Borsta Gammelmans tänder?

smygerivassen

Trådstartare
... eller snarare tandkött kanske...

Veterinären (med extra tandis kompetens) var på besök för att kolla gubbens mun. Det visade sig att där var en del ställen där saker och ting hade en ganska bra chans att fastna, lite fickor och liknande.

Hade varit bra om man på något sätt kunnat få munnen ren (typ en gång om dagen :crazy:), ska prova med en stor plastspruta med en tunn slang på i alla fall i början. Vanlig vatten slang hade varit smidigt, men inte praktisk under vintern kanske.

Behöver lite ytterligare idéer och förslag om ni har några? :confused:

Ska jag ringa pepsodent kanske och be dem göra en tandborste på ca 1m? med eller utan tungborste?:angel:

(OT Varför lär man inte hästar gapa stort, säga Aaah, gurgla och spotta? Varför är inte detta en väsentlig del i traditionell hästhållning? Nu måste jag ju lära en gammal häst att sitta... öppna munnen menar jag... *frustrerad slita hår smilie*)

Tacksam för alla förslag och idéer, även realistiska. :D

Mvh smygerivassen

Sv: Borsta Gammelmans tänder?

Jag är också ute efter en lösning på ett likande problem med min äldre herre. Har även vi bekymmer med håligheter och inpackningar. Inte skoj att behöva ta ut tandisvetten var 3e månad för att göra rent.

Jag tänker mig ett tandläkarverktyg modell något större petmoj som jag kan rensa det värsta med. Problem nr 1 är ju som du säger att få hästen att vara stilla med munnen öppen. Får börja träna med den gamla munrullen igen :idea:

Vet hade en väldigt smidig lång och smal pistol sak som hon satte på vatten slangen... Varför frågade jag inte om den? Det är en idé :laugh:.

Munrulle är jag inte helt glad i, de kan tydligen ge sprickor i tänderna och det känns lite riskabelt särskilt med gubbens då hans gärna får räcka ett tag till :crazy:

smygerivassen :laugh:

Köp en Gardena-spruta, finns i flera olika storlekar:
00869-20_gr.jpg

Mycket användbara till allt möjligt! :idea:

Vi fick tipset att ta bort müslie och socker ur foderstaten och att borsta med en liten barntandborste fuktad i det där hemska munsköljen - vad heter den? Den där som är så stark.

Det gjorde susen på problemtanden, nu har vi faktiskt inte ens problem längre :D

Har oxå en gammal häst med fickor o packningar... åker 2-3 ggr/år till vet för att rensa... underhåller hemma med att spola med vattenslang :)

Svar till alla :)

Gardena hade ju massor med med roliga alternativ, som långa smala rör man når når hela vägen till de bakersta tänderna med... en spruta av ngt slag hade ju varit smidigt, för att kunna blanda i ngt gott o fjäska med i början....

Kommer nog behöva plocka ut veterinären ngn gng i kvartalet, för o rensa och sätta bananlack :d.

Hästen (på 175) får hela tre dl musli om dagen, ordentligt blötat, kanske borde fundera på att byta ändå... (så ingen oroar sig, han är hmm... rund och go trots givan, har väldigt bra hö :D).

Var satt den där tanden som borstades med barntandborste? ska jag nå hela vägen med en sådan får jag stoppa in halva armen i munnen på hästen :eek:.

Men listerine kan ju va en idé, vilken smak tyckte hästen va godast? Har för mig att det finns ett par...

Så, min tanke är att jag behöver ngt som sprutar bra, når bra ev med mjuk borste och helst smakar gott utan att vara dåligt för tänderna :p.

Kanske borde skriva att hästen är en pensionerad (före detta smågrinig) ridskole häst som vet precis hur man bäst hanterar människor, dock tack och lov väldigt lättmutad :angel:.

Tack för all input! Tur att Buke kan allt :bow:.

smygerivassen

JAAAAA! Just det. Det var tydligen superbra mot inflammation i tandköttet p g a fickor.

Listerine är bra, använder den själv då jag har problem med tandköttet (fastän jag aldrig har ätit musli ;)) Jag har vant mig vid smaken men visst stark är den. Tandläkaren tyckte dock den skulle användas lite sparsamt då den innehåller alkolhol som också torkar ut slemhinnor i munnen, men detta var ju då en humantandläkare. Dock om man vill skölja kan man ju spä ut listerine med vatten

Jag använder också Listerine då och då, när jag t ex kört tandborsten i tandköttet (vilket alltså händer lite nu och då). Att det är verksamt tycker jag känns, det pirrar och bubblar lite.

Men det är säkert som din tandläkare säger; vid långvarigt regelbundet bruk ska man nog vara varsam eftersom det faktiskt är rätt starkt (som alla grejor som funkar - eftersom det funkar får man ju vara försiktig :D)

KL

Om man ska späda ut listerine hur mycket hade kunnat vara lämpligt? Har aldrig använt det själv så har absolut ingen koll :confused:.

smygerivassen

Lite KL

Hade corsodyl hemma så spädde 10 ml med 40 ml och gubben tyckte det va äckligast i hela världen :p, däremot tyckte han att det var trevligt att slabba med vatten slangen. Har stora förhoppningar om att kunna lära honom säga Aahh o Gapa stort :D han har redan visat att han har talang för det!

Tackar alla för all input!

smygerivassen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka