Borrelia HJÄLP!!!!

palle

Trådstartare
Fick just nyss reda på att min vännina har borrelia..

Hon fick flera fästingbett i början av augusti, och tydligen fanns det en som hon inte hittade utan den gav henne borrelia...

Problemet är att hon fick fästingarna när hon hon var hästvakt åt mina hästar.... :confused:

Vi hade tänk att ge hästarna ytterligare en dos Switch innan vi åkte iväg, men av olika anledningar blev det nu inte så utan dom fick dosen när vi kom hem 8 dagar senare...

Hur stor är nu risken att även någon av hästarna har blivit biten av en fästing smittad med borrelia?

Vänninan hittade flera fästingar, som hon tog bort, den veckan hon såg till dom..

Hästarna hade fått Switch 5 veckor tidigare...

Är det någon ide att ta blodprov på dom, eller??

Sv: Borrelia HJÄLP!!!!

Det betyder ju inte att alla fästingarna på betet ger borrelia!!
Såg ett program på TV igår om just forskning på fästingsjukdomar. Kommer inte exakt ihåg siffran men det kanske var ungefär 2 av hundra fästingar som överför sjukdomen.
Så jag skulle nog avvakta...

Tusen tack för svaret...

Jag fick bara lite panik när hon ringde och sa att hon fått svar på vad hon var sjuk i ....

-Ja..stackars din vännina..hon måste varit orolig.

Det är väl ändå VÄNINNAN som du oroar dig över i första hand och inte hästarna, får man hoppas :eek: ??

Fy! Skönt att hon fått beskedet och behandlingen.

Min mor hade borrelia, fast det blev så långt gånget innan läkare förstod vad mamma propsade på för sjukdom.

Hon hamnade i skedet sängliggandes med muskel förtvining.
10 år senare har hon fortfarande men. Smärta vid styrke träning e. Hon är Bodybuilder tränare så hon var rätt fysiskt stark och det dröjde innan sjukdomen visade symptom, men då med råge. Tillslut fick hon behandling.

Betyder inte att just hästarna smittats. Alla fästingar bär inte på smittan. Men håll koll iallfall.

Självklart, men hon får behandling och står under läkaruppsikt... ;)

Det gör inte mina hästar.... :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 021
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 750
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka