Bornholms travbana

Djurjouren

Trådstartare
Nån som varit där och startat? Hur är banan? Såg på resultatlistorna därifrån att loppen vanns på 21-24 tider ..........Vad är haken?Fel varv, odoserat?
Mer info? Kostar att åka dit med färjan?
//Linda, sugen på en liten tripp.

Sv: Bornholms travbana

Det gäller att hålla koll på hur många varv man har kört kan jag säga... Många varv blir det, banan är bara 600m

Många hästar som inte "duger" i övriga danmark (och sverige med för den delen) säljs gärna dit.
Annars så är det en trevlig bana med "reserv svenskar" som danskarna kallar dem...

Ah....... visste att det var nån hake :-)
Men jag tänker åka dit ändå, alltid kul med en utflykt ju:-)

Jag körde ett damlopp där för omkring femton år sedan, och banan är inte 600m. utan 500m. När ett varv återstod ringde upploppsklockan, som tur var, annars hade man nog missat hur många varv man kört!

Banan var extremt långsam, och enligt ägarna till hästen som jag körde så tog det ett tag innan hästarna lärde sig att hantera de snäva kurvorna. Små hästar van önskvärda, då lite större hade problem med banan.

Hästen jag körde gick en 29 tid och det var vi tvåa på, det är inte ens mitt kallblod tvåa på normalt....

Hupp, så var det klart.

På tisdag åker jag och två pållar till Bornholm, jättespännande, alla säger att det är väldigt mysigt där.
Otroligt trevligt bemötande har jag fått, jag skulle ringa när jag kom till ön så kommer de och möter mig så jag inte kör vilse :love:

Färjan tar bara lastbilar vissa avgångar så jag får åka dit på måndagkväll och hem på onsdag eftermiddag. Blir lite semester samtidigt.:banana

Får hoppas bara att pållehästarna fixar alla kurvor....:crazy:

Djurjouren skrev:
Hupp, så var det klart.

På tisdag åker jag och två pållar till Bornholm, jättespännande, alla säger att det är väldigt mysigt där.
Otroligt trevligt bemötande har jag fått, jag skulle ringa när jag kom till ön så kommer de och möter mig så jag inte kör vilse :love:

Färjan tar bara lastbilar vissa avgångar så jag får åka dit på måndagkväll och hem på onsdag eftermiddag. Blir lite semester samtidigt.:banana

Får hoppas bara att pållehästarna fixar alla kurvor....:crazy:

Det är otroligt mysigt och trevligt. Hoppas du har tid att se något (Gudhjem, Hammershus, Dueodde...). Ön är ju liten så avstånden är superkorta. Köp med dig öl från det lilla bryggeriet i Svaneke hem så blir alla glada!!! Så gott.

Rapport!!!

Hemma igen från Bornholm. Jag rekomenderar alla att åka dit. Så underbart ställe, vänligt bemötande..

När vi kom av färjan mötte oss sportschefen och gudiade oss till en gård där jag blivit lovad att få låna en hage. Sen nu guidad tur till hotellet.Man kände sig väldigt välkommen :)

Det första man lastar av när man kommer till banan är ölbacken, fikakorgen och frugan:D , sen utrustningen och sist tar man ut hästen och backar in den i ett litet fack där den sen får stå uppbunden hela tävlingsdagen :-)
Låter hemskt men var helt ok, mina hästar stod så lugnt och sov där :-).
Finns en dush hela banan i en 1 meter lång slang med iskallt kälvatten, utan uppbindningar :cool: .
Funkade bra men det var svårt att dusha rumpan på dem :-) utan att ha nån hästhållare.

Banan sen då..... 580 meter lång, upploppskurvan är odoserad och upploppet i nedförsbacke :-). De sa att det var svårt för icke bornholmskuskar att köra felfritt där, man måste veta var man måste bromsa upp :-)

Mitt sto kördes av en av banans 3 proffstränare, alla andra är amatörer. Hon gick bra, var bland de tre i upploppsstriden men blev diskad för galopp typ 10 meter innan mål......

Kusken sa efteråt att de behöver ha KORT käk för att klara upploppet.... Kul att han berättade det EFTERÅT:cool:

Men hon var jätteduktig så hennes prestation var jag nöjd med.

Vallacken kördes av en trevlig amatör, galoperade som den dåre han är i starten *hästjävel*, tappade 100 meter, sprang ifatt fältet snabbt fick ett perfekt lopp invändigt och på upploppet gled alla framför honom ut och han fick fritt spår och han fram och ta en 4:de plats :love:

Kusken var alldelles salig för han hade aldrig träffat en häst som klarade av kurvorna på Bornholm som han gjorde, det gick till och med och driva i kurvorna. Det är tydligen svårt.

Det roliga är att i Sverige har han aktionsproblem i alla kurvor, här travade han klockrent :p , han har äntligen funnit sin plats i livet :love:
Kusken tyckte att jag skulle låta honom stanna kvar på bornholm för där var han en stjärna :love: så jag lämnade honom på dennes gård.

En bra lösning för jag vill ha poäng på honom och kusken tycker att det är kul att köra lopp.Och så får jag lite hästlov :-)

Lät även stoet stanna kvar då hon inte hade fixat att stå ensam i transporten utan att bli galen.....

Känns lite tomt måste jag säga.

De ska starta på tisdag igen så då ska jag åka dit och sela och kolla så att mina bäbisar mår bra *sakna*. Vallacken var tippad vinnare :-) Ska ta och klipp aut och rama in det för det lär väl aldrig hända igen :D

Hehe, ja Bornholmsstjärnor i varje fall :D
Nu får vi se om du har tränat dem ordentligt:angel:

Ohhh vad spännande... Jag håller tummarna :D

Ny rapport

Var och selade pållarna som mådde bra, trots avsaknad av mig :-)
Stoet vann!!!Gick i 3:dje spår hela sista varvet och avgjorde enkelt till slut.
Vallacken valde som vanligt favoritgångarten galopp.........
Trött som attan är jag.
Nu får de vila nästa vecka och startar igen om två veckor.

Djurjouren skrev:
Nån som varit där och startat? Hur är banan? Såg på resultatlistorna därifrån att loppen vanns på 21-24 tider ..........Vad är haken?Fel varv, odoserat?
Mer info? Kostar att åka dit med färjan?
//Linda, sugen på en liten tripp.

Var hittar man propparna till Bornholmstravet????

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 666
Senast: anhe
·
J
Trav Jag har lite funderingar kring min 10-åriga varmblodsvalack. Jag har försökt sälja han som ridhäst, men känner att han är lite för...
Svar
3
· Visningar
1 375
Senast: sandrafors
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur