Sv: Borrelia

Jennifer Nilsson skrev:
Hejsan! nu är ialla fall borrelian behandlad. Mitt försäkringsbolag folksam ersatte ej. Men dom frågade många gånger om det berkligen var B och inte E. För dom har aldrig påträffas att någon häst haft B. KONSTIGT tycker jag då min ponny hade det 2ggr och då ersatte dom det.
men vi ska förska överklaga och ersätter dom ej så ska jag byta försäkrings bolag bara för sakens skull...
Eller vad tycker ni??
Hej !har du överklagat Folksams beslut?
Hur svarade din ponny på behandlingen?
Vilket preparat använde din veterinär?

Jag skall ringa Folksam i morrn,har en ponny med Borrelia oxå ..:crazy:
Bytte bolag i höstas..:mad:

Jag har oxå varit i kontakt med både Folksam och Agria innan jag bytte bolag (i maj-juni nångång) och frågade då uttryckligen om Borrelia - båda svarade att de ersätter om man kan uppvisa sjukdom via blodprov men de ersätter inte själva blodprovet.

Ingen mening att fråga folk på ett försäkringsbolag. De kan ofta sina villkor dåligt (min erfarenhet) och lovar guld och gröna skogar på telefon. Det enklaste är att läsa och jämföra försäkringsvillkoren själv, det är ändå dom som gäller vid ev skadeanmälan, oavsett vad som sagts tidigare.

Sätt på Switch hädanefter, även sent på säsongen.
Min fick Erlichia i början av Okt.

Jag har kollat Agrias villkor från i år (Agria bas veterinärvård) och kan endast hitta undantag när det gäller "provtagning och analys för bestämning av antikroppar och antikroppstitrar".
Vad jag kan se sägs det ingenting om själva sjukdomen Borrelia.
Men som sagt det är årets villkor.

Jennifer Nilsson skrev:
Min ponny jag hade innan hade borrelia 3ggr på 3år... då ersatte dom behandligen men inte nu... /J

Bara för att blodproverna visar på antikroppar mot borrelia behöver det inte betyda att hästen är sjuk av borrelia. Antikropparna finns kvar mycket länge i blodet efter det att individen utsatts för smitta, ev tom över ett år! Dessutom är det inte alls säkert att borreliabakteriern orsakar sjukdom hos häst. Symtomen är så pass diffusa att de kan vara orakade av en massa andra saker. Borrelia (och även ehrlichia till viss del, även om den bevisligen orsakar sjukdom ibland) har blivit slaskdiagnoser och man tar blodprov för dessa i tid och otid. Det är pga alla dessa blodprov och kanske ibland onödiga behandlingar som försökringsbolagen har dragit öronen åt sig och inte är så villiga att ersätta det längre.
Är din häst utredd ordentligt angående andra eventuella oraker till symtomen och vad hade den för symtom egentligen?

Jag håller med dig om att man förväntar sig att få ut på försäkringen när man betalar alla dyra premier, men samtidigt höjs ju premierna enormt om onödiga prov och behandlingar görs. Någonstans ska det ju betalas.

Hejsan! Min häst har haft borrelia 2 gånger och erlishia en gång.
borrelian visadse sig genom att han va tjock i ett ben i taget, ohalt men tjock, han började bli lite vinglig när man travade rakt fram och en dag rammlade han i hagen och kom inte upp.
proverna var inte bra och borrelia var ett faktum, han fick behandling inder 7 dagar och blev bättre.
men ofta är vandrande hälta och vinglighet, ibland stel och den ser allmänt hänig ut.

Dom misstänkte borelia eller erlichia på min häst. Samma där, det ersätts inte. Kanske kan ha med att göra att man egentligen borde spruta hästar 10 dagar för resultat. Men man sprutar inte mer än 5 dagar eftersom de inte tål det. Hästar är ju så känsliga djur.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 053
Senast: Sockertoppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar