Bortnött päls

a_c72

Trådstartare
Mina hästar går ute nästan jämt och har således endel vinterpäls.

Nu har Pelles päls nötts bort av remman som går från bakselen fram till däckeln.. Vet inte vad den heter

Är det någon mer som har sånna problem? Jag funderar på att sätta långt "ludd" där för att förhindra mera skav..

Anna-Carin

Sv: Bortnött päls

Visst är det en travare du har? Min travare hade liksom spetsig rumpa, så hon fick faktiskt lite skav hon med. Uppe i norr syns det ju nästan mer eftersom man antingen rakar dem, eller så har de jättelång päls. Min var rakad.
Antingen har du faktiskt bakselen lite för hårt spänd, eller så kör du bara i nerförsbackar. :) hihi.
Vill bara på ett litet fult sätt poängtera vad som då händer när man använder en skitsele som funkar på samma sätt som en baksele, där den sitter fast i skaklarna. Bakselen används ju inte så mycket, det gör bröstan. Kom på det nu, släktbandet mellan baksele/enkel bröstsele.

testa ludd, eller pälsglans. Det har jag alltid under bröstan, under lokan och bakselen.

Ja .. Pelle är travare..

Å relativt långhårig som sagt.. Det är Rolf som hjälpt mig att ställa in bakselen. Har ju kört med samma vagnar och lika inställt ända sen i somras och de är först NU som de syns något..

Pälsglans gillar vi skarpt! Pelle plutt ÄLSKAR att rulla sig så fort han kommer in i en box.. Allara helst om de är smutsigt..Nogrann är han också! Rullar alltid båda sidor

Anna-Carin

Måste nog rätta mig själv lite såg ja.. Rolf va hos oss senast 17 oktober. Inte i somras som ja skrev..

Anna-Carin

Hej!

Jag körde en shettis förr med massa vinterpäls och han fick också skav av bakselen. Blev alldeles kalt på två små fläckar på vardera sidan. Man kan ju prova med ludd för att se om det hjälper. Det är ju svårt att ändra inställningen så att det INTE skaver på nåt sätt, om det finns sömmar på bakselen. Den får ju inte sitta för löst och inte för hårt... MEn prova med teddyludd...

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 495
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 317
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 530
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 589
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?