazy:

Han är en vanlig bon katt som fick sitt första halsband för fem årsedan och han är tio år

tacksam för hjälp

Sv: Bortskavd päls

Har han på sig det jämt så tycker inte jag det är konstigt att pälsen påverkas.
En utekatt antar jag? Är han tatuerad i örat?

han e inte tatuerad och han går ut lite när han vill (dvs när det inte regna och när det är mörkt :smirk: ) han har inte det på sig hela tiden jag tar av det ibland men det hjälper inte, han har varit utan i ngn månad nu och det ser ut som det gjorde innan. men jag våger inte riktigt släppa ut honom utan det heller då vi bor i ett bostads område där det är vanligt med sommar katter och dom skuter dom utan halsband :cry:

Man får inte skjuta en märkt katt. Om halsbandet åker av och de får se katten så kan de skjuta den, men inte om den har tatuering i örat, eller är chipmärkt (fast tatuering syns ju med en gång). Tycker helt klart du ska ID-märka honom.

Det är inte rött eller sårigt kring halsen? Han kliar sig inte mycket eller så?

Min huskatt hade också dom problemen. Jag avhjälpte dom med bra fodrade halsband och dom togs av såfort hon kom in.

jag vet att dom inte får skuta märkta katter det är därför jag vill att han skall ha på sig halsbandet

att tatuera honom vid 10 års ålder tycker jag käns lite fel, då han är såppas gammal, har häldre halbandet på honom + att han är svart så man ser inte tatueringen så bra ändå.

Vet dock folk som skuter mot katerna ändå en katt som var svenssons bästis en tid blev skuten med ett hagelgevär och överlevde faktiskt, så det finns idioter tyvärr.

Har du tittat på hur dessa avskavda märken sitter? Är det runt om hela vägen, eller kanske bara i bakkant vid nacken. Om så är fallet bör du även ta en titt i öronen, därför att när katten får öronskabb vilket inte är ovanligt uppstår avskavda partier i nacken pga kliandet.

nä det är hela vägen runt tyvärr =( så öronskabb e de inte och han kliar sig inte ovanligt mycket heller

Liknande trådar

Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
401
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 217
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
545
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
504
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka