Bortskämd prinsessa som ratar hö

Tussemaja

Trådstartare
Jag håller på att vänja in min pimpinetta dam på hö. Hon har troligen i hela sitt liv ätit hösilage/ensilage så hon är mycket tveksam till hö trots att det är kalashö som alla de andra hästarna kastar sig över. Jag försöker blanda med hösilage men hon plockar effektivt ut och äter hösilagesstråna och sorterar bort höet.
Hon är inte i dåligt hull men samtidigt en häst som fort tappar vikt så jag vet inte hur jag ska göra...
Kan en häst stå och vara hungrig hur länge somhelst om den inte får det den vill ha - och - som katter - nästan svälta ihjäl? ;) Hoppas ni begriper att jag skojar - jag skulle aldrig låta min häst stå och fara illa, men samtidigt är det väldigt viktigt att hon lär sig äta hö eftersom det är det jag vill satsa på framöver...
Vad skulle ni göra? Vill väldigt gärna ha goda råd!

Sv: Bortskämd prinsessa som ratar hö

Min tycker att hösilage är godare och plockar ut varenda hösilage strå om man blandar med hö men när det inte finns hösilage så äter han höet utan problem.

Har du lagt in bara hö utan inblandat hösilge till henne? Äter hon då eller ratar hon höet då också om det är det enda hon får?

Sv: Bortskämd prinsessa som ratar hö

Nja, hon äter ju förståss lite håglöst och på natten har hon trots allt ätit upp det mesta men det är så jobbigt att se henne bara plocka lite ointresserat. Och följer mig med blicken å säger typ "Ge mig min vanliga mat!!!!" Skulle inte säga nåt om det var gammalt dåligt hö - det skulle jag förresten aldrig erbjuda - men det här är knallgrönt doftande fantastiskt hö. Visserligen utan analys men i det här sammanhanget har ju det ingen betydelse. De andra äter glupskt av det här höet...Frågan är hur länge jag orkar stå emot innan jag börjar ge hösilage igen. Kruxet är att hon har känslig mage och lätt får diarré vid minsta variation av torrsubstans i hösilaget. Det är huvudskälet till att jag måste ändra.

Liknande trådar

Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 622
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 223
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar