EmelieR

Trådstartare
har en liten undran efter att ha pratat med en hundägare idag.
Hans hund har /har haft borrelia. Han sa att nu när värmen kommer så blir han mindre stel och lederna mår bättre så då kanske vi kan träna lite mer lydnad.
Nu till mitt bekymmer...
Min häst har i de 3 åren jag ägt honom ALLTID blivit dålig i April månad. Höger bakknä lindrig inflammation och sprutad 3 ggr för det. Alltså 3 ggrx 2 per år... Ganska trist då jag verkligen försöker hitta en lösning på varför...
Nu har jag beställt tid till klinik den 15 så naturligtvis kollas detta upp mer än här, men jag bara fick en AHA upplevelse när han sa så om sin hund...
Kan det vara så enkelt att hästen haft borrelia i alla åren, blivit behandlad i olika leder- knä, kotor+ rygg utan att egentligen ha kommit på den riktiga orsaken.
Han beskrev sin hund som stel- min häst också, det tycker även tjejen som tävlar min häst så jag ha mer än min egen åsikt at gå efter.
Kan det ha att göra med att man täckar av honom i april?
Vad kan man göra om det är borrelia, veterinärerna brukar ju inte ens behandla det längre har jag hört.
Finns det ngt mer anmärkningsvärt att gå på. Symtom?

BLIR JÄTTEGLAD om ngn tar sig tid att svara! ;)

Sv: Borrelia

Om jag har förstått saken rätt så är det inte alltid man kan behandla borrelia/erlichea, så att din häst skulle få detta 1 gång per år är nog inte realistiskt och tro. Möjligen skulle pållen en gång kunnat haft detta, men att det sen har självläkt då kan skov i form av ledproblem faktiskt uppstå upp till 12-18 månader efter tillfrisknandet.

Min pålla hade erlichea i somras, detta upptäcktes i majmånad förra året men behandling gick då inte att göra pga de akuta symtomerna var över. Pålla fick självläka under sommaren, efter igångsättning har man kunnat märka skov i form av kortare tid av ledproblematik men detta har gått över på någon dag eller två. Numera syns inte något alls, och jag märker inget av att hon har problem med detta.

Jag letar eg efter orsaken till varför han blir dålig samma månad varje år... dessutom kan det väl ligga latent och självläkas. Hur lång tid tar det ungefär?
Resten av året är han ju "varm&go", detta kanske gör att det hålls i schack i leder och kropp isf... JAg vill ju naturligtvis inte att det ska vara så men en granne lite längre bort har behandlat sin häst typ 7 ggr innan de upptäckte det på den. Så enkelt men ändå inget som görs av veterinärerna speciellt ofta... JAg kan ju lätt betala ett prov om de tycker att det kan vara en idé. Det är väl det enda som Folksam inte tar så det är ju lite typiskt...
Det är ju trist att behöva behandla igen om svaret är enklare än så... Jag får ju aldrig rida på sommaren...

Jag letar eg efter orsaken till varför han blir dålig samma månad varje år... dessutom kan det väl ligga latent och självläkas. Hur lång tid tar det ungefär?

Min pålla stod konvalecent från maj-slutet av aug, hon sattes sedan igång försiktigt och träningen har sen succesivt trappats upp. Idag kan hon tränas och ridas utan inskränkningar, någon latent verkan skall inte kunna uppstå om inte hästen drabbas igen förstås. Men har jag förstått min veterinär rätt så kan hon klara en sådan sak lite bättre än den som fått behandling, genom att kroppen skapat ett visst immunförsvar även om det inte skyddar fullt ut.

Jag vet visserligen hästar som har fått domen kronisk erlichea, men här har proverna konstant legat på mellan 160-640 i titer och detta har konstaterats med upprepade prover under en lång tid och dessa två springer nu på det evigt gröna ängarna.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 633
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: cassina
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?