Börjat att snubbla till bak

A

Anneli

Har en 4 åring som nyligen har börjat att snubbla till bak . Det här är helt nytt och knepigt. Är i god kondition och var in till Hästkliniken för 3 veckor sedan och gjorde en fullständig vetrinärbesiktning (till förs.bolaget) hon hade inga anmärkningar , fullt frisk. I går var jag på banan och red henne och under galoppen på voltspåret snubblade hon till ordentligt bak både i vänster och höger varv. Vid utsläppet i dag studerade jag hennes bakdel när hon skrittade i hagen, tycker att den ser ngt slappare ut neråt än tidigare (är en mkt välmusklad Quarter). Märkte att hon även snubblade till bak när hon skulle kliva in i boxen under EM. Vad tror ni att det kan bero på? har ni varit med om det här?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Börjat att snubbla till bak

Kolla bakknä är mitt tips, speciellt som det verkar hända både med och utan belastning.

Ja min första fundering var knä men hon har ingen svullnad eller värme eller ren hälta. Funderar nu på kors, lårmusklerna, svaghet i bakdel? men att det kom helt plötsligt ,annan orsak?

Nu behöver inte ett överansträngt knä vara svullet vid inledningsskedet, det kan vara påverkat ändå. Varför skulle plötsligt muskulära svagheter dyka upp på en tränad häst?

Nu behöver inte ett överansträngt knä vara svullet vid inledningsskedet, det kan vara påverkat ändå. Varför skulle plötsligt muskulära svagheter dyka upp på en tränad häst?
Hmm det har du rätt i , men för tre veckor sedan böjdes hon i genom i alla fyra benens leder utan anmärkning av vetrinären. Om hon nu inte har galopperat o brallat sönder sig lite i hagen. Ska studera henne mer i morgon och longera henne i båda varven.:crazy:

Ja vår gammelgubbe 21 år böjdes både högt och lågt UA, ändå vet man att han har en hasledsproblematik som behöver ses över ungefär var 18:e månad. Och denna gång fanns en misstanke om påverkade knän, även om han inte visade det klart och tydligt så helt säker kan man inte vara. Men snubbeltendensen fanns där utan tvekan.

Röntgen kanske kan visa ngt om man skulle misstänka bakknän. Men sitter nu och läser om Borrelia, den har också knepiga symtom, svullna leder, slöhet, hälta som kommer och går, kan bli väldigt snubbliga. Om snubbelheten fortsätter får hon gjöra ett besök på kliniken för blodprov och koll av bakbenen.

Min donna fick eländet för några år sedan, snubblig blev hon inte men stel. Slö, ja. Svullna leder, ja. Däremot aldrig någon hälta, men som sagt stel som en gammal sågbock blev hon.:crazy: Hon hade även en påtaglig muskelpåverkan, väldigt öm i hela kroppen. Det i sin tur gav en hel del icke önskvärda bieffekter.

Är hon nu i dagsläget frisk utan "men":crazy:

Ja hon tillfrisknade faktiskt väldigt fort, jag blev förvarnad om att ev skov kunde komma under vägens gång. Det jag kunde ana var en viss trötthet vid enstaka tillfällen, eller så berodde den på något annat säker kan man inte vara. Hur som helst har damen inte haft några men av detta, peppar peppar ta i trä.

Liknande trådar

Hästvård I onsdags förra veckan opererades min häst, och när jag hämtade henne nästa dag gick hon inte riktigt bra, korta steg, speciellt neråt...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: snofflan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka