Borsta tänderna på hästen ?

N

navajo

Har hört talas om att den håller på att lanseras en hästtandborste på marknaden. Är det någon som provat ? Kan det verkligen vara nödvändigt ? :rofl:

Sv: Borsta tänderna på hästen ?

Jag borstar tänderna på mitt gamla sto sen 2 år tillbaka, hon har dålig salivavsöndring och det fastnar mat mellan tänderna som gör att hon får inflammation i tandköttet.

Borstar med vanlig mjuk tandborste, och använder bakteriedödande munvatten. :idea:

Karies är något som ökar hos hästar så varför inte...

att fler o fler hästar får karies hänger ihop med vilket foder vi ger dom.. undvik tex pelleterat foder samt framförallt betfor!!

Samt om man använder sig av en erkänt duktig hästtandläkare eller veterinär med intresse o kunskap om tänder så kan tandproblem förebyggas.

Då kan man oxå få hjälp o prova ut bett så man slipper förslitningsskador pga det!

Så köp inga tandborstar till hästen!!

Fungerar hästens tuggsystem utan störningar så håller saliven rent! :D

Vad som framkallar karies hos hästen är det ingen som riktigt vet än, men det forskas på området så att säga att det är pelleterat foder och betfor som är boven är fel.

Ska du skriva såna saker så vill jag gärna veta källan till dina påståenden!

Källa ? hur många påståenden på detta forum har källa!!

Jag har hört teorier om detta från känd hästtandläkare vid besök, eftersom man inte får disskutera namngivna personer på detta forum så låt det stå för mig då.. eller låt säg att det var min husveterinär som är källa , nöjd?
Att pelleterat foder o betfor påverkar emaljen är väl inte så långsökt direkt..
ok jag kunde formulerat mig så här: det är nog snarare vad stoppar i dom o äta som orsakar karies..
jag tror inte på att använda tandborste!! :angel:

navajo skrev:
Har hört talas om att den håller på att lanseras en hästtandborste på marknaden. Är det någon som provat ? Kan det verkligen vara nödvändigt ? :rofl:
Äh. Vad fjantigt. Jag håller mig till en diskborste - funkar kanonbra. Båda mina sista pållar öppnade munnen självmant när jag bad om det, sen var det bara att borsta :D

Enligt hästtandläkare Torbjörn Lundström som har arbetat som tandläkare i mer än 20 år så vet man inte säkert vad som orsakar karies på häst.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
688
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 048
Senast: Freazer
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21