Bortlottad?

aicha

Trådstartare
Är anmäld till en debutant om ca 2 veckor i Sthlmsområdet. Har bara bott här sedan februari, så jag har aldrig varit på någon fälttävlan här uppe.
Gissa om jag blev förvånad när jag ringde kontaktpersonen härom dagen för att kolla att min nätanmälan hade kommit fram och fick höra att de kommer att behöva lotta bort över 60 ekipage i debutanten! 60 st!! Det antalet som FÅR starta kommer antagligen bli typ 30 st i debutanten. De har klasserna lätt & msv för d-ponny och 90 & 100 cm för häst på en & samma dag och antalet starter får sammanlagt inte överskrida 100! Varför i hela världen planerar man så? Det finns ju urdåligt med tävlingar här uppe, bara det gjorde mig mindre glad..aldrig varit med om något liknande i Skåne, men där kryllar det ju iofs av terrängbanor..
Vet ju att det ofta är så i dressyren, men i fälttävlan??
Bara att hålla tummarna nu för att man kommer med.. :crazy:

I år här nere i Skåne börjar det bli allt vanligare att man kan bli bortlottad. Många klubbar som har haft fälttävlan i år har fått göra två - tre klasser för att kunna ta med anmällningarna. Till nästa helgs tävlingar får en klass ryttare komma redan på fredagen för att rida dressyren.
I någon klass ligger ryttare på reservplats. Vet inte om någon är bortlottad.
I flyinge för någon månad sedan var endagars fällttävaln upplagd för någara ryttare på tre dagar. Dressyr på fredagen, hoppning på lördagen och teräng på söndagen.

Klubbarna har många gånger inte möjlighet att ha tävlingar många helger när det gäller fällttävlan. Det krävs väldigt mycket personal för att arragera en tävling.

Jag tror att många ryttare har funnit en ny gren att tävla i och klubbarna som är få som arragerar tävlingar inte "okrkar" har råd mm. Ha flera. I skåne har två klubbar ställt in sina planerade tävlingar av olika anledningar. Så två tävlings tillfälle har fallit bort. Då blir ju trycket högre på andra klubbar.

Redan i fjol fick min klubb stoppa anmällningen till klasserna i väntan på strykningar. En sak som hade hjälpt var att Ryttare snabbt ringar och avanmäller så någon annan kan ta deras plats. Men många väntar till sista dagen för detta även om domvetat om det en tid.

Så tyvärr tror jag att det är något man får räkna med i framtiden när man planerar sitt tävlande.

Ågesta.
Inget ont mot själva arrangören i sig, men det kanske hade varit smartare att inte lägga 4 lägre klasser, som alltid drar många ekipage, på samma dag. Jag frågade om de inte kunde delat det på 2 dagar, ponny ena dagen & häst andra, men det gick inte.

Jag är oxå anmäld dit så det är väl bara och hålla tummarna.
jättetrevlig tävling,
men dom får ju lotta bort varje år,
dom kanske skulle tjäna på det om
tävlingen var över flera dagar.

Ja, det är väl bäst & hålla alla tummar man har.. :smirk:
Alla säger att det är en bra tävling, tråkigt att de behöver lotta bort så många. Tjejen sa 60-70 ekipage, & det är ju bara från debutanten, det blir ju säkert en hel del från lätt oxå.. :crazy:
Förstår som sagt inte varför man inte delar upp det, speciellt om det nu brukar vara så här.
Håller tummarna för dig med..ska du rida debutanten? Vad har du för häst?

Efteranmäl er till Johannesberg (Väsby Ridklubb) helgen innan istället! Dit kommer alla med pga dubbla dressyrbanor! Men ni ska kanske dit också?

Jag är tyvärr inte hemma den helgen, annars hade jag gjort det. Var den över 2 dagar eller hur var det?

Tittade på terrängbanan på Ågestas hemsida, den ser trevlig ut. Någon som vet om det är exakt den banan som kommer att vara eller om de brukar ändra..?

Ok, vad bra..det var bra bilder, alltid kul när man kan se banan i förväg. (om man nu får rida där då.. :crazy:)

JJJAAA!!! Jag kom med! Jihu, nu jäklar! :D :rofl:
Vad synd att det bara blev ena hästen, men som sagt, bättre än ingen..! Skulle du rida deb eller lätt?

Debutant. Skönt att man fick veta att man kom med ganska tidigt ändå, hade varit jobbigt att gå & vänta. Vad är det för häst du har? Unghäst?

Min häst jag kom med på är 7, den andra 6.
fast jag vet inte vem jag tar än,
antagligen 7åringen som ska gå DM senare.
Jag pratade med "ansvarig" idag,
dom hade lottat bort ca 60pers, o 40 kom alltså med... vilken tur!

Mm, ibland ska man väl ha lite tur oxå..! Ska bli himla kul, jag har inte tävlat fälttävlan på typ 2 år.. :smirk:

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 105
Senast: Unafraid
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 802
Senast: zoowie
·
Hoppning Börkjar att bli trött på att tävla i skåne. Alltid stora starfält med väldigt dåliga prispengar. Och så dessa ändringar av startlistor...
Svar
2
· Visningar
897
Senast: Fannih
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 293
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV