P

P0nnyn

Min häst har tydligen blivit sparkad på borshan. Hon är svullen på knät där vart borshan sitter. hon har fått finadyne & hippotrim i en vecka nu men inget har hänt. ingen förbättring eller försämring. :eek: Jag undrar om det är ngn annan som vet ngt om ngt sådant här? Vad ska jag göra? :confused:

Sv: Borsha???

P0nnyn skrev:
Min häst har tydligen blivit sparkad på borshan. Hon är svullen på knät där vart borshan sitter. hon har fått finadyne & hippotrim i en vecka nu men inget har hänt. ingen förbättring eller försämring. :eek: Jag undrar om det är ngn annan som vet ngt om ngt sådant här? Vad ska jag göra? :confused:

Uhh kan du översätta alla svåra ord till svenska med tack :P haha

Allt är på Svenska. borshan sitter ovanför knät. & det heter borsha. Hippotrim & finadyne är inflamationshämmande & pencelin typ . vad var det som var svårt ? Om man har egen häst så borde man kunna sånt här. :bump: ngt = något ngn = någon .

Senast ändrad av en moderator:

P0nnyn skrev:
Om man har egen häst så borde man kunna sånt här. :bump: ngt = något ngn = någon .

ja men om man nu som jag inte har egen häst?

DÅ är det värre. Jag kan inte göra ngt åt saken iallafall. Jag vill bara veta vad jag ska göra. för därvart jag står nu säger som att jag ska tes ta börja sätta igång henne. & se om svullnaden går ner.

Hm menar du Bursan?
Har inte hört talas om buschan??

Det måste ju vara Bursa hon menar...brukar inte en inflammerad slemsäck (bursa) kallas för bursit ? Eller det kanske bara kallas så av människoläkare :confused:

Det måste vara bursan du menar alltså slemsäcken. Är det en stor svampig utfylld svullnad så är det slemsäcken som överproducerar och därför läcker ut i vävnaden då kroppen inte klarar att leda bort överflödet, den kan göra det efter slag. Har man tur går det tillbaka dock gör det inte alltid det och då har man ett vackert skönhetsfel sedan. Finadyn och hippotrimet är nog mest till för att undvika att den dessutom inflammerar också vilket kan skapa problem. Har själv hållt på med en sådan ovanför en bakkota, i akutskedet skulle hästen vara stadigt lindad hela tiden för att hindra att vätskan skulle kunna skapa utrymme alltså tryckas tillbaka istället. Vi fick även rådet att prova med löksoppa (kallas så ett medel som man smörjer in området med), detta hjälpte dock inte min något större. Om det inte redan är inflammation utan hästen är ohalt skall den röra på sig det hjälper kroppen att transportera bort vätskan, min var aldrig halt av sitt och reds därför som vanligt efter de första akuta dagarna när hon tog det lugnare. Jag lyckade hålla det såpass att när hon blivet riden så var vätskan borta men så fort hon stått stilla så fyllde det på. Då jag oturligt skadade mig ett tag efter och hästen inte fick arbeta ordentligt så fyllde den på sig rejält, varför vi även provade att dränera den och lägga in kortison. Hjälpte en del men än idag så har hon en bula ovanför kotan som verkar ha kommit för att stanna. Har dock inga som hellst problem med den utan det är enbart ett skönhetsfel idag.

Bursa är slemsäck på latin. alla ord på latin som innehåller IT tyden på inflammation, burs-it = slemsäcksinflammation :)

Bursor finns på många ställen i hela kroppen, både hos människor och hästar.....Bursor skyddar leder och underlättar arbetet i leden.

En inflammation tar tid att hävas. Är hon ohalt kan du väl promenera med henne, skritt vid hand. Fast det kan vara svårt ibland att bedöma om hästen är halt eller ej om man inte har erfarenheten. Men inget ridande och inget trav på ett tag. Ta det lugnt du, kontakta Vet. som skrev ut medicinerna och diskutera igångsättning med han/henne. På en vecka händer det inte mkt. Nu är det betes tider, och ge henne en vila. Jag skulle iallfall inte rida. Men om du är orolig och rådlös så ring veterinären imorgon!
/cj

P0nnyn skrev:
Allt är på Svenska. borshan sitter ovanför knät. & det heter borsha. Hippotrim & finadyne är inflamationshämmande & pencelin typ . vad var det som var svårt ? Om man har egen häst så borde man kunna sånt här. :bump: ngt = något ngn = någon .
Jag måste bara reagera. "Om man har egen häst så borde man kunna sånt här"
Ok...
Jag har haft EGNA hästar i 20 år och aldrig sett exempelvis ordet "borsha".

Lägger du ut en fråga på forumet och andra inte förstår vad du menar så är det nog bra att försöka förklara istället för att klanka ner på den som undrar.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30