Bortkörd i hagen

Lona

Trådstartare
Det måste ju finnas tidigare trådar om detta men jag hittar ingen så jag postar en ny.
"Min" häst, en 17-årig isisvalack, har på sista tiden hamnat utanför gänget och är inte direkt mobbad men får inte riktigt vara med vid lunchhöt eller när de står och vill in. Han går numera ofta för sig själv i hagen, förr stod han alltid med de andra.
Han har stått i det här stallet många år och har väl aldrig varit direkt ranghög, snarare mitt i smeten någonstans, en bussig häst som ofta tar hand om de som är lite utanför.
Flocken förändrades i våras då en häst dog och det kom en ny en månad senare. Den nya hästen är inte direkt kaxig så det går inte att säga att det är därför men det är klart att ändringen kan spela roll.
Jag har även funderat på om Baldur som "min" häst heter inte mår bra av någon anledning och därför går undan men såvitt jag kan se så är han ok, pigg och glad, känns bra vid ridning, äter bra osv.

Lunchen går ju att lösa genom att han får sitt hö jättelångt från de andra så att han kan få äta i fred men hur kan jag för övrigt "stärka" honom så att han inte är utanför? Eller är det bara att acceptera att han numera inte är en i gänget:confused:?
Funderade på att byta grupp på honom, vi har två olika haggrupper där en är bara valackar och en blandad men den blandade gruppen tycker jag verkar mycket värre med diverse griniga ston ;).
 
Sv: Bortkörd i hagen

Känner igen det du beskriver till viss del. En äldre valack som tidigare haft en bra position i flocken (kanske t.o.m ledarposition) fick mugg och blev lite mer tillbakadragen på grund av obehag/smärta. Han fick aldrig samma ställning igen efter han drog sig tillbaka. Han gjorde inte anspråk på högre position heller, men blev riktigt satt på plats när han ville 'vara med' de andra.

Har Baldur ingen kompis alls att vara med? Är alla lika bestämda angående att han ska frysas ut?
 
Sv: Bortkörd i hagen

Känner igen problemet. Min en häst gick tidigare i en flock där det var sammanlagt 6 hästar. Han var totalt utanför. Han fick aldrig vara med de andra, kom han i närheten så blev han bortkörd. När det var dags för mat så blev han alltid bortkörd från sin hög, även fast vi lade ut många högar så var det alltid någon av de andra som kom och körde iväg honom. Hände också några gånger att de andra ställde sig så att han inte alls slapp till något hö överhuvudtaget (de ställde sig så att de typ omringade alla högar) Fick börja ge honom mat bakom vindskyddet för att de andra inte skulle se att han åt :( Det var hemskt måste jag säga! Och det märktes på honom att han inte mådde bra i flocken! Tidigare var han alltid den glada och pigga killen som alltid kom fram för att hälsa och följde efter mig då jag var i hagen. I den här gruppen så stod han alltid på samma ställe, långt från de andra, kom aldrig och hälsade, hängde med huvudet dagarna i ända, kom aldrig efter mig och man verkligen såg på hela honom att han inte mådde bra och att han var ledsen. Vid insläpp så fick man gå och hämta honom längst bort i hagen, han kom aldrig till grinden tillsammans med de andra och väntade. Han var helt ensam och hade ingen att vara med :cry: Ju längre han stod i den här flocken, dess värre blev det. Det började med bara en liten bortkörning här och där, och sen bara blev de värre och värre. Han blev verkligen totalt utfryst. Som tur var så fick jag möjlighet att flytta honom, och han började gå tillsammans med en annan häst och de två blev snabbt bästa kompisar. Han blev då den "gamla killen" igen, glad och sprallig och precis så som han var tidigare.
Har du möjlighet så skulle jag säga att du ska flytta honom. Endera till en annan flock och se om det går bättre där, eller så lägg honom tillsammans med bara en annan häst. Inte roligt då man ser varje dag hur de bara står för sig själva och aldrig får vara med de andra :(
 
Sv: Bortkörd i hagen

Det är några av "gamlingarna" som är ok och låter honom äta tillsammans med dem men då vill det ju till att han vågar sig fram...
Det händer att han är med i flocken och att han och någon annan står och gnager på varandra lite sällskapligt men det är mycket mer sällan än förr :(.

Det är lite dubbelt, dels så är det en del som jagar bort honom och dels så vill/vågar han inte riktigt gå fram, de behöver inte vara särskilt taskiga för att han inte skall våga stå på sig och det förstår jag ju.
 
Sv: Bortkörd i hagen

Ok, att bara ha honom + en häst till funkar inte då det är brist på hagar, möjligen då om man kunde bygga en mindre i en av de större men det är nog knepigt.
Att flytta är för tillfället inte aktuellt, det är inte min häst, jag har honom på någon slags foder. Han kommer dock antagligen att flytta till sommaren i vilket fall då ägaren köpt gård och naturligtvis vill ha hem honom:(.
Hade han varit jättemobbad så hade jag naturligtvis fått omvärdera detta.

Det är faktiskt en plats "ledig" i sto/blandade gruppen, skall höra mig för om han kanske kan få gå där och testa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 267
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 367
Senast: mars
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 110
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp