Börjes sele något att ha?

_Runaway_

Trådstartare
Någon som vet hur Börjes billigare sele är? är det något att ha eller är det dåligt, hårt, allmänt kasst läder? Finns ingen bild men det står "Travsele i svensk modell till lågpris. Komplett med huvudlag, töm och kortbröstaBett ingår ej. En bra
träningssele."
Ska jag lägga pengarna på den eller satsa på bättre begagnat? har inte råd med någon ny Finn tack eller walsh..

Sv: Börjes sele något att ha?

Någon som vet hur Börjes billigare sele är? är det något att ha eller är det dåligt, hårt, allmänt kasst läder? Finns ingen bild men det står "Travsele i svensk modell till lågpris. Komplett med huvudlag, töm och kortbröstaBett ingår ej. En bra
träningssele."
Ska jag lägga pengarna på den eller satsa på bättre begagnat? har inte råd med någon ny Finn tack eller walsh..

Om det är en sån sele som jag tänker på så ser den ut som en blandning mellan loksele och vanlig typ..
en kompis till mig har en sådan till sin ridhäst och selen e helt ok att lalla runt i skogen med men inte mer än så enligt mitt tycke..
Jag hade nog hellre köpt en "riktig" sele begagnad om jag varit i ditt ställe..

Jag brukar böja o känna på lädret i affären.
Har köpt en sele till min shettis där. Den duger helt o hållet att köra med o träna med. Min har hållt länge.

Dock får man se till så alla delar är rätt. Antar de bara är i affären... men ibland har nån del fattats eller så har typ ett cop ryggstycke suttit på en shettis sele...

Börjes har ju fintack oxå. Alla möjliga olika sorter. Alla finns då inte med i katalogen.
Så har dom den här nya (????) lite bredare modellen oxå. Minns inet märket, men den e inte så dyr heller. Finns även i monté sadel.

Ja hade köpt en börjes. de duger till mig alla fall. Kommer köpa fintac eller walsh sen när de blir tävlingsdags.

lycka till

Hade en sådan förut, höll och dög utmärkt och helt klart prisvärd i mitt tycke.

Okej, tack för svaren. Hittade en del andra trådar i ämnet också och de flesta verkar ändå tycka att den är okej. Det blir nog en sån!

Lädret håller, men sömmarna har en tendens till att bli dåliga, så smörj inte alltför mycket! Vi har haft någon söm som gått upp, fast jag har då lagat med tandtråd, det är starkt och blir inte sprött eller ruttnar.

Jag skulle hellre lägga pengarna på en begagnad sele av bättre märke i så fall...

Har haft både sele och huvudlag därifrån och diverse andra grejor, och allt går sönder lite för tidigt på diverse olika ställen. Fast vi kan ju alltid hoppas att jag bara haft otur.....:angel:

Lädret håller, men sömmarna har en tendens till att bli dåliga, så smörj inte alltför mycket! Vi har haft någon söm som gått upp, fast jag har då lagat med tandtråd, det är starkt och blir inte sprött eller ruttnar.
Tandtråd?????

Vaxad tandtråd är ett gammalt knep, som jag lärt mej av skomakaren. (Kanske inte så urgammalt), men det är superstarkt o billigt, lätt att få tag på, på din vanliga mataffär, även efter skomakarens stängningstid.

Jag tycker definitivt att du ska satsa på en sele från Börjes, den är BILLIG, BRA och håller alldeles utmärkt.

Jag har använt en sån i 6 år (!!) nu och den är fortfarande hel och fräsch! Då ska jag tillägga att det är alltså samma sele jag använt, och den har använts DAGLIGEN. Det enda som gått sönder hittills är "nitarna" på skalmlädren, men de funkar utmärkt iallfall.
Så för dom pengarna tycker jag verkligen du ska satsa på en sån.
Jag funderar faktiskt på att köpa en till, trots att jag har båe, tärnsjö, finntack och Walsh i mitt förråd.... :)

stod att man skulle lodda in o vara 18 år för att se den.
kostar de nåt att logga in?
E de nåt med en börje sele???

Idag fanns de en sele på börjes (QH) för 1900 ca.
O så hade dom fått in stegtömmar med.
O hade rea på en massa saker.

nej det kostar inget men du aksnek måste vara medlem. det är en film om indiskt läder och hur det produceras och vad djuren får gå igenom. jag kommer ALDRIG mer köpa billigt indiskt läder efter detta. iofs är det ju mest skit men kolal filmen får du se hur dom stackarna behandlas :(

OK! Vet inte om ja vågar, far så illa när djuren behandlas illa. Men jag försöker inte tänka på det.... Då hade jag nog inte kunnat äta kött ens en gång.

det är hemskt. då kossorna inte rokade gå längre så grävde dom ordagrant runt med chilipulver i ögonen på dom för att få dom att"piggna" till :( och bryter av svansar osv.

nej det r väl lika bra men tänk dig för innan du köper billigt indiskt läder. deras tillvägagångssätt är inte det bästa :(

Jo jag vet.... Men som jag skrev.... dun snål som jag är så undviker jag att tänka på det...
MEN om jag nu får ett föl nästa år som överlever o ditten o datten så ska jag i alla fall ge den bästa tänkbara utrustning allt från seldon till vagn!

Hur vet du att Börjes sele är gjord av Indiskt läder?
Hittar nämligen ingenstans där det specificeras....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 646
Senast: MiniLi
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
Trav Vi har precis börjat motionera hästarna från en speedcart och QH sele. Jag testade att köra lite trav i gymnasiet och nu när jag testat...
Svar
1
· Visningar
2 638
Senast: Onecorner
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix